När blir frågan aktuell på ett kyrkomöte?

Barbro Matzols frågar i veckans KT: ”Vill Centern ha månggifte?” Visst är det en intressant fråga, som Matzols ställer, men jag har för min del funderat de senaste veckorna, när blir det här en fråga för Svenska Kyrkan?

Det har under en längre tid pågått en diskussion, lite i det fördolda, i politiska ungdomsförbund, men också i partier, att det skulle vara diskriminering, att förneka människor rätten, att gifta sig med fler än en. Nu har Centern i ett programförslag väckt frågan och troligtvis kommer den avslås, senast på kongressen, men frågan är väckt och kommer med all säkerhet att växa i betydelse. Partierna har i grunden inga som helst motargument att ta till, när frågan når kampanjstyrka, utan de kommer att ansluta sig till ståndpunkten. För tänk efter, vilka moraliska, etiska eller praktiska skäl kan den politiska sfären mobilisera mot förslag om månggifte? Vi vet också av erfarenhet, att det de politiska partierna anser, vill de av någon anledning att Svenska Kyrkan också ska stödja. (Personligen förstår jag inte behovet, men så är det.)

Processen mot ett politiskt beslut kan gå snabbt och det är ingen vågad gissning att tro, att Svenska Kyrkan kanske redan till kyrkovalet 2017 har blivit tvungen att ta ställning till frågan om månggifte. Om 2017 känns för tidigt, då är frågan med all säkerhet aktuell till kyrkovalet 2021. (Det kan ju också bli så, att beslutet tas på kyrkomötet året före valet 2021. Stora frågor får inte bli valfrågor.) Därför vore det önskvärt om kyrkan inte andäktigt väntar på vad partierna ska säga, utan tog bladet från munnen och uttalade sin uppfattning om månggifte redan nu. Jag är, möjligen något överkonspiratorisk, säker på att det idag sitter mängder av präster och biskopar med våta fingrar i luften och försöker ana sig till vartåt det lutar. (Jag anar vilka de är, men avstår att namnge någon. Det skulle leda diskussionen vilse.) Ta ner eventuella fingrar, statens beslut är på sikt given!

Som en del av lekfolket, men ändå en del av det allmänna prästadömet, skulle jag önska att läronämnden och biskopsmöten tog sig an frågan och motiverade varför Svenska Kyrkan, oavsett statliga beslut, bara kan viga eller välsigna enskilda par. Månggifte ryms inte och kommer inte att rymmas inom den kyrkliga vigselordningen. Motivet bör vara så entydigt formulerad, att den håller över tid. Enligt mitt enkla förstånd, skall frågan inte behöva dras i långbänk, utan kyrkan borde kunna formulera en gedigen teologisk ståndpunkt, som lekfolket kan få stöd av i den framtida diskussionen. Det kan väl inte ses som ett orimligt önskemål?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Annonser

10 Responses to När blir frågan aktuell på ett kyrkomöte?

  1. Alma-Lena skriver:

    Helt rätt Leo. Det finns ju dessutom gott om bibelstöd för åtminstone polygami. Jag anser ju att två i ett äktenskap räcker, allt annat måste bli ständiga maktkamper och orättvisor. Men i längden lär jag förlora. SUCK!

  2. LeoH skriver:

    Nog finns det Bibelstöd för polygami i GT, däremot har jag svårt att på rak arm hitta stöd i NT för polygami. Samma gäller den kyrkliga traditionen. Mig veterligen har ingen kyrka accepterat eller bejakat månggifte. Den ståndpunkten bör SvK hävda!

    Jag tror som du, att staten är på väg mot acceptans av månggifte. I den meningen lär vi stå på förlorarsidan.

  3. Hans Odeberg skriver:

    Jag tror inte för ett ögonblick att läronämnden kommer ta fram ett välgrundat och tydligt ställningstagande. Då har man ju målat in sig i ett hörn som man blir tvungen att pudla sig ur den dagen politikerna bestämt sig.

    Nog kommer de blöta fingrarna behövas. Går man ut och är för för tidigt, så är man en stollig centernyliberal. Håller man kvar vid vad alla tyckte i förrgår en dag för länge, så är man en förstockad svartrock. Det gäller att följa flocken i rätt ögonblick.

    Detta sagt utan att fördöma de som följer flocken. Vi människor är flockdjur, svenskar kanske mer än andra. Tittar jag på mig själv så tar jag tydlig ställning i några enstaka frågor, och nöjer mig sedan glatt med att följa konsensus i resten.

  4. LeoH skriver:

    Jag skulle inte våga mig på någon vadslagning i frågan. Jag inser att mitt förslag i inlägget är ett önsketänkande. För viss vore det önskvärt om kyrkan någon gång skulle våga säga något kontroversiellt och inte bara vänta in vad staten beslutar.
    .

  5. Andreas Holmberg skriver:

    Bra skrivet, Leo. Tack! Det bästa är att du – oavsett själva sakfrågan – ständigt lyckas fokusera orimligheten i att politiska partier är med och styr i Sveriges största ideella organisation.

    Din sista kommentar kan ju dock tolkas på två vis av dem som makten haver: antingen att kyrkan nu proaktivt bör driva polygamifrågan (Åke Bonnier kunde ju på Svenska kyrkans (!) polyseminarium på Pride för ett par år sedan bara konstatera att kyrkan ”so far” inte vill välsigna polyförhållanden) för att komma först och ”inte bara vänta in vad staten beslutar” – och än så länge är väl det mest kontroversiella att vara propoly. Men kontroversiellast har inte alltid rätt – liksom inte heller den mest strömlinjeformade – så nog önskar jag att Jesusorden i Matteus 16 skulle fortsätta gälla: de två (sic!) ska bli ett kött.

    Men i senaste äktenskapsdebatten struntade ju kyrkan och dess kyrkomöte (även du, Leo?) i att Jesus i samma passage talade om ”man och kvinna” (DE tu!!!) samt ”far och mor” – så varför skulle just siffran ”två” vara mer normerande? Varför mononormativa när vi inte får vara heteronormativa och till yttermera visso kommit att mer eller mindre välsigna polygama förhållanden på missionsfälten – redan ingångna i a f? (Vilket jag tycker är bra). Varför förutsätta att polyförhållanden måste vara ojämställda utifrån erfarenheter från antiken eller andra kulturer – när homosexuella förhållanden tidigare fördomsfullt avfärdades för att de oftast var ojämställda under antiken eller i vissa andra kulturer? Modern polyamori kan säkert vara väldigt ”jämställda”; är det flera män på en kvinna blir hon ju lite av ”drottning” och är det flera kvinnor på en man kommer ju kvinnorna i majoritet (välutbildade, ekonomiskt starka och rösträttsförsedda!).

    Jag har haft en vuxenelev i Edsbyn som på nationella provet i svenska på fullt allvar talade för polygami. Det finns helt enkelt, menade hon, inte tillräckligt många ansvarstagande och jämställda män – alltså måste fler kvinnor få chansen att vara ihop med varje sådan, gärna samtidigt (för att slippa vänta på sin ”tur”).

    Intressant dock att Centerpartiet nu av förståsejpåarna inte alls förväntas ”ligga i tiden” med polyförslagen – och jag tror att det blir en backlash också i den tidigare äktenskapsfrågan och hoppas att den inte ska drabba hbt-personer alltför hårt. Gårdagens kammarrättsbeslut om upphävt könsbegrepp (uttryckt som att ”juridiskt kön” nu måste kunna vara på tvärs mot det biologiska könet för att ingen ska ”tvångssteriliseras”) är en jättenyhet som journalisterna inte vågar lyfta upp – men som är värsta köttbenet åt Sverigedemokraterna, det enda(!) parti i riksdagen som nu anser att bara kvinnor/mödrar kan föda barn.

    Förlåt Leo att det här blev så långt! (Varför är det alltid roligare att skriva på andras bloggar än på sin egen? ;o)

  6. Bo Ryden skriver:

    Leo, att ingen kyrka accepterat eller bejakat månggifte kommer inte att vara ett giltigt argument i kyrkomötet. Det kommer att handla om att Svenska kyrkan ska vara ”modig” och ”våga gå före och visa vägen”.

    Och så kommer det som den dagen har Seglora smedjas roll att kalla oss mörkermän och extremister för att vi står för en unken konservativ agenda och är mot Guds befriande kärlek mellan människor. Eller något sådant!

    Och flera biskopar kommer rakryggat och offentligt att uttala sitt stöd för det traditionella äktenskapet! Efter de har gått i pension, vill säga!

  7. LeoH skriver:

    Andreas, tack för kommentaren. Hys ingen oro över att jag skulle anse dina kommentarer för långa. Så länge argumenten är väl underbyggda och sakliga. Då är det en fröjd att ta del av kommentarer.

    När jag tryckte på ”publicera” insåg jag att jag nog blir tvungen, i en snar framtid, att förklara min positiva syn på vigsel av samkönade par i förhållande till min syn på månggifte. Ett sådant inlägg kommer, men det inlägget kan ta tid att få till.

  8. LeoH skriver:

    Bo, ditt scenario känns inte helt orimlig.

  9. kirira skriver:

    Jag har väldigt svårt att se vilka teologiska argument man skulle kunna finna mot månggifte. Däremot sociala och samhälleliga argument. Månggifte har traditionellt handlat om mäns rätt att ta flera hustrur än en. Det är i den samhälleliga kontexten vi har att ta ställning. Jag har ingen lust att sanktionera denna rätt.

  10. […] och avgör om jag är i ogjort väder. Så här skrev jag i blogginlägget: ”När blir frågan aktuell på ett kyrkomöte?” den 10 januari […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: