En ilsken morgonbetraktelse

När jag börjar skriva den ilskna morgonbetraktelsen är det inte morgon längre, men tro mig, ilskan var stor i morse!

Jag tillhör gruppen av stora vårdkonsumenter sen 1991, men framförallt sen hösten 2004. Jag besöker regelbundet min njurläkare i Gävle, men också andra läkare i Hudiksvall. Visst har det väl hänt att jag gruffat något över de erfarenheterna, men i det stora hela är jag mycket nöjd med mina erfarenheter av sjukvården, både i Västmanland och i Gävleborg.

Jag är övertygad om, att det är många med kroniska sjukdomar, som delar mitt behov av täta kontakter med apotek. Det är mediciner mot sjukdomen. Det är mediciner mot biverkningar. Med jämna mellanrum testar behandlande läkare också nya behandlingar, med hopp om bättre resultat. Många besök på apotek blir det! Gamla recept skall förnyas och nya ska expedieras. Här i Dellenbygden har vi tillgång till ett apotek i Delsbo. Under många år gick jag till mitt apotek och hämtade mediciner och allt fungerade perfekt. Det hände inte många gånger, att jag fick beskedet att en medicin inte fanns på i lager. Då ringde expediten till apoteken i Hudiksvall eller Ljusdal och oftast kunde jag hämta medicinen i Delsbo redan samma dag, men senast dagen därpå.

Sen hände något. Staten bestämde att Apoteket med stort A skulle bli många apotek. Staten bestämde också vilka av Apotekets enheter skulle gå till de nya konkurrenterna. Reformen skulle leda till större effektivitet, möjligen också till billigare priser och större valfrihet. De vackra orden stod som spön i backen och vad skulle en enkel kroniker säga i saken. Jag har ingen valfrihet. Jag tar de mediciner jag blir ordinerad av min läkare och som staten godkänner. Apoteket i Delsbo tilldelades Kronans Droghandel.

Efter nyordningen har jag lärt mig, att det regelbundet (stort sett varje gång) saknas något av de läkemedel jag behöver. Nu går inte längre att fixa från något annat apotek i närheten, utan nu får jag vänta i bästa fall i två dagar. Ingen rolig upplevelse, när en ny behandling är på gång. Från och till har jag fått rekommendationen att innan jag åker, kontakta apoteken och kontrollera att medicinen verkligen finns. I morse gjorde jag det och hamnade givetvis någonstans i Sverige, personen jag fick kontakt med, var mycket ovilliga att koppla mig till Delsbo. Jag är oftast mycket medgörlig, men i dag propsade jag få kontakt med Kronans Droghandel i Delsbo. Efter en lång tid med musik i örat fick jag äntligen kontakt och kan ni förstå, av tre helt nya mediciner fanns två på lager och en skulle jag kunna hämta på torsdag! Utfallet var lite bättre än jag vågade hoppas på.

Om det här nya systemet skall kallas för effektivare än den gamla tidens ineffektiva, så väntar jag med viss fasa, att ICA i Delsbo inför ett liknande system, med rekommendation, att innan vi åker till Delsbo och veckohandlar, bör vi ringa ett telefonnummer någonstans i Sverige för att efter någons godtycke komma fram till butiken i Delsbo. Pricka av på veckohandelslistan de varor butiken har och restnotera det som inte finns. Därefter ta sig till butiken och göra inköpen. Jag är övertygad om att ICA kan hitta konsulter som lyriskt kan beskriva systemets fördelar! Det finns konsulter till allting.

Arg kroniker och skattebetalare! (Bäst att vara anonym. Nästa gång kanske jag inte får några mediciner alls, som straff för ohemula påhopp!)

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

One Response to En ilsken morgonbetraktelse

  1. Alma-Lena skriver:

    Högerns ”reformer” är precis så här, alltid.

Kommentera

