Det är tydligen viktigt att vänstra handen och myndigheten vet vad den högra gjort!

Jag har i några bloggposter under 2012 ondgjort mig över otyget, att få skatterådgivning från Svenska Kyrkan angående riksdagens beslut om skattereduktion för gåvor. Jag har använt både moraliska argument och teologiska. Visat hur hela tanken med skatteåterbäring strider mot hela andan i Bergspredikan. När jag skrev mitt första inlägg i frågan insåg jag att loppet var kört. Det skulle bli som de flesta (?) kyrkor önskade. Av någon, för mig, outgrundlig anledning har kyrkorna fått för sig att den totala summan till goda ändamål i samhället ökar om staten minskar sin andel till samma ändamål. För jag tror att jag har rätt, när jag hävdat, att inte är det minskade anslag till super-Jas, som kommer att finansiera skattereduktionen. Jag har för mig, att jag lovade i mitt senaste inlägg i ämnet, att aldrig ge gåvor på sådant sätt att det skulle kvalificera till skattereduktion.

I dag fick jag ett brev från Svenska kyrkan, internationellt arbete. Rubriken löd:

Kontrolluppgift avseende skattereduktion för gåvor år 2012.

Brevet löd: ”Du har givit en eller flera gåvor som kan ge dig rätt till skattereduktion. I rutan nedan finner du summan av dina gåvor till Svenska kyrkans internationella arbete och Svenska kyrkan i utlandet som är grund för skattereduktion för år 2012. Notera att den summan vi rapporterar till dig också skickas till skatteverket.

Skatteverket sammanställer sedan kontrolluppgifter från alla de organisationer som är godkända för skattereduktion för gåvor och trycker det sammanlagda beloppet i din deklaration om det sammanlagda beloppet uppgår till minst 2000 kr.” Ordning och reda enligt svensk klassisk ämbetsmannatradition och skatteåterbäring till sommaren!

Jag förstår inte varför Svenska kyrkan vill göra mig till en hycklare, som låter stöta i kontrolluppgifter till staten, när jag ger mina alltför små gåvor.

Till sist en fråga. Finns det någon möjlighet att gå till någon av Svenska Kyrkans pastorsexpeditioner och handla getter, grisar, vattenpumpar, solpaneler eller toaletter anonymt över disk eller måste jag alltid handla med mitt kort, som i sin tur registreras och vidarebefordras till staten?

Ett par äldre inlägg hittar ni här och här.

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 Responses to Det är tydligen viktigt att vänstra handen och myndigheten vet vad den högra gjort!

  1. Gunvor Vennberg skriver:

    Ett minst lika stort problem är alla dessa brev som skickas. Jag gav en (!) gång en gåva till Svenska kyrkans internationella arbete via konto. Det kändes bra att få ge och jag hade tänkt göra om det tills dessa tackbrev och tiggarbrev började dyka upp med jämna mellanrum. Då ångrade jag mig och sedan dess blir det anonymt kollektgivande ”för hela slanten”. Befriat från skattereduktion dessutom! Jag har ännu inte nått den indignationsgraden att jag försökt avsäga mig skräpposten men det är en tidsfråga. Jag blir mer och mer arg för varje gång och det är inte utan att jag börjat önska att de la ner alltihop! Känns lite kontraproduktivt att skicka breven då tycker jag…

  2. LeoH skriver:

    Lite då och då när jag surfar runt har jag stött på kritik av alltför vidlyftiga kollektpredikningar. Alla dessa tiggarbrev du skriver om har samma funktion, att ge dåligt samvete och torde kräva stor och kostsam administration.
    När det gäller skattereduktionen är jag också irriterad över att staten skall godkänna gåvomottagaren.

  3. kyrkis skriver:

    De där tiggarbreven kommer från alla organisationer man någon gång har gett ett bidrag till. Vissa uppmanar t o m till att ”betala senast…” Det är tröttsamt.

  4. […] inlägg om rätten till avdrag för gåvor, här, här, Det finns fler men jag nöjer mig med de här […]

Kommentera

