Varför inte säga som det är?

Om mindre än ett år har vi återigen kyrkliga val och återigen dyker det upp hurtiga uppmaningar, bl a i Kyrkans tidning att vi ska ta valen på allvar. Inte halvhjärtat som tidigare år, utan på riktigt på allvar den här gången.

I senaste numret av KT skriver Barbro Matzols uppfordrande: ”Gör medlemmarna delaktiga i valet nu! Uppmaningen förstärks av att demokratin är hotad, att medlemstappet fortsätter och ekonomin blir uruschlig i framtiden. Ett av problemet med uppmaningen är, att jag inte riktigt förstår vem den riktar sig till. Just nu håller säkert de flesta nomineringsgrupper med att fastställa sina vallistor och eventuella program. Till de mötena är självfallet nomineringsgruppernas medlemmar inbjudna till, men inga andra. Kyrkans medlemmar får ge sig till tåls, till valrörelsens sista månad. Det skiljer sig inte från alla andra val i landet. Det vore poänglöst för tidningar att uppmana, rakt ut i luften i januari 2014: Gör medborgarna delaktiga i valet nu! Partiernas valstrateger från USA, sitter med våta pekfingrar i luften och försöker utröna vad som kan tänkas gå hem i stugorna och sen får vi medborgare ta del av resultaten och rösta.  Orsaken till situationen i SvK är, att de flesta nomineringsgrupper ser Svenska Kyrkan, inte som en medlemsorganisation, utan jämställer den med kommuner, landsting och riksdag. Svenska Kyrkan är rent av jämställd med EU. Den märkliga kyrkosynen borde vara en självklar utgångspunkt för varje analys av kyrkans situation och valsystem. Jag har länge väntat på, troligen förgäves under min livstid, att t ex Kyrkans tidning, biskopar och präster skulle säga som det är och inte tassa förbi frågan: Hur kan det komma sig att Kristi kropp tillåtits bli en kommunal institution?

Jag vill också, så här avslutningsvis vara så illvillig, att jag påminner, vilket Matzols borde ha tagit i beaktande, om den valstrategi socialdemokraternas gruppledare vid Kyrkomötet Olle Burell, formulerade i slutet av förra året. Det smarta i strategin skulle ju vara, att den i stort sett skulle vara osynlig och det främsta målet skulle ju också vara, att ge Löfven en nationell valframgång.  Kyrkovalet skulle ses som en del av trestegsraketen, kyrkoval, EU-val och valet hösten 2014. Tydligare än så, kan inte den största nomineringsgruppens förvridna kyrkosyn beskrivas.

Jag kommer under året, lite då och då kommentera valrörelsen. Det får bli mitt bidrag till att göra medlemmarna delaktiga i valet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

5 Responses to Varför inte säga som det är?

  1. Gunnel skriver:

    Perfekt uttryckt Leo! Detta har jag på mitt sätt velat peka på att genom dopet blir det medlemskap i Svenska Kyrkan och sen skall det till undervisning i den kristna läran fram till dess att detta dop konfirmeras. Det är inte makt över Svenska Kyrkans pengar som skall vara A och O utan Kristus själv.

  2. LeoH skriver:

    Som jag skrev i ett tidigare inlägg, Gunnel. Kyrkovalet borde väl inte utgå från att göra Löfven glad, utan utgå från vad Kyrkans Herre kan tänkas ha för åsikt. Och det borde vi inte vara helt okunniga om.

  3. Gunvor Vennberg skriver:

    Ett sätt att vara delaktig nu är förstås att ta kontakt med valfri momineringsgrupp och erbjuda sig att vara med på en lista…

  4. LeoH skriver:

    Trots min principiellt negativa syn på vårt valsystem har jag accepterat att kandidera på listan för Kyrkans framtid i Bjuråker-Norrbo församling. På andra nivåer än så tror jag inte att jag passar för.

  5. […] Om mindre än ett år har vi återigen kyrkliga val och återigen dyker det upp hurtiga uppmaningar, bl a i Kyrkans tidning att vi ska ta valen på allvar. Inte halvhjärtat som tidigare år, utan på rikt…  […]

Kommentera

