Jag försöker och försöker, men inte får jag till något drev. Hur gör man?

Får väl, först som sist säga, att jag inte lägger mig i vilka företrädare partier eller organisationer, där jag inte är medlem, väljer på sina kongresser eller årsmöten. Det är organisationernas ensak. Det innebär självfallet inte att jag skulle sakna uppfattningar om de valda företrädarna. Jag har ofta mycket bestämda åsikter, som jag också mycket gärna delger andra. Jag har, som säkert många noterat, från och till kritiserat Ilmar Reepalu och Morgan Johansson. Har egentligen aldrig förstått, hur det kommer sig, att socialdemokratin som säger sig värna om mänskliga rättigheter, allas lika värde, ja ni vet alla de där vackra orden i 1 maj-tal och på kongresser, överhuvudtaget står ut med två sådana företrädare som Ilmar Reepalu och Morgan Johansson, som så starkt kan förknippas med främlingsfientliga inställningar.

Ilmar Reepalus utflykter i antisemitiska tassemarker är väl kända och också dokumenterade och är ju i första hand inte främlingsfientliga. För jag skulle verkligen vilja stå öga mot öga med dem, som hävdar att judarna i Malmö skulle vara främlingar i landet. Orsaken till att jag talar om främlingsfientlighet är Ilmar Reepalus förslag om temporärt medborgarskap. Jag skrev om förslaget här och här, när händelsen var aktuell. Redan då kallade jag förslaget för främlingsfientligt, så omdömet är ingen efterkonstruktion. Det finns mängder av öppet främlingsfientliga partier i Europa, som kräver snarlika lösningar som Ilmar Reepalu och Morgan Johansson. Bl. a det Schweiziska folkpartiet SVP.

I frågan om temporärt medborgarskap var inte första gången som Morgan Johansson ägnade sig åt främlingsfientliga aktiviteter. Vem minns inte Johanssons agerande när det gällde de apatiska barnen. Gång på gång hävdade Morgan Johansson att det var rätt att utvisa familjer med apatiska barn. Ivern slog ibland över, så att det inte bara var rätt, utan också önskvärt. Morgan Johansson drog sig inte för att smutskasta och misstänkliggöra föräldrarna till de apatiska barnen. Han nappade också kvickt på den polisanmälan om vanvård, som myndigheten själv pressat fram. När jag, vid den tiden, lyssnade på Morgan Johansson, så ansåg han att själva anmälan visade att det fanns fog för hans misstankar. Anita Goldman skrev en träffande artikel om Morgan Johansson inställning, ”Skamligt; Morgan Johansson.” Eftersom jag med bästa vilja i världen inte kan överträffa Goldmans artikel, så stannar jag här. Jag upplever att jag hyfsat väl har visat att jag har fog för min åsikt.

Jag har också förstått, för det är övertydligt, att inte är det många inom socialdemokratin som delar min uppfattning. Inte partiet i stort och inte heller sidoorganisationerna. Tyst som i graven!

En så kompakt tystnad borde väcka journalistiska livsandar tills livs och kanske en önskan att satsa på lite drevjournalistik? Börja ställa frågor och inte släppa taget, utan fortsätta gräva. Lite grävande om hur stort stödet var/är för förslaget i Skåne, bara som ett tips.

Gör åtminstone ett försök!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentera

