Två månader utan reaktioner

Jag är envis och ofta också långsint och vill nu återigen påminna om mitt erbjudande. Den 3 mars skrev jag ett inlägg: ”Är det någon som kan tänkas vilja svara?” Det har nu gått två månader och hittills har ingen nappat på erbjudandet att få skriva gästinlägg i min blogg ”Tankar i natten”. Är frågorna ointressanta eller inser de partier som ställer upp i kyrkovalet att de inte kan argumentera för sina ståndpunkter? Ja, hur ska jag kunna veta, när S, C och SD inte önskar motivera varför de som sekulära partier vill styra trossamfundet Svenska Kyrkan och bara den.

Så här skrev Carin Jämtin i april i SvD:

”Socialdemokraterna är i grunden ett sekulärt parti – vi bygger våra politiska ställningstaganden fritt från religiösa föreställningar – och det är en förutsättning just för att människor av olika trosriktningar samtidigt ska kunna vara verksamma hos oss. Våra principer är glasklara när det gäller allas lika värde, antirasism, antisemitism, kamp mot alla former av diskriminering, för sexuellt likaberättigande och jämlikhet mellan män och kvinnor. Som förtroendevald är det dessa principer som ska vara vägledande i alla sammanhang.”

I uttalandet slår Jämtin fast två viktiga principer. Dels att partiet är ett sekulärt parti och dels att partiet bygger sina politiska ställningstaganden fritt från religiösa föreställningar. En helt hedervärd inställning, men förstår Carin Jämtin det hon skriver? För det blir intellektuellt knepigt att förstå, hur ett parti som hävdar att de står fria från religiösa föreställningar ändå anser sig ha moralisk legitimitet, att styra Svenska Kyrkan. Svenska Kyrka står ju inte fri från religiösa föreställningar, om jag ska våga mig på ett, inte alltför djärvt uttalande.

Jag har fortfarande stora förhoppningar, att representanter för de partier som önskar styra Svenska Kyrkan, men även alla de enskilda som också fick erbjudandet att skriva i bloggen Tankar i natten, kommer med inlägg. Det är ju långt kvar till valet, men vänta inte till den sista veckan, det skulle inte bidra positivt till det demokratiska samtalet.

Och för allt i världen. Tro inte att jag kommer att glömma, att påminna om mitt erbjudande. Jag gör som det görs inom sportvärlden. Jag kör ända in i kaklet!

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

6 kommentarer till Två månader utan reaktioner

  1. Rucdeckius skriver:

    Fortsätt fråga, men tro inte att det finns någon socialdemokrat som kan ge ett intellektuellt hederligt svar på din fråga. De försöker tiga ihjäl denna principfråga och försöker tolka denna typ av kritik som riktad mot partiet rent generellt.
    Ge inte upp, för eller senare inser åtminstone väljarna det orimliga i detta och då kanske partipamparna också inser det…

  2. LeoH skriver:

    Inte ger jag upp! Makten har olika försvarsstrategier mot kritik. Tystnaden är en. den strategin är för närvarande den förhärskande, men jag tycker mig se att delar av politiken närmar sig misstänkliggörande. Vi som inte accepterar att stillatigande bli styrda av sekulära partier blir angripna för att vilja ha en elitkyrka, att vi är fundamentalister och att det är vi som gör att medlemmar lämnar. Skam till sägandes, verkar partierna också ha stöd från enskilda biskopar och ett stort antal präster.

  3. Alma-Lena skriver:

    Det märkliga är att så många anställda vill fortsätta med detta system av politiska partier som inte bryr sig i kyrkan på minsta sätt annat än till kyrkovalen. Det kanske förenklar för dem som jobbar i kyrkan i brist på annat sätt att få ihop till brödfödan, om jag får vara så elak.

  4. Staffanw skriver:

    Om nu Carin Jämtin menade något med det hon skrev i SvD – hur kunde man då välja in islamisten Omar Musafa i partistyrelsen? Ja, svaret är väl enkelt, det är röster som räknas, och muslimerna utgör en stor och betydelsefull röstpotential. Och där kommer värderingar och sådant i andra hand. Sedan är också viktigt att styra SvK – så det inte blir en kristen kyrka som står emot islam, och stör partiets maktambitioner. Låter detta orättvist? Ja, kanske, medges. Det finns säkert många ärligt kristna också inom (S), men de utgör än allt mindre minoritet.

  5. LeoH skriver:

    Staffanw, jag anser det vore olyckligt om Svenska Kyrkan skulle ha som ambition att vara en kamporganisation mot Islam. Kyrkans huvuduppgift är att sprida evangeliet. Vilket inte innebär att vi ser ner på andras tro.
    Jag upplever också att din förklaring till socialdemokraternas ståndpunkt är smått historielös. S var ytterst tveksamma till att släppa kyrkan fri. Ända i det längsta förhalade de alla beslut om förändrade relationer mellan SvK och staten. Till sist blev det halvmesyren, som vi har i dag.

  6. […] på min blogg Tankar i natten. Inbjudan hittar ni här och uppföljande inlägg här och här. Tyvärr har ingen ansett det mödan värt att nappa på erbjudandet, men erbjudandet gäller fram […]

Kommentera

