Kan uppgiften verkligen vara sann?

När jag surfar runt bland tidningar stöter jag ofta på små notiser, som får mig att lyfta på ögonbrynen och undra – kan det här verkligen stämma?

Alldeles nyss råkade jag läsa Dagbladet och stötte på en artikel om att socialnämndens ordförande i Sundsvall, Else Ammor (M), hävdar att hon utsatts för trakasserier och hot. Hon menar, vad jag förstår, att det är moderater som ligger bakom hoten och ryktesspridningen, att Ammor skulle vara psykiskt sjuk. Moderaterna har uttryckt att de inte har förtroende för Else Ammor längre och uppmanar henne att lämna uppdraget som socialnämndens ordförande.

Jag har full förståelse för att Else Ammor känner sig illa behandlad och att hon mår dåligt, men ändå. Går det verkligen att sjukskriva sig på det här sättet? Artikelförfattaren Arne Åkerlund skriver: ”I dag sjukskrev sig Else Ammor på obestämd tid.” Här har jag under flera år läst om hårdare sjukskrivningsregler. Läst om hur människor kastas ut ur försäkringen och hänvisas till Arbetsförmedlingen, trots allvarliga, ibland livshotande sjukdomar. För ett antal år sedan deltog jag i en demonstration på Gågatan i Hudiksvall mot omänskliga sjukförsäkringsbestämmelser. Det var inte bara i Hudiksvall som det demonstrerades, utan runt om i hela landet.

Då känns det märkligt, att Else Ammor kan sjukskriva sig på obestämd tid. Har jag missat något nytt riksdagsbeslut i frågan? Eller är det så, att politiskt förtroendevalda har egna särbestämmelser? För när jag tänker efter, är det nog inte första gången jag mött påståendet, att en politiker sjukskriver sig när det stormar kring uppdraget.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 Responses to Kan uppgiften verkligen vara sann?

  1. villacalifornia skriver:

    Reblogged this on Villa California and commented:
    Jag vågar inte lita på någon längre…

  2. LeoH skriver:

    Ja, tänk om ordvalet ”sjukskriva sig på obestämd tid” beskriver en verklighet.

  3. Anders Nyqvist skriver:

    Jo, det går bra, det är bara att sjukanmäla sig och försöka få ett sjukintyg på vårdcentralen. En helt annan sak är om Försäkringskassan godtar intyget och accepterar att betala sjukpenning. AN

  4. LeoH skriver:

    Anders, nu står det inte i artikeln att Else Ammor sjukanmälde sig. Det står mycket tydligt i bestämd form: att Else Ammor sjukskrev sig på obestämd tid.

Kommentera

