Alla är välkomna! Även socialdemokratiska politiker.

Bosse Larsson har skrivit en debattartikel i KT med rubriken ”Politikerna behövs i Svenska kyrkan.” Kan inte annat än instämma. Alla människor behövs i Svenska kyrkan och varför skulle inte även politiker behövas och välkomnas? Det jag däremot har svårt att riktigt förstå, är den motsättning som Bosse Larsson målar upp mellan dessa ”politiker” och andra medlemmar i kyrkan. Larsson skriver:

”Vem ska avgöra om jag har den rätta tron eller den rätta intensiteten i min tro? Är jag för ljum i min tro för att få företräda kyrkan? Jag är medlem, alltså är jag valbar. En utveckling där andra ska bedöma min tro kommer jag att bekämpa så länge jag har kraft att göra motstånd.”

Varje gång jag möter argumenten som Bosse Larsson med stor känsla förmedlar blir jag något brydd. Vem eller vilka riktar sig Larsson till? Vilka är det som hävdar att enbart de med ”rätt tro” skulle vara valbara? Jag är övertygad om att Bosse Larsson sammanblandar, medvetet eller omedvetet, en kritik av att sekulära partier styr kyrkan och att det också skulle innebära en kritik av enskilda socialdemokraters tro. Jag förstår inte riktigt hur den uppfattningen kan ha uppstått. Den förekommer ju inte i debatten om sekulära partiers önskan att styra SvK. Med den kännedom jag har av de nomineringsgrupper som kritiserar att politiska partier styr kyrkan kan jag inte hitta att de också kritiserar eller gör bedömningar om enskilda socialdemokraters intensitet i tron eller om deras tro är rätt. Det skulle vara intressant att få några belägg för sådana inställningar.

Det som däremot förekommer, åtminstone för min del, är kritiken att  partiernas engagemang i kyrkan innebär att kyrkans aktiva medlemmar inte blir sedda, vilket strider helt mot hela folkrörelsetanken. Det som bär eller burit alla folkrörelser är ju de aktiva medlemmarna. Låt mig ta ett, kanske något övertydligt, exempel.

Jag flyttade från Sundsvall till Västerås 1974 och fick anställning på ASEA. Självfallet var jag medlem i Metall och en mycket aktiv medlem dessutom. Inte var det många medlemsmöten jag missade! Jag deltog i studiecirklar, rådslagsgrupper och inte minst i skilda fritidsaktiviteter som månadsdanser och liknande.  Efter nästan tio år, som trogen och aktiv medlem av ASEA:s verkstadsklubb blev jag tillfrågad om jag ville ställa upp som ordförande för en av verkstadsklubbens grupper, Material och transport. Jag tackade ja och blev också vald. De som nominerade och valde var medlemmarna på Material och transport. Jag var inte nominerad av något parti eller organisation och valberedningen skulle nog ha upplevt det som mycket märkligt om någon krävt, att de skulle föreslå någon till ordförande, som aldrig deltagit på något fackmöte eller i övrigt var okänd. Ännu märkligare skulle nog metallmedlemmarna ha upplevt det, om de som satt i styrelsen aldrig deltog i fackets medlemsmöten eller andra av facket anordnade aktiviteter. Det som fungerar inom LO och andra stora fackförbund. Varför skulle det vara så orimligt att det också skulle fungera inom SvK? Vad är det som gör att Svenska kyrkan skall styras av andra principer än hela det övriga folkrörelsesverige? Principen att det är organisationens aktiva medlemmar som bär upp organisationen.

Jag skulle vilja ge ett råd till Bosse Larsson och andra socialdemokrater att sluta villkora sitt engagemang i kyrkan, utan istället anknyta till den praxis de säkert är vana vid i de folkrörelseorganisationer de är aktiva i. De kommer att upptäcka, som jag gjort, att inte sitter andra gudstjänstbesökare eller deltagare vid kyrkkaffet och misstänksamt bedömer intensiteten i någons tro. Det aktiva kyrkfolket är vidsyntare än så. Som jag skriver i rubriken. Kyrkfolket välkomnar alla. Arbetare och bönder, lärda och mindre lärda, kvinnor och män och då är inte politiker borträknade. Det aktiva kyrkfolket räds inte heller skilda åsikter, för kyrkfolket är ingen enhetlig grupp, utan består av olika nyanser som berikar enheten.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 Responses to Alla är välkomna! Även socialdemokratiska politiker.

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Helt riktigt, Leo. Det är obegripligt att kritik mot politiska partiers engagemang i Svenska kyrkan uppfattas som kritik mot partipolitiskt aktivas engagemang i Svenska kyrkan. Är missförståndet oavsiktligt måste vi ha varit extremt otydliga – men ibland verkar det närmast som ett demagogiskt grepp; som ett sätt att pådyvla oss i de fria nomineringsgrupperna åsikter som vi självklart inte har. F.ö. måste man ju inte bli medlem av Frimodig kyrka för att ”uppfylla all rättfärdighet” – vi har ju faktiskt grupperingar av mer folkkyrkoliberalt snitt som t.ex. Öppen kyrka och Posk.

    Sen är det klart att det FINNS partipolitiskt aktiva av ett slag som vi inte gärna kan ha i svenska kyrkans styrande församlingar ö.h.t. – nämligen dedicerat icke-troende, ja bekännande atester, eller personer tillhörande andra religioner. OK kanske i stiftsnämnder o dyl. som enbart handhar rent ekonomiska ärenden, men annars inte. Något problematiskt är det naturligtvis även med t.ex. övertygade baptister och andra som öppet tar avstånd från grundläggande delar av vår kyrkas bekännelse.

    ”Alla är välkomna! Även ateister!” Ja, till kyrkans gudstjänster och övriga verksamhet. Som förtroendevalda i församlingen? Nej, knappast. (I DEN meningen är graden av tro så klart relevant och möjlig att bedöma).

    F.ö. håller jag som sagt med dej, Leo – kände bara att det kunde behövas ett förtydligande. Får se om du håller med mej eller inte ;o)

  2. LeoH skriver:

    Låt mig säga så här Andreas. Det var ingen slump att jag fick vänta, trots stort engagemang, i tio år innan jag blev tillfrågad om jag ville ta på mig ett fackligt uppdrag. Jag tillhörde inte åsiktsmässigt det rätta gänget och så kan det vara. Det tillhörde spelets regler och jag var aldrig bitter eller sur, utan en glad och kritisk medlem. Sist och slutligen var det ändå medlemmarna som avgjorde.

    Självfallet skulle jag i en situation, där jag ska välja en kyrkorådsledamot, se till personens kvalifikationer. Aktivitet, men också åsikter. Jag skulle aldrig medvetet rösta på någon som t ex är uttalad ateist. Däremot kan en ateist, med det medlemskriterium vi har i SvK, vara valbara.

Kommentera

