Det är gott att vara ett upphittat mynt!

I dag var temat för Gudstjänsten, Förlorad och återfunnen. I evangelietexten, hämtad från Lukasevangeliet, står det:

Jesus sade: ” om en kvinna har tio silvermynt och tappar bort ett av dem, tänder hon då inte en lampa och sopar hela huset och letar överallt tills hon hittar det? Och när hon hittat det samlar hon väninnor och grannkvinnor och säger: Gläd er med mig, jag har hittat myntet som jag hade förlorat. På samma sätt, säger jag er, gläder sig Guds änglar över en enda syndare som omvänder sig.”

När Evelyn i sin predikan över texten påpekade, att liknelsen visar på Guds sanna natur, kunde jag av egen erfarenhet bekräftande nicka och tänka. Så är det! Gud ger inte upp, utan söker oss ständigt oavsett hur oansenliga eller syndiga vi är i våra egna och i andras ögon.

Inte blir glädjen mindre av att få höra Jesus säga att Guds änglar gladde sig, när jag så äntligen, efter drygt 20 års frånvaro, tillsammans med min fru paltade mig iväg till Tomaskyrkan i Västerås. I den stunden kände jag nog mer bävan och förvåning, än en känsla av att jag hade jublande änglar, som följde mig till kyrkan. Något måste ändå ha gett mig modet, att dagen efter på ABF, frimodigt säga till mina arbetskamrater: ”Jag har sökt mig tillbaka till kyrkan.” Några höjda ögonbryn blev det allt.

I dag blev jag påmind om glädjen att vara ett upphittat mynt, men också få det bekräftat i Evelyns predikan, att det inte skedde av en slump. Gud ville det!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 Responses to Det är gott att vara ett upphittat mynt!

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Ja, här – men inte beträffande t.ex. korstågen – kan man verkligen säga: Deus vult! Jag har alltid gillat den här texten, som står mellan dem om det borttappade fåret och den förlorade sonen, och det är bra att den predikas över vart tredje år åtminstone. Själv hörde jag Oliver Li predika över den utomhus på ett regnigt men vackert Kännavallen. (Eller Tjännavallen, den stavas visst lite hur som…)

    ”Änglarna sjunger i himlen: Halleluja! Glädjen blir stor när Guds Ande väcker och styrker vår tro.”

  2. Alma-Lena skriver:

    Ja, jag tycker också det är bra att Gud inte gav upp utan städade vidare tills han fann dig!

  3. LeoH skriver:

    Tack för det Alma-Lena!

Kommentera

