Den helige Anden skickar överraskande budbärare!

Jag brukar inte skriva om egna sjukdomar. Det känns för det mesta alldeles för privat. Nu ska jag göra ett undantag, annars blir inlägget något obegriplig. Jag tar det kort. 2004 på hösten konstaterade njurmottagningen i Gävle, att jag drabbats av en sjukdom, Wegener granulomatos. Kroppens immunförsvar angriper kroppens vävnader och ofta också njurarna. Vid mitt första samtal med Alfonso, fick jag beskedet att han inte kunde bota mig, men möjligen genom medicinering hitta en nivå, som det skulle gå att leva med. Under de här snart tio åren har jag drabbats av ett antal återfall och fått börja om från början med cellgiftsbehandlingar, kortison och andra mediciner mot biverkningar. Det senaste återfallet fick jag i början av det här året och jag var återigen på ruta ett.

Den här gången klarade jag inte av återfallet psykiskt, utan kände bara djup känsla av att så här vill jag inte leva längre. Jag vet inte hur mycket orsakades av depression eller av kroppslig svaghet, men hela sommaren har jag åkt, som ett exempel, till folks stora förvåning, den korta biten till gudstjänsterna i Bjuråkers kyrka med bil och ändå varit totalt utpumpad av den korta promenaden från parkeringen till kyrkan. Oerhört mycket sömn har det också blivit.

Nu till det jag vill berätta. Den 12 juli sitter min gode vän Örjan Fridner och jag på vår altan och planerar ett par intressanta kvällsmöten kring temat, de politiska partiernas närvaro i Svenska Kyrkan. (Jag berättar om de planerna mer utförligt i morgon). Bäst vi sitter där och samtalar (ja, ni vet hur det kan bli när två personer träffas första gången efter många år) så kan jag inte låta bli att klaga över, att det senaste återfallet inneburit, att livslusten totalt försvunnit. Örjan tittar på mig och säger, lite försiktigt, att jag borde tänka på det jag ändå har. Vackert hus, en vacker trädgård, en trevlig fru, goda vänner och en församling jag trivs i. Det var modigt av Örjan. Jag kunde ju ha tolkat det han sa, som ett hurtigt ”ta dig i kragen”-uppmaning.

Vi fortsatte och gjorde färdig vår planering. Örjan tackade för kaffet och åkte till hjortronlandet. Jag gick till datorn och funderade, dels över vad vi beslutat, dels ( kanske mest) över vad Örjan sagt om min livssituation. Jag insåg, att Örjan utan falsk sentimentalitet påminde mig om, att jag fullständigt glömt bort att tacka för allt jag har och bara koncentrerat mig på det som varit svårt. En riktig ynkepynk! Jag är säker på att Örjan agerade som budbärare från Gud och den helige Anden hjälpte mig att förstå det korta budskapet.  För det var verkligen ett kort budskap.

Det tog väl några dagar att smälta insikten, men sakta sjönk den in och jag bejakade känslan och insåg allt jag hade anledning att vara tacksam över.  Snabbt fick jag också gensvar. När jag den 21 juni skulle ta mig till Bjuråkers kyrka och gudstjänsten som inleder Bjuråkersstämman upptäckte jag till min förvåning, att jag inte kände något behov av att åka bil till kyrkan. Jag gick som jag brukar göra, med händerna på ryggen och kände mig stark! Framme vid kyrkan kände jag ingen trötthet, utan bara glad och förväntansfull. Jag njöt av gudstjänsten och Evelyns predikan. Sjukdomen fanns där, men den berörde mig inte.

Jag kanske blev något övermodig, vad vet jag, men när jag skulle ta Kyrkstigen till stämman, så fick jag yrselanfall, samtidigt som jag trampade i en grop och föll handlöst. Det blev ingen stämma, utan biltransport hem istället. Lite förargligt var det, men det gjorde mig inte nedstämd.

Jag har tänkt mycket och med stor tacksamhet de senaste dagarna över hur Gud arbetar. Örjan fick de rätta orden till sig och vågade förmedla budskapet och jag fick hjälp att ta till mig och förstå. Sjukdomen har inte försvunnit, den gör sig hela tiden påmind, men den är inte längre det som livet kretsar kring. Det finns annat, som t ex att sjunga önskepsalmer på Dellenbaden som vi gjorde ikväll!

8 Responses to Den helige Anden skickar överraskande budbärare!

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Guds frid, Leo! Tack för att du delade detta med oss övriga på pilgrimsleden Livet! Även jag kan bildligt talat gräva ner mej, trots att jag ”bara” lider av det som i äldre tid kallades fettsot. Samt av det spritt språngande galna könsbegrepp som pådyvlats oss och våra barn fr.o.m. 1 juli. (Det finns förvisso värre saker, men till detta känner jag mej som folkpartist så förbaskat medskyldig).

    Men ”det Herren inte hjälper oss ifrån, det hjälper han oss igenom”, brukade Lina Sandell säga (enligt väninnan Sigrid Storckenfeldt).

  2. LeoH skriver:

    Tack Andreas!
    Ibland behöver behöver vi en knäpp på näsan, för vi ska förstå. Jag vet inte hur många gånger jag genom åren påtalat att vi bör tacka mer för det vi ändå har och så tappar jag själv bort den insikten!

    I dag skulle jag skrivit en rapport om hur det gått med min kampanj mot partiernas inblandning i kyrkans liv, men värmen har inneburit att jag mest suttit och flämtat.

    Det var därför Örjan satt på min altan. Vi planerade för två samtalskvällar i Ljusdal och Delsbo. Kvällarna ska enbart handla om det vettiga med den nuvarande ordningen. Kan bli välbesökta möten eftersom Örjan är S-ordförande i Ljusdal.

    Det kommer ett mer utförlig rapport i morgon. Ibland lönar det sig att vara enveten! 😉

  3. Andreas Holmberg skriver:

    Värmen fortsätter tydligen, så vi får flämta lite till! Sjöbyttebäcken i Iggesund hade helt torkat ut när vi kom hem från (en bäck som är utsatt på KAK:s bilatlas!), men efter nattens intensiva regnande har den nu återfått en vattenföring på ca 2 liter/sekund.

    Roligt att det även finns S-märkta änglar! Och tacksamt ö.h.t. med folk som är villiga att ta debatten! Jättebra initiativ!

    Apropå Örjan och andra kära medkristna vill jag trots allt påminna om Bloggardags viktiga reflektion häromdagen. ”Men finns det inte förträffliga personer i de politiska partierna? I högsta grad. De kan vara fromma också – men i tjänst åt ett för Kyrkan förödande system. Dessa förträffliga kyrkokristna i det politiska systemet legitimerar maktövertagandet.”

    (Förtydligande: Det handlar alltså inte om politiskt engagerade kristna i allmänhet, utan om dem som OCKSÅ I KYRKAN uppträder som socialdemokrater, centerpartister o.s.v.).

  4. LeoH skriver:

    Är helt enig med Dag!

  5. Dan Sarkar skriver:

    Jag känner dig inte, men uppskattar din blogg, din klokhet och din rakhet väldigt mycket. Därför har jag varit bekymrad och kanske lite orolig över att du inte skrivit något på nästan hela sommaren. Tack för att du var personlig (utan att bli för privat) och delade med dig till oss läsare av anledningen till frånvaron.
    Sjukdomar är på riktigt och skall inte förringas eller viftas bort med hurtiga tillrop. Men en vän som själv är väldigt sjuk, sade insiktsfullt att den som är tacksam inte kan vara arg samtidigt. Det verkar stämma på bitterhet, självömkan och nedslagenhet också.
    Fascinerande vilken himmelsk kraft Gud lägger ned i sådana små ord som Tack, Hjälp och Förlåt. Och i vänskap…
    Välkommen tillbaka!

  6. LeoH skriver:

    Tack Dan!
    Jag är tillbaka, med ny kraft och nya insikter!

  7. […] att planera ett folkbildningsupplägg på frågan om partiers ställning i SvK. Förutom det korta budskapet från den helige Anden enades vi om följande […]

  8. […] tas. Jag var deprimerad långt in i juli. Då inträffade det jag skrev om i ett blogginlägg: Den helige Anden skickar överraskande budbärare! Efter den dagen har jag inte känt någon depression alls. Tack för den dagen Örjan! Jag lär […]

Kommentera

