Jag kan inte annat än vara nöjd med resultatet!

Den som följer min blogg ”Tankar i natten” vet att jag från och till vädrat mitt missnöje med att sekulära partier önskar styra (och också i stor utsträckning gör det) Svenska Kyrkan. Det har hänt att jag kallat systemet perverst. Jag har också känt stort missnöje med partiernas ovilja att diskutera frågan. I mars i år fick jag den fiffiga idén att erbjuda representanter för de partier som ställer upp kyrkovalet att få nyttja min blogg och förklara varför de vill styra Svenska Kyrkan. Samtidigt erbjöd jag också enskilda medlemmar med skilda bakgrunder att skriva gästinlägg på min blogg. Nå det erbjudandet har tydligen inte väckt någon större entusiasm.

När några månader gått började jag ana att det inte skulle dyka upp några blogginlägg, men snart fick min gode vän Örjan Fridner, S-ordförande i Ljusdal, mig att inse att jag nog kastat yxan i sjön för tidigt. Inte bara det, Örjan hade utvecklat min tanke ytterligare ett steg och föreslog en folkbildningslösning! Som f d studieombudsman ansåg jag det vara en helt förträfflig idé!

Den 12 juli möttes Örjan och jag på min altan för att planera ett folkbildningsupplägg på frågan om partiers ställning i SvK. Förutom det korta budskapet från den helige Anden enades vi om följande upplägg.

Vi genomför två samtalskvällar kring ämnet om politiska partiers engagemang i de kyrkliga valen, dels i Ljusdal och dels i Delsbo. Vi inbjuder mycket brett till samtalskvällarna, som inte skall tillåtas sväva ut i allehanda frågor, utan vara helt inriktade på ämnet för kvällen. Örjan och jag inleder kvällen med varsina inlägg och några repliker, sen släpper vi in åhörarna. Vi är övertygade om att många vill yttre sig eller ställa frågor. Kvällen avslutas med att Örjan och jag gör varsina avslutningsinlägg.  Självfallet har jag erbjudit Örjan att skriva ett gästinlägg på min blogg och Örjan i sin tur erbjudit mig att delta i ett samtal i socialdemokraternas närradio.

På det här sättet anser både Örjan och jag att vi tagit vårt ansvar för att ge spridning i Hälsinglands norra kontrakt åt en viktig fråga i de kyrkliga valen.  Jag för min del, kan ju inte tala för Örjan Fridner, kan mycket väl tänka mig att ställa upp som inledare om andra vill väcka diskussioner om de politiska partiernas närvaro i Svenska Kyrkan, men helst inom norra kontraktet.

Jag kan också passa på att varna för kommande blogginlägg. Av naturliga skäl kommer det att bli mycket om valet den närmsta tiden. Jag passar på att länka till ett inlägg, som efter fattig förmåga beskrev hur det kommer sig att jag kandiderar till stiftsfullmäktige för Frimodig kyrka i Uppsala stift.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

11 Responses to Jag kan inte annat än vara nöjd med resultatet!

  1. SLJ skriver:

    När, var?!

  2. Alma-Lena skriver:

    Vilken underbar idé!

  3. LeoH skriver:

    Kvällarna spikas de närmsta dagarna. Jag återkommer.

    Tack Alma-Lena!

  4. Gunnel skriver:

    En strålande idé! Mitt stora intresse är kyrkan som församling med hela Guds ord som rättesnöre. Skall det vara så svårt att fatta att kyrkorådets medlemmar bör vara troende på bibeln? (Jag får inte ha andakt längre i min hembygds kyrka i veckan Vägkyrkan)

  5. Andreas Holmberg skriver:

    Jättebra, Leo! Egentligen är det bra med kyrkovalsdebatter vilken fråga man än väljer att fokusera – det är ju så trist när man i ”kristligt” samförstånd säger att ”i den här församlingen är vi SÅÅÅÅ överens om allting tvärs över alla partigränser” när man egentligen bara sopat åsiktsskillnaderna under mattan istället för att väcka intresse för kyrkovalet genom att ventilera dem öppet.

    (Kristlig omsorg om varandra är en helt annan sak – det verkar ju du och Örjan klara hur bra som helst).

  6. LeoH skriver:

    Gunnel, varför får du inte ha andakt i din hembygds kyrka?

  7. LeoH skriver:

    Håller helt med dig Anders. Jag har aldrig förstått rädslan för debatt. Inte heller har förstått varför varje meningsmotsättning måste leda till ovänskap.

  8. Gunnel skriver:

    LeoH
    Jag bara gissar, att det beror på min frispråkighet och anmärkningar på Svenska Kyrkan. Det är ju så att jag skriver på ”nätet” och bloggar. En blogg blev länkad i Skara stift.

  9. LeoH skriver:

    Ja, så kan det vara Gunnel.

  10. […] planeringsmöte med Örjan Fridner, S-ordförande i Ljusdal, på min altan. Vi planerade två samtalskvällar kring ämnet, partier deltagande i kyrkliga […]

  11. […] upp på en samtalskväll med det planerade temat. Det praktiska upplägget blir helt enligt den planering som Örjan Fridner och jag kommit fram […]

Kommentera

