Hur tänker biskopen?

Det händer ganska ofta, att jag numer hamnar i bryderi. Jag vet inte om det har med åldern att göra, men jag upplever hur jag får allt svårare att förstå hur maktens män och kvinnor tänker och varför. Anledningen att jag just nu funderar är en kort artikel i KT, (uppgifterna i artikeln är hämtade från Örnsköldsviks Allehanda) i vilken biskopen i Härnösands stift, Tuulikki Koivunen Bylund beklagar att SD inte ställer upp i kyrkovalet i Härnösands stift. Om jag förstår biskopen rätt, så beklagar hon att de demokratiska alternativen minskar i valet, när SD avstår från att ställa upp med listor i valet.

Personligen anser jag, som de flesta vid det här laget vet, att Svenska Kyrkan, enligt min mening, inte kännetecknas av någon kraftfull demokrati, eftersom sekulära partier styr kyrkan. För mig är det ingen demokratisk förlust, att sekulära partier inte ställer upp i kyrkliga val. Tvärtom!

Jag hoppas verkligen, att biskopen inte ger oss, som verkar för att sekulära partier inte skall styra Svenska Kyrkan en känga, när hon i artikeln säger: ”Det finns personer och grupper som vill snäva till det. Därför är det viktigt att de som är för öppenhet ska gå och rösta”

Tänk om någon för en gång skulle ville namnge de personer och grupper i SvK, som vill ”snäva till det.” Istället för att göra som Tuulikki Koivunen Bylund, gå runt och menande humma.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

8 kommentarer till Hur tänker biskopen?

  1. […] Det händer ganska ofta, att jag numer hamnar i bryderi. Jag vet inte om det har med åldern att göra, men jag upplever hur jag får allt svårare att förstå hur maktens män och kvinnor tänker och varf…  […]

  2. Kom att tänka på ett exempel från en kyrkovalsbroschyr där en av de valbara säger sig vilja verka för en Öppen kyrka – alla ska känna sig välkomna – men som i nästa andetag talar om de konservativa krafter som ‘fortfarande finns kvar’ och som måste bekämpas.

  3. LeoH skriver:

    Det gäller att ha en fiendebild att hänvisa till. Bilden bör också vara så pass vag i konturerna, att ingen kan bemöta den.

  4. Rolf Larsson skriver:

    Upptäcker lätt att de som är huvudpersonerna, som man riktar sig till inför valet, alltid är de som i n t e går i kyrkan på söndagarna!

  5. Andreas Holmberg skriver:

    Du har rätt i att den biskopliga reaktionen är obegriplig. Jag skulle personligen bli jätteglad om inte bara SD utan även S och C, ja de lindrigt förklädda partiavknoppningarna Borgerlig samling, FISK, VISK och MISK slutade ställa upp i kyrkovalet. Det räcker så gott med Frimodig kyrka, Öppen kyrka, och Posk. (Annars får man väl bilda nya nomineringsgrupper utan någon som helst koppling till politiska partier).

    FISK är ju en särskilt sorglig historia för mej som folkpartist. Förutom att ge S och C alibi (”vi är åtminstone ärliga med vår politiska hemvist”) komprometterar gruppen jju den urkyrkliga fisksymbolen på ett sorgligt sätt. Om den eventuellt stod för Kristus (Jesus Guds Son Frälsaren) någon gång i urkyrkan, är den ju numera ohjälpligt sammankopplad med Folkpartiet liberalerna och Folkpartister i Svenska kyrkan! (Minns att Jan Björklund intervjuades i Kyrkans Tidning inför förra kyrkovalet som något slags partiledare även för FISK!).

    Jo, jag vet att FISK numera ska uttydas ”Fria Liberaler i Svenska kyrkan”. Men vad hjälper det?

  6. […] Det händer ganska ofta, att jag numer hamnar i bryderi. Jag vet inte om det har med åldern att göra, men jag upplever hur jag får allt svårare att förstå hur maktens män och kvinnor tänker och varf…  […]

  7. LeoH skriver:

    Du har så rätt Rolf.

  8. LeoH skriver:

    När det gäller de politiska partiernas närvaro i kyrkan börjar få känslan att jag är rättshaverist, men vi måste fortsätta med kritiken. Efter valet måste vi organisera oss bättre, för nu blir det ståhej vid valtillfället och sen tystnar vi till nästa gång.
    Vad sägs om en kontraktsförening av Frimodig kyrka? Med några seminarier och föreläsningskvällar varje år. Det borde vi väl orka med?

Kommentera

