Är polisen infiltrerad av en hemlig högerextrem grupp?

De som följt min blogg genom åren, vet att jag har stora svårigheter med att följa Luthers råd, att tolka allt till det bästa. I dessa dagar, då vi återigen får läsa om rasistisk kartläggning av romer av polisen i Skåne, är det än svårare att tolka allt till det bästa. Det bästa vore väl om registren enbart är uttryck för allmän antiziganism, som medier, polisledning och det politiska systemet verkar vilja diskutera, men jag misstänker större och farligare bakomliggande orsaker.

De flesta samhällsintresserade minns väl allt tal om polisspåret efter mordet på Olof Palme. Då talades det om, som en realitet att det fanns ett omfattande och organiserat Palmehat inom polisen. Polisspåret utreddes inte i grunden, så vi kan inte veta något om vare sig omfattningen av hatet eller omfattningen av organiseringen. Vi kan bara, efter personlig läggning, omfatta eller förkasta misstanken. Jag för min del upplever det inte alls otroligt, att en sådan organisation existerade.

När jag läser om omfattningen av de bägge registren som DN redovisar stärks min misstanke om en infiltration av högerextrem/a grupp/er inom polisen i Skåne. Det är ju helt uppenbart inte fråga om ett spaningsregister, utan en kartläggning var romerna bor, vilka de är och hur släktförhållandena ser ut. Varför skulle de annars föra in avlidna och barn i registren? Hur omfattande skulle registren ha varit om 10 år, om de inte uppdagats i dag?

Hur registren skulle användas har jag förstås ingen aning om, men det är illavarslande att läsa, att poliser utanför Skåne också haft tillgång till registren. Jag kunde också läsa i Aftonbladet i går, att det var mycket lätt ta sig in registren. Det behövdes ingen inloggning, samtidigt som Aftonbladet också skrev att registren skickats till personer utanför polisen. Jag frågar mig, vilka personer och vilka organisationer tillhör de? Ska registren användas kortsiktigt till att i stor omfattning börja trakassera romer, som vi ser i många andra länder i Europa eller var tanken långsiktig, att spara registren till tiden, då vi får uppleva nyordningen av Europa och Sverige?

Jag tror inte att jag målar fan på väggen, han finns där redan. Högerextremismen är med all säkerhet fler och bättre organiserad än vad järnrör i fyllan och villan tyder på.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

8 Responses to Är polisen infiltrerad av en hemlig högerextrem grupp?

  1. Örjan Fridner skriver:

    Hoppas Du övertolkar men det är synnerligen tänkvärt det Du skriver, Leo.

  2. LeoH skriver:

    Jag hoppas verkligen att jag har fel, Örjan. Det som fick mig att skriva inlägget var en uppgift i Aftonbladet att registret hade e-postats till bekanta hos polisen. Det fick mig att ställa frågan, vilka är dessa bekanta. Konspirationsteorin hamnade så att säga på palts.

  3. Andreas Holmberg skriver:

    Ja fy bubblan. OK om de enda svenskar som fanns i Somalia vore familjerna/släkterna Holmberg och Stålberg (min frus familj/släkt) och att vi höll på med något slags ”beskyddarverksamhet” och annan kriminalitet med uppvisande av stor släktlojalitet – och att den somaliska polisen (hoppas den finns!) skulle ha gjort upp något slags släktregister över 40-50 holmbergare/stålbergare (enligt hypotesen de enda svenskarna i Somalia), så skulle det knappast gå att ta till intäkt för att somaliska polisen vore rasistisk.

    Men nu handlar det alltså om 100 gånger fler människor, varav de flesta inte är misstänkta för något brott utan registrerade av polisen bara p.g.a. sin etnicitet – nä usch och fy. Och nu påstår visst polisen i Örebro att så där jobbar polisen över hela landet och plötsligt får jag gåshud. Tänk om det är som du tänker, Leo…

    …man kanske borde göra något sorts kriminalregister eller utredningsfil över alla snutar i landet …

    …men jag känner i alla fall en schysst polis här i Hudiksvall/Forsa som jag vet inte är högerextremist – en bussig gideonit som vi fått låna bil av. Så det så.

  4. LeoH skriver:

    Jag tror jag träffat din polis. Han var gäst hos oss i Bjuråker-Norrbo i söndags på familjemässan och det efterföljande kyrkkaffet och informerade om gideoniternas verksamhet. Tror inte heller att han är högerextremist.
    Om högerextremismen växer, vilket jag är övertygad om att den gör, då ska vi inte bli förvånade att de finns i alla befolkningsgrupper och yrken. Jag upplevde det lite skrämmande när Aftonbladet hävdade att registren hamnat hos bekanta till poliser.
    Registren finns kanske redan hos personer vi inte vet något om, men som definitivt inte borde ha handlingarna.

  5. Ulf Hjertén skriver:

    Dessvärre tvingas vi än en gång konstatera att det inte bara är tyskar på 30-talet som förstått ” värdet av att noggrant föra bok över oliktänkande och oönskade ” Element i samhället som man vill rensa ut. Etnisk rensning på organisationsplanet börjar ofta med ex. registrering. Därifrån utgår småningom plutonerna. När tiden bedöms mogen. Måtte vi i god tid hitta verkningsfulla motåtgärder. Kanske, förhoppningsvis en levande evangelisk kyrka ?

  6. LeoH skriver:

    I den här frågan är vi helt eniga!

  7. Hans Odeberg skriver:

    Att det är infiltrerande extremister som står bakom listorna är nog önsketänkande. Det var inte nazister som stod för rasbiologiska institut, steriliseringar, registrering av kommunister, utan vi vanliga folkhemssvenskar. Till ondska och dumhet är vi alla så kapabla att det inte behövs någon utomstående.
    Sen är ju det du beskriver ovan en ypperlig illustration till varför vi har lagar om register, och varför dessa bör följas – i synnerhet av våra myndigheter. Som liberal anser jag inte att staten alltid är god, utan däremot likt elden en nyttig best som behöver kedjas för att inte förtära oss. Men detta oavsett så finns ju risken att några stollar lyckas få tag i en lista på judar, romer, muslimer, bidragstagare, rika nolltaxerare eller vad de nu råkar hysa agg emot, och går till verket. Läckor kommer det alltid att finnas.

  8. LeoH skriver:

    Jag kan hålla med om att kanske borde skrivit ett mer nyanserat blogginlägg. Jag ser när jag läser att jag hoppat över ett antal tankeled.

Kommentera

