Är det läge att börja bli lite orolig?

Läser en debattartikel i Stockholms stifts nättidning Dagens Seglora, skriven av prästen Peter Englund. Englund har tydligen blivit så begeistrad över valresultatet, att han anser att det kommande kyrkomötet fått mandat att avgöra vilka nomineringsgrupper skall ha rätt att ställa upp i kommande val. Han skriver:

”En berättigad fråga som lyfts i flera sociala medier efter valet är hur nomineringsgrupper som tar ställning mot kyrkans värdegrund ska bemötas. Kanske kan det nya kyrkomötet klargöra vilka kriterier som ska ligga till grund för nomineringsgrupper som vill ställa upp i kyrkliga val, det skulle kunna bli en intressant och nödvändig diskussion inför kommande kyrkoval.”

Det ska bli intressant att se vilka av de ”progressiva” krafterna i kyrkomötet nappar på förslaget. Jag har lite svårt att tro att ÖKA skulle ställa upp på en sådan utrensning av nomineringsgrupper, men man vet aldrig. Vid nästa sammanträde med vår lokala nomineringsgrupp, Framtidens kyrka i Bjuråker-Norrbo, får jag nog sätta upp ett varningens finger. Vi har nu i två val efter varandra tagit 10 av de 15 mandaten som stått på spel i församlingen och socialdemokraterna fått nöja sig med 5. Jag kandiderar på listan. Om jag förstått Peter Englunds skriverier rätt, kanske vi inte får ställa upp i kyrkovalet 2017. Det lär bli lite jobbigt för den kommande inkvisitionen inom SvK, att kartlägga alla lokala grupper och vilka som kandiderar på listorna.  Vore jag inte redan medlem i Frimodig kyrka, skulle jag omedelbart söka medlemskap!

I rättvisans namn får jag väl påminna mig om att en debattartikel är en debattartikel, som tidningen eller dess sponsor Stockholms stift inte behöver stå för, men artikeln står där. Hittills, vad jag kan se, okommenterad.

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

13 Responses to Är det läge att börja bli lite orolig?

  1. Ulf Hjertén skriver:

    Dagens Seglora är inte Stockholms stifts nättidning. Stiftet sponsrar Dagens Seglora för att den är en stimulerande faktor i den kristna debatten. Jag håller inte med om allt vad Seglora skriver men de rör om i den kyrkliga degen på ett behövligt sätt. Att kyrkomötet behöver kraftigt förändra valproceduren är vi nog alla överens om. Och nog kan man skriva in nomineringskriterier utan censurlukt. Att arbeta för kristen tro och liv utifrån evangelierna borde inte vara svårt att formulera som punkt 1. Samt givetvis medlemskap i denna kyrka.

  2. Rolf Larsson skriver:

    Censur är aldrig bra, allra minst i kyrkan. Förresten, vem skall avgöra om”kriterierna” gäller?

  3. LeoH skriver:

    Som gammal marxist har jag lärt mig – följ pengarna och du hittar intressanta sanningar. Stiftet och Seglora Smedja har en gemensam agenda om att göra kyrkan till en mångreligiös sammanslutning. Det är, i vart fall för mig, helt uppenbart.

    Visst Ulf, vi behöver kraftigt förändra valproceduren i kyrkan. Det har jag pläderat för länge och ofta fått mothugg från dig. Jag vore inte orolig om kravet på nomineringsgrupperna skulle vara att de arbetar för kristen tro och liv utifrån evangelierna. Ett sådant krav skulle direkt utesluta sekulära partier som nomineringsgrupper. Nu tror jag inte att Peter Englund omfattar den åsikten, men du kan ju fråga honom.

  4. LeoH skriver:

    Rolf, om jag förstått Peter Englund rätt, så är det kyrkomötet som ska avgöra kriterierna. Både du och jag vet vilka som dominerar kyrkomötet.

  5. Rolf Larsson skriver:

    Ja, det är livfarligt för demokratin om några skall sitta och bestämma vilka som duger!

  6. Andreas Holmberg skriver:

    ”Läge att börja bli lite orolig?” Läge att bli rejält förbaskad, om du frågar mej.

  7. LeoH skriver:

    Andreas, jag kör som vanligt den minimalistiska stilen. 🙂

  8. Mattias Irving skriver:

    Leo H har helt rätt i att en debattartikel är en debattartikel. Dagens Seglora tar gärna in olika artiklar för publicering, med målet att utgöra en levande arena för både tycke och tanke.

    Tidningens egen hållning framkommer på ledarplats, i ledartexter signerade med Ledarredaktionen. Enskilda ledarskribenter står dock för sina egna texter, men som redaktion finns en samsyn i många, om än inte i alla frågor. Som det funkar på alla andra tidningar, med andra ord.

  9. LeoH skriver:

    Visst är det trevligt Mattias att du bekräftar för mina läsare att jag vet vad en debattartikel är.
    Det skulle i och för sig varit än bättre om du något kommenterat Peter Englunds anmärkningsvärda önskemål att kyrkomötets representanter för sekulära partier skulle vara med och avgöra vilka som står för kyrkans värdegrund.

  10. Hans Odeberg skriver:

    Är det bara jag som inte riktigt fattar vad en debattartikel är i alla sammanhang? Jag uppfattar Dagens Seglora inte som en vanlig dagstidning, där ledarsida, kultursida och debattsida kan ha helt olika infallsvinklar, utan som ett språkrör för kristen socialdemokrati (alternativt socialdemokratisk kristenhet). Därmed förväntar jag mig en viss inriktning på det material som Dagens Seglora publicerar. Liksom jag skulle bli tämligen förvånad om Magasinet Neo börjar publicera artiklar om planekonomins välsignelse, eller Östra Smålands missionsblad börjar publicera artiklar om queerteologi, så skulle jag tappa hakan den dagen Dagens Seglora publicerar debattartiklar utanför den vänsterkristna fåran.
    Jag räknar helt enkelt med, att om en artikel tillåts publiceras i Dagens Seglora, så är det en artikel som redaktionen anser förtjänt av att lyftas fram. Inte som varnande exempel, utan som något läs- och tänkvärt. Därmed inte sagt att redaktionen mangrant till fullo ställer upp på alla åsikter som artikeln för fram.
    Men kanske har jag fått allt om bakfoten?

    Så till saken. Är det vettigt att utestänga de som inte delar värdegrunden? I en bred folkkyrka? Jag är rädd för att en blockering av SD (det måste väl ändå vara det som avses?) är första steget på sekterismens väg. För vad blir nästa, och näst-nästa steg? Vi moderater, som hyllar girighet som en positiv kraft i samhället, är väl väldigt obibliska? Ja, alla som hyllar arbetslinjen går väl emot Jesus? Och marxism vet ju vi moderater vad det leder till, så ut med dem också.

    Till sist blir det nog bara Peter Englund kvar.

    Dessvärre är Peter Englund inte ensam. I våras skrev Maria Küchen i Kyrkans Tidning att Sverigedemokrater inte borde få prästvigas. Och inte i någon debattartikel, utan i en ledare. Vilket får mig att undra om ingen minns Torsten Leander längre?

    För mig känns det bättre om vi samlas ihop och ber, sjunger ”we shall overcome” eller vad som passar. Måhända upptäcker vi en dag att ”den andre” också är som vi andra: fördomsfulla, imperfekta syndare.

  11. LeoH skriver:

    Jag kan dela din frågeställning. Under den tid jag följt Dagens Seglora har jag inte upplevt alltför många, om än någon, debattartikel som inte passar in i Segloramönstret.

  12. Mattias Irving skriver:

    Nu är jag kanske lite sen på bollen här. Tänkte ändå skriva ett litet bemötande.

    Vi som driver tidningen är inte partipolitiskt aktiva. De ord som vi valt för att känneteckna Dagens Seglora är antirasism, feminism och maktkritik.

    Men dessa kan ta många former och uttryck. Till exempel antirasism är en bred rörelse. Om en antirasistisk högerdebattör, exempelvis Andreas Johansson Heinö skulle välja att publicera sig i Dagens Seglora skulle hans text naturligtvis bedömas redaktionellt på samma sätt som en debattör stående till vänster.

    Målet är att vara arena för debatt både i och utanför kyrkan. Vi är stolta över tidningens profil. Visionen är att varva brännande samtidsfrågor med mer reflekterande kulturella texter.

    Till exempel har författaren Olle Sahlström skrivit en utmärkt krönika om ”den nomadiska kyrkan” den här veckan. Forskaren Rebecca Lennartsson har skrivit om Sveriges syn på självmord under 1700-talet. Två opolitiska, reflekterande texter som jag tror kan glädja ett stort spektrum av läsare. Det är så vi vill ha det.

  13. […] Irwing, Dagens Seglora har kommenterat ett blogginlägg jag skrev för några dagar sedan: ”Är det läge att börja bli lite orolig?” Egentligen kommenterar Mattias inte mitt inlägg, utan han besvarar en kommentar från en läsare […]

Kommentera

