En kort undran från en förvirrad lekman

I senaste numret av Kyrkans tidning ställer tidningen ett antal frågor till de fem kandidaterna i det kommande valet av ärkebiskop. Det är helt klart att en ärkebiskop måste kunna svara diplomatiskt på frågor och det kanske inte är något att orda om. Jag är ändå något förvånad över en av tidningens frågor: ”Ger Jesus en sannare bild av Gud än Muhammed?” Frågeställningen tyder på att KT anser Jesus vara en profet bland andra profeter och det måste väl ändå vara fel. Jag lärde mig, efter vad jag minns, något helt annat i söndagsskolan. Minnena från söndagsskolan är vaga och jag kan ha fel, men det jag minns med säkerhet är att Kh Carl-Filip Ullner lärde ut, under konfirmationsundervisningen 1958, att Jesus var både sann människa och sann Gud. 

Att inte alla kandidater helhjärtat svarar ja på tidningens fråga är märkligt. Om vi nu tror att Jesus är Gud, då torde det väl inte vara orimligt att påstå, att han ger en sannare bild av Gud än vad en profet kan göra.

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 Responses to En kort undran från en förvirrad lekman

  1. Ulf Hjertén skriver:

    Jag följde med spänning hela intervjun med Antje Jackelén (de andra ska jag höra på webben) och hon gav ett bra svar på den lite märkliga frågan. I övrigt gjorde hon ett trovärdigt intryck. Ödmjuk, lugn, kunnig och vad jag kunde förstå ärlig. Jag tror att hon kan bli en bra ärkebiskop.

  2. LeoH skriver:

    Där ser man hur olika vi bedömer. Jag blev mycket illa berörd.

  3. Alma-Lena skriver:

    Jag håller med dig Leo, tyckte att Jackelén gav ett intryck att knappt hålla med om någon central sanning i kristen tro. Christina Grenholm blev min favorit.

  4. LeoH skriver:

    Det är nu den gudstjänstfirande församlingarnas roll som trons försvarare kommer att prövas.

Kommentera

