Hur många stenar kan plockas ur bygget, utan att den rasar?

Nicenska trosbekännelsen

Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader,
skapare av himmel och jord,
av allt vad synligt och osynligt är;
och på en enda Herre,
Jesus Kristus, Guds enfödde Son,
född av Fadern före all tid,
Gud av Gud, ljus av ljus, sann Gud av sann Gud,
född och icke skapad, av samma väsen som Fadern,
på honom genom vilken allting är skapat;
som för oss människor och för vår salighets skull
har stigit ned från himmelen och tagit mandom
genom den helige Ande av jungfrun Maria
och blivit människa;
som ock har blivit för oss korsfäst under Pontius Pilatus,
lidit och blivit begraven;
som på tredje dagen har uppstått, efter skrifterna,
och stigit upp till himmelen
och sitter på Faderns högra sida:
därifrån igenkommande i härlighet
till att döma levande och döda,
på vilkens rike icke skall varda någon ände;
och på den helige Ande, Herren och livgivaren,
som utgår av Fadern och Sonen,
på honom som tillika med Fadern och Sonen
tillbedes och äras
och som har talat genom profeterna;
och på en enda, helig allmännelig och apostolisk kyrka,
Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse,
och förväntar de dödas uppståndelse
och den tillkommande världens liv. Amen

Bli inte förvånade att jag inleder mitt nattliga inlägg med Nicenska trosbekännelsen.  Syftet med tilltaget är tvåfaldig. Många av mina vänner undrar ofta vad det är jag diskuterar egentligen i många av mina blogginlägg. Nu kan dessa vänner, som ofta inte har någon psalmbok att kontrollera mot, följa mitt resonemang och eventuella kommentatorers synpunkter.

Det andra syftet med avskrivningen av trosbekännelsen är att den underlättar för dem som vill svara på min fråga i rubriken. Låt mig ta några exempel. De senaste dagarna har Antje Jackeléns svar på hearingen diskuterats på Facebook och bloggosfären. Om vi tar bort jungfrufödelsen ur trosbekännelsen, innebär det några konsekvenser på synen av inkarnationen? Jackelén hävdar ju också att judar, muslimer och kristna tillber samma Gud. Vilken roll får treenigheten med en sådan syn? Jag ska inte styra frågorna mer, utan var och en får utifrån sin syn ta bort eller försvara det som står. Ja det är t o m tillåtet att lägga till något nytt.

Eftersom jag är medlem i Frimodig kyrka och vi blir ju ofta anklagade, att vi ställer alltför stora troskrav på enskilda, så vill jag å det bestämdaste påpeka, att jag diskuterar Svenska Kyrkans tro, inte enskilda människors tro. Den är som den är och som i mitt fall utvecklas den genom kontakten med kyrkan, andra kristna och genom läsning av Bibeln. Här vill jag också påminna om gudstjänstens roll för utvecklingen av tron.

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

5 Responses to Hur många stenar kan plockas ur bygget, utan att den rasar?

  1. […] Hur många stenar kan plockas ur bygget utan att den rasar […]

  2. […] En länk nu, till Tankar i Natten, med frågan: ‘Hur många stenar kan plockas ur bygget utan att det rasar?’ Läs det Här. […]

  3. Sigrid Lundqvist skriver:

    Får mig att tänka på fingerfärdighets- och tankespelet Jenga där det handlar om just detta – ta bort bitar och se vem som blir sist kvar. Förr eller senare rasar det uppbyggda tornet.

  4. Alma-Lena skriver:

    Visst tillber judar samma Gud som vi, även muslimer, emn de har inet den fulla bilden av vem Gud är om de inte ser på Jesus som visar oss precis hur Gud är och genom Jesus, bara honom kommer vi till Gud. Att längta och be till är inte samma sak som att ha funnit hela vägen till den himmelska föräldern. Det finns en väg till Gud=Jesus. Så många männniskor be till samma Gud, de som ber i Jesu namn når fram.

  5. Gunvor Vennberg skriver:

    Jag har fördjupat mig i den frågan i min magisteruppsats Moder och modern?: Svenskkyrklig mariologi och synen på kön och kyrka 1920-2010. Läs den gärna, finns på nätet.

Kommentera

