Konspirationsteorier som är tillåtna för Dagens Seglora, är väl också tillåtna för mig?

Den oerhört bidragsberoende bloggportalen Dagens Seglora har ilat till Antje Jackeléns försvar. Inlägget, ”Varför kampanjar Kyrkans Tidning mot Antje?” innehåller ett antal ögonbrynshöjande påståenden, men jag ska koncentrera mig på enbart ett exempel. Redaktionen, mer än antyder en konspiration till stöd för Ragnar Persenius, när de skriver:

”Att bedriva negativ kampanj mot den kandidat som är favorit i alla kyrkans stift utom två är komprometterande för en tidning som vill vara hela kyrkans tidning. Det blir inte mindre besvärande av att Jackeléns främsta utmanare Ragnar Persenius är ordförande i Berling Press, som driver Kyrkans Tidning. Därtill sitter tidningens debattredaktör Barbro Matzols med vid samma styrelsebord.”

För många år sedan ändrade jag ett gammalt talesätt, till. ”Kasta inte gurkor när du sitter i växthus!” Talesättet slår tillbaka på Dagens Seglora. Har det inte gått en liten rännil av penningar från Lunds stift till Dagens Seglora? Är misstanken, att orsaken till försvaret av Antje Jackelén, är ett resultat av förskottsbetalningar från Lunds stift för kommande tjänster från Dagens Seglora, egentligen så långsökt? Vi kanske också ska se stöden från Stockholms stift och församlingar med samma konspiratoriska glasögon, i kommande diskussioner?

När det gäller mitt stöd till Ragnar Persenius, kan jag med gott samvete säga, att jag står helt fri, från vare sig personlig vänskapskorruption eller penninggåvor till bloggen ”Tankar i natten.”

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentera

