En orolig fråga från en lekman: Är inte påskens vittnen längre tillförlitliga?

Jag är sen några timmar hemma från en mycket givande kväll på missionskapellet i Sjövik. Där bjöds det på ett musikcafé som inte gick av för hackor, vare sig det gällde sånginnehållet eller den efterföljande kaffegemenskapen.

Trion Leif Eriksson och Ewa och Ove Timan bjöd på blandade sånger både från amerikanska och svenska textförfattare och musikskapare. Det handlade mycket om tro och att Jesus går att lita på. Han är trofast även när vi sviktar. Kvällen blev inte sämre av Karin Nilsson finstämda andakt.

Jag kom på mig själv att jag nästan vid varje sång tänkte – är det verkligen en tankekonstruktion som sången handlar om? Som KG Hammar, om jag förstått saken rätt, anser. Eller beskriver sångerna något från det förflutna, som inte var tänkt att gälla i 2000 år som biskop Eva Brunne hävdar?

Är inte Petrus längre ett sanningsvittne, när han säger i Apostlagärningarna 2:32-33: ”Denne, nämligen Jesus, har Gud låtit uppstå, och vi kan alla vittna om det. Gud har upphöjt honom med sin högra hand, och sedan han enligt löftet tagit emot den heliga anden av Fadern har han nu utgjutit den, som ni här ser och hör.”  Är det verkligen rimligt att anta att Petrus efter många dagars kontakt med den uppståndne Jesus, skulle vara offer för en tankekonstruktion? Eller är det verkligen rimligt, att som biskop Brunne hävdar, att det inte var tänkt att Petrus och de andra apostlarnas vittnesmål skulle gälla i 2000 år? Är jag missledd, när jag helt och fullt tror på giltigheten i apostlarnas vittnesmål?

Om det är så, att jag är missledd. Vem eller vilka är det som missleder mig? Är det kyrkans biskopar, när de säger en sak i kyrkan och något annat i debattartiklar och intervjuer?

11 kommentarer till En orolig fråga från en lekman: Är inte påskens vittnen längre tillförlitliga?

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Uppdaterad version av ett berömt bibelställe:

    Petrus: ”Du är Messias (Kristus), den levande Gudens Son.”

    Jesus: ”Salig är du Simon, Jonas son, som kommit på denna tankekonstruktion.”

    Blir vi tvungna att konvertera till Rom och Petrusämbetet? Vi kan ju i varje fall inte fria reformationsjubileet 2017 tillsammans med extrema liberalteologer som struntar i vad som verkligen hänt.

    Men visst ska vi som Skytte krama K-G och be för honom. Han är en fin person – vilket bl.a. kom till synes när hans fru blev sjuk och han avgick – jag fattar bara inte hur han kunde bli ärkebiskop.

  2. Andreas Holmberg skriver:

    F.ö.: 10 november, Martin Luthers födelsedag. Tur för honom att han slipper se vad reformationens företrädare kläcker ur sej här i Sverige idag. (Eller förresten – det står ju om ”en sky av vittnen”).

  3. Ulf Hjertén skriver:

    Hej igen! Mig veterligt har inte den förre ärkebiskopen Hammar eller den kommande Jackelén förnekat vare sig uppståndelsen eller den heliga Andens verkande. Jag har för säkerhets skull gått igenom ett flertal av Hammars böcker och inte funnit några sådana förnekelser. Tankekonstruktioner? Vad är det för märkvärdigt med detta ord? När NT:s författare skrev ner evangelier och brev gjorde de detta långt efter Jesu uppståndelse och himmelsfärd. De fick lita till de berättelser som gick i arv i de fösta kristna församlingarna. Om jag får min släkthistoria berättad för mig och sätter mig ner för att sätta den på pränt så blir det inget utan tankemöda. Jag konstruerar berättelsen. Jamen, verbalinspirationen då? Att varje bokstav är gudaandad? Om det är så, då är nog både du och jag och de allra flesta kristna kättare. Följer vi alla bokstäverna i NT, för att inte säga också GT? Jag tror inte det. Vi har gjort en hel del tolkningar och insett att allt kan inte följas till minsta prick idag. Hur skulle det se ut?

  4. Ulf Hjertén skriver:

    För säkerhets skull ett försök att helt kortfattat säga några ord om Bibeln.
    Jag kan inte tänka mig en församling utan Bibelns och de bibliska texterna. Visserligen är inte Bibeln och Jesus samma sak. Men jag når inte Jesus utom genom Bibeln. Och en församling utan Jesus kan inte kallas kristen. Alternativ till detta finns inte.

  5. LeoH skriver:

    Andreas, jag tvivlar inte på att KG Hammar är en fin person, men inte gör han mig som tillhör det obildade fotfolket lugn och förtröstansfull. Jag förstår inte vad jag ska känna tillit till om jag inte utgår från att berättelserna baseras på materiell sanning.

  6. LeoH skriver:

    Ulf, om jag förstått din bakgrund rätt, då har en mer avancerad teologisk utbildning bakom dig än vad jag har. Ändå får du det att låta som om den muntliga traditionen är oändligt längre än vad den faktisk var.
    I vår församling har vi under ett antal år studerat Apostlagärningarna och för ögonblicket håller vi på med Matteusevangeliet sen minst tre terminer tillbaka.
    Enligt vad vi lärt oss skrevs Markusevangeliet ca 70. Före Jerusalems förstörelse och Matteus- och Lukasevangelierna ca 80. Om nu Jesus dog vid dryga 30 år då går det inte många år innan de första skrifterna existerar. Många av de personer som följde Jesus var vid liv och ingår också i gruppen påskens vittnen. Lukas kan ha träffat Maria personligen och helt klart Petrus och många andra av apostlarna. Jakob Jesus bror och andra. Dessa möten och med säkerhet många andra ligger till grund för Lukasevangeliet. Berättelserna gick inte i ”arv” som du säger. Berättelserna skrev av en generation som hade förstahandsinformation.

    Jag kan hålla helt med dig i din andra kommentar, men av någon anledning samtalar vi aldrig om det. Jag tror inte du behöver rycka ut till olika biskopars försvar. De sitter stadigt och trygga på maktens stol påhejade av de politiska ockupanterna. Inte rubbas de av mig.

  7. Klaus Seigel skriver:

    Nej, du är inte missledd.

  8. LeoH skriver:

    Tack för det, Klaus!

  9. Andreas Holmberg skriver:

    Ulf, K-G är inte den aggressiva ”förnekartypen”, men ska vi ta hans egna ord på allvar spelar det lika liten roll om Jesus verkligen, historiskt sett, har uppstått (kroppsligen) som om han verkligen fötts av en (biologisk) jungfru. D.v.s. han bekänner i praktiken ingetdera.

    För säkerhets skull kanske jag ska citera Jesus rätt. Han sa, efter Petrus´ Kristus-bekännelse: ”Salig är du, Simon Jonasson, för kött och blod har inte uppenbarat detta för dej, utan min Fader som är i himmelen.”

    Men K-G är ju så ”avancerad” att det för honom inte spelar någon roll om Jesus verkligen sagt detta (även detta kan ju ingå i ”tankekonstruktionen” eller som jag nog skulle säga ”fiktionen”), bara det fyller oss med hopp och livsmod. Hur avancerad är du personligen Ulf? (”Var och en som så går framåt att han inte förblir i Kristi lära…)

    Rent filosofiskt kanske varje bild av K-G Hammar också är en ”tankekonstruktion”. Men det är faktiskt inte så vi brukar använda språket. Och var och en som försvarar K-G Hammar mot förmenta misstolkningar jävar ju inställningen att det inte skulle spela någon roll vad en andlig ledare VERKLIGEN sagt och gjort.

  10. Alma-Lena skriver:

    Precis som Andreas finner jag KG Hammar ytterst sympatisk. Jag vet också att människor kommit till levande tro på Kristus genom honom, men jag förstår inte varför han måste, om han nu menar att Jesus är den Jesus säger sig vara, använda begrepp som tankekonstruktion om kyrkans levande Herre? Det är missvisande om han nu menar att evangelierna inte skrevs ner precis i ögonblicket. Varför säger KG inte det då? Varför detta briljerande i att tala i förtäckta ordalag? Hyser han en gnostisk vurm för att utestänga majoriiteten från kunskapen om Jesus?

  11. LeoH skriver:

    Ja, Alma-Lena, som kristen förväntar jag mig att våra herdar för oss till grönt gräs och friskt vatten.

Kommentera

