Tänk om jag haft oturen, att dö i tron att Stefan Löfven är världens frälsare!

Ett sådant oturligt öde skulle ha inneburit att jag på domens dag på frågan: ”Vad gjorde du för Guds rikes utbredning under ditt liv?” Blivit tvungen att svara: ”Jag lyfte på arslet och bidrog till att Svenska kyrkan gav Stefan Löfven en nationell valframgång inför supervalåret 2014!”

Nu undrar säkert vän av ordning: Varför sådana bisarra tankar en helt vanlig domsöndag? Bara lugn, det ska jag förklara. Igår deltog jag på en bibelstudiedag i EFS-kyrkan i Njutånger. Under lunchen bad vår vägledare för dagen, Hans Lindholm, att jag efter lunchen skulle berätta om min väg till tro. Jag gjorde som Hans bad mig om. Jag avstår att dra själva berättelsen, för det har ni hört så många gånger nu, men jag berättar gärna om de intressanta erfarenheterna jag gjorde, när jag efter 30 års mentala frånvaro återvänder till kyrkan. Trots fem präster i Badelunda församling fick jag överhuvudtaget ingen vägledning att förstå den kyrka jag återvände till och inga förklaringar till kyrkans tro. Jag fick känslan att det förväntades inget av mig och än mindre av kyrkan. Känslan var densamma, som när jag blev medlem i Unga Örnar. Det rullade på. Inte behövde jag ändra vare sig inställning, förståelse eller tro. Det räckte gott att jag var socialdemokrat.

I dag fortsatte samtalet, men nu med Martin, pastor i Betelförsamlingen i Norrberg. Under samtalet slog det mig, att om jag bott kvar i Västerås, då kan jag tänka mig, att jag dött i tron, att himmelriket är ett socialdemokratiskt paradis och Jesus bara en tankekonstruktion! Domsöndagen ger verkligen anledning till reflektion!

Tänk vilken nåd jag fick uppleva, att få Guds kallelse att bosätta mig i Bjuråker! Här tillfrisknade jag!

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

16 Responses to Tänk om jag haft oturen, att dö i tron att Stefan Löfven är världens frälsare!

  1. Rolf Larsson skriver:

    Varken Löfvén eller Reinfeldt! ”Välsignad vare han som kommer…”

  2. Andreas Holmberg skriver:

    Tack för vittnesbördet! Det var mycket jag inte visste! Och jag är glad att du kom och att jag kunde vara med, även om jag unnat också alla de 100 som var på missionauktionen kvällen innan att få höra både Hans och dej! God bless!

  3. LeoH skriver:

    Tack Andreas!

  4. Ulf Hjertén skriver:

    Vad har Stefan Löfvén gjort dig för ont för att du i dina domsöndagsmardrömmar måste försvara dig mot honom inför domaren? Jag har skrivit det förut och upprepar med emfas: Kristna socialdemokraters tro är lika mycket kristna som andra som bekänner denna tro. När jag en gång gick med i Broderskapsrörelsen var jag kristen först, broderskapare sedan. Det gäller säkert de flesta också idag. Definitivt Wanja Wedin Lundby, vars vittnesbörd jag blivit djupt berörd av. Själv är jag sedan flera år inte medlem i någon politisk gruppering, men djupt engagerad medlem i svenska kyrkan. Därför blir jag lite irriterad när man yttrar sig onyanserat om min kyrka. Hatdebatterna på nätet är stundtals inte ens värdiga att bemöta.

  5. LeoH skriver:

    Svenska kyrkan är också min kyrka, säkert i minst lika hög grad som din. Det var inte jag som hittat på att Löfven behövde en nationell valframgång, utan att ens ställa upp i de kyrkliga valen, det var partiets gruppledare vid kyrkomötet Burlin. Det var han som ansåg att det viktigaste med kyrkovalet var att det var det första steget i en trestegsraket, kyrkoval, EU-val och nationellt val. Vad har det med hat att göra, att påpeka det?
    Att jag känner lättnad över att jag i tid insåg det felaktiga i att partier, som till sin natur är ateistiska, ställer upp i kyrkoval och lämnade partiet må väl vara min sak.

    Jag har inte heller uttalat mig om enskilda socialdemokraters kristna tro. Jag vet inte hur många gånger jag sagt och skrivit om det. Ändå kommer du dragande med det som ett argument. Jag har varit aktiv i socialdemokratin länge och vet att inte utses någon att representera partiet i kyrkan efter en bedömning av personens tro. De utses för att representera det sekulära partiet. I partiets stadgar jämställs socialdemokratiska förtroendevalda i kyrkan med EU-parlamentariker, riksdagsledamöter, landstingsledamöter eller kommunfullmäktigeledamöter. Det står t o m i stadgan att ledamöterna skall vara aktiva i partiet. Däremot står det ingenting om hur aktiva de skall vara i kyrkan.

    För diskussionens skull vore det bra om du inte gjorde dig själv till alltings mått och i stället diskuterade i sak. Jag uttalar mig som sagt inte om styrkan i din eller Vanja Lundby Wedins tro. Däremot vet jag av erfarenhet att Vanja representerar partiet vid kyrkomötet och inget annat.

  6. Ulf Hjertén skriver:

    Dessvärre lönar det sig nog inte att vi fortsätter det här samtalet. Våra referensramar är alldeles för spretiga. Och försök inte påstå att jag ens antytt att kyrkan är mer min kyrka än din. Jag har inget emot olika nomineringsgrupper. Jag har aldrig träffat, än mindre samtalat med denne Burell. Så jag vet inte vilket mandat han har för sina uttalanden. När jag en gång blev invald i kyrkofullmäktige så var det för min kristna tro och mitt kyrkliga intresses skull. Inte för att göra S-propaganda. Det är den enda erfarenhet jag har. Därmed låter jag denna fråga vila.

  7. LeoH skriver:

    Visst kan vi avsluta samtalet, men vill ändå lite försvara mig. Jag tolkade: ”Därför blir jag lite irriterad när man yttrar sig onyanserat om min kyrka.” eftersom du polemiserade mot mig så utgick jag att jag ingick i begreppet ”man.”

  8. Olof Olsson skriver:

    Ulf H, ”denne Burell” är gruppledare för Socialdemokraterna i kyrkomötet. Det är ett tungt mandat, även om han kanske saknar samtal och möten med dig i sitt CV. Med hela sitt tunga mandat säger ”denne Burell”: kyrkovalet är det första steget mot en socialdemokratisk valseger 2014. Vidare ”– Det är viktigt för Socialdemokraterna att få en valframgång på nationell nivå, inte minst för Stefan Löfven.” Vidare ”– Bokbord och affischer är ingen bra taktik för det kan gynna även andra partier som påminns om att det är kyrkoval. I stället satsar vi på en valrörelse ”under radarn”, genom att uppmana S-sympatisörer att lyfta på arslet och gå och rösta” Vidare ”Han betonade vikten av kyrkovalet som det inledande steget i den trestegsmobilisering som även innefattar valet till Europaparlamentet i juni 2014 och riksdagsvalet i september 2014.

    Jag tycker det är konstigt att du inte vet vilket mandat Olle Burell har, Ulf.

  9. Olof Olsson skriver:

    Fortsättning från 19:56. Särskilt, Ulf H, som du skriver rätt namn, Burell, i stället för Burlin som blogginnehavaren gjorde. Ändå vet du inte vem han är.

  10. LeoH skriver:

    Jag skrev fel, och jag har ändå träffat Burell och skrivit om honom ett antal gånger. 😉

  11. Eva J skriver:

    Här finnes en till som har tankar i natten. Ni kanske har något gemensamt

    vänligen Eva J
    http://mydawn.wordpress.com/

  12. LeoH skriver:

    Vilka oerhört vackra texter. Eva!

  13. Såg att du kikat in till mig LeoH
    Tack så mycket ,och du är hjärtligt välkommen tillbaka vid tillfälle om vill

    hälsningar MSW

  14. LeoH skriver:

    Jag är nyfiken av mig och det belönas förvånansvärt ofta. Nu finns din blogg bland dem jag följer.

  15. Jag är glad över dina besök

Kommentera

