Jag har reserverat mig!

För någon dag sedan publicerades på Aftonbladets debattsida ett upprop till stöd för Antje Jackelén. Rubriken på uppropet var: Biskop Antje bra ledare för kyrkan. Orsaken till uppropet, är enligt AB den hatstorm som biskop Antje Jackelén drabbats av efter valet till blivande ärkebiskop. Eftersom undertecknarna är såpass många som de är, så tyder det på att erbjudandet att stödja uppropet måste ha gått ut relativt brett. Jag har inte fått erbjudandet och hade jag fått det, skulle jag inte ha undertecknat.

Innebär det att jag stödjer hatstormar och hot mot biskop Antje? Självfallet inte. Antje Jackelén skall inte behöva drabbas av könsförakt, hot eller hat i sociala medier. Inte heller hot om våldtäkter och liknande som många offentliga personer får motta i telefonsamtal, e-postmeddelande eller SMS. Uppräkningen kan göras hur lång som helst, när det gäller att beskriva vad många drabbas av.

Om uppropet handlat om de hot Antje Jackelén drabbats av efter valet, skulle jag inte haft några svårigheter att skriva under uppropet. Nu får det bli så här i ett enskilt blogginlägg, som inte blir läst av alltför många.

Orsaken till att jag inte skulle ha kunnat skriva under uppropet är att den inte handlar om hot och hat enbart. Undertecknarna av uppropet hävdar ju också:

”Vi tror Antje Jackelén om att vara en bra ledare för Svenska kyrkan. Vi är övertygade om att hon kommer att stärka Svenska kyrkans ställning i Sverige och i världen. Vi är glada att uppdraget givits åt en präst och teolog med starkt stöd i Svenska kyrkan, en troende som också är en skarp intellektuell.”

Jag skulle ha känt mig som en hycklare om jag undertecknat uppropet. Jag tror inte att Antje kommer att vara en bra ledare för Svenska kyrkan. Under de dryga 50 år jag varit föreningsaktiv har lärt mig en viktig etikettsregel. Om jag hamnat i minoritet i en omröstning då har jag haft två val. Jag kan acceptera beslutet och jag kan reservera mig mot beslutet. Det innebär att jag kan fortsätta att verka för min åsikt, trots att jag är i minoritet. Personligen var jag inte inblandad i valet av biskop Antje till blivande ÄB, annat än att jag var delaktig i valet av elektorer i Bjuråker-Norrbo församling. Men för säkerhet skull skrev jag ett blogginlägg den 3 oktober: ”Det känns allt märkligare att leva med den kyrkliga dubbelheten.” Inlägget kan ses som min reservation till valet av Antje Jackelén till blivande ÄB. Att jag inte instämmer i hyllningskören innebär väl inte, hoppas jag, att jag sprider hat?

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

10 Responses to Jag har reserverat mig!

  1. Sofia skriver:

    Nä men jag tror att det finns dem som tycker att du bidrar till polariseringen och därmed spelar extrema krafter i händerna. Vilket är just att bidra till polariseringen (att tycka så). Det är en projiceringens tid, tydligen.

  2. LeoH skriver:

    Nu var du snabb, Sofia! Du har säkert helt rätt. Jag ser med allt större förundran på debattformerna utvecklats. Nu diskuteras det mer om formerna för debatten än sakfrågor.

  3. Sofia skriver:

    Ja precis. Skendebatter kring saker som inte egentligen är frågan, i flera år har det hållit på. Jag skulle vilja att de jobbade närmare graderna av kritik mot Antje Jackelén, KG Hammar och de andra som av vissa uppfattas som otydliga eller kanske snarare som tydliga heretiker. Visst finns det olika kyrkosyn där, olika fromhetstraditioner? Har inte evangelikal bibelsyn letat sig in i Svenska kyrkan? Varför vill man inte diskutera det utan bara bunta ihop precis alla som inte tillhör hallelujakören till en enda, farlig massa?

    Om det finns en våg av näthat mot Antje Jackelén – jag kan inte veta vad som finns i hennes mejlbox men på nätet har jag inte sett det – så ska man inte glömma att det finns en hejarklack som är ganska ointressant. Teologi som inte säger något annat än ”heja” till vissa personer i ledande ställning. Det tycker jag är väldigt allvarligt, väldigt ointressant, farligt för kyrkan och därmed världen. Man kan se att det finns en polarisering i debatten men sen har man själv ansvar för om man accepterar den eller jobbar för att luckra upp den.

  4. david0123456 skriver:

    Jag har sett många skriva att biskop Jackelen utsatts för hat, debatten har varit otäck m.m. Men jag har aldrig sett någon exemplifiera. Olika människor kan ha olika uppfattning om vad som konstituerar hat. Hursomhelst kan vi inte diskutera Jackelens inbox för den har varken vi eller uppropets undertecknare tillgång till. Vi får hålla oss till de artiklar som skrivits?

  5. Gunnel skriver:

    Håller med Leo. Nu var du snabb Sofia! En ärkebiskop skall väl inte vara en herde för den stora skara med medlemmar i Svenska Kyrkan, som inte kan tro att Jesus är Guds son? En ärkebiskop har väl fortfarande ansvar över sin lära om Jesus som en tankekonstruktion? Vad har detta för betydelse om det är en f.d. eller en blivande, som väljer att vara så otydlig att alla kan tyda åt vilket håll som helst?
    Tillbaka till summan av Guds ord som är sanning och dom som är rättfärdig!

  6. Andreas Holmberg skriver:

    Det här är jätteintressant, Leo! Jag stödjer gärna Antje Jackelén som människa och hoppas att hon får leva och verka och ha hälsan länge än. Men nog måste hon, precis som K-G Hammar och Anders Wejryd kunna kritiseras (dock utan misogyna epitet som vi sett exempel på i tidningarna). Alla hyssjanden av typen ”tänk på att hon är kvinna” (som jag själv möttes av när jag gick emot en kyrkoherde för några år sedan) ger ju en bild av att kvinnor är direkt olämpliga för högre poster. (”Där det stormar, där det stormar, där det stormar runt omkring”).

    Jag kommer ihåg hur hela den politiska oppositionen 1986 av somliga skuldbelades för Olof Palmes död; man hade ju agiterat så skarpt mot denne alltigenom hygglige man Däremot slapp vi den dumretoriken när Anna Lindh mördades – man antydde faktiskt inte att upprörda EMU-motståndare hade triggat Mihajlovic.

    Men någon sorts upprop till stöd för Antje Jackeléns person – men utan att ställa sej bakom hennes teologi – hade kanske varit bra?. Jag har svårt att bedöma om näthatet nått sådana proportioner att det t.o.m. är nödvändigt. Rör inte min kompis! Ja, må hon leva uti 100 år! Jag anser dock fortfarande att hon själv bidragit till polariseringen (däremot får hon förstås inte skylla sej själv om hon hotas!) genom en liberalteologi som ifrågasätter kristna trossatser som jungfrufödelsen (som ”bara” omvittnas i två evangelier, kantänka!) och inte tydligt står för att Svenska kyrkan önskar göra både sverigedemokrater och muslimer till Jesu lärjungar.

  7. Ulf Hjertén skriver:

    Kära Gunnel! Eftersom Biskop Antje tror att Jesus är Guds son och jag tror detsamma och att jag dessutom tror att hon blir en bra ärkebiskop , så uppfattar jag henne som en god herde för sin hjord. Jag hoppas att vi båda tror på en nådens och kärlekens Gud och att vi båda ber som nytt kyrkoårsbön om ”nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor” och att vi aldrig glömmer Lasses psalm ”den trösten jag ej glömmer att det är min broder Jesus som dömer”.

  8. LeoH skriver:

    Alla ni som kommenterat, ingen nämnd och ingen glömd. Jag har inte haft tid att formulera några vettiga svar. Nu ska jag åka till Hudiksvall och besöka min fru och hennes nyopererade höftkula. Jag återkommer i kväll.

  9. LeoH skriver:

    Jag har problem med wordpress. Allt är så trögt och ofta kommer ett meddelande upp att sidan inte kan hittas. Nå, strunt samma. Kom på att jag nog inte behöver kommentera var och ens kommentar, de står för sig själva.
    Jag har inga omfattande exempel på näthatet mot Antje, annat än vad jag läst i Fria tidningen, som tydligen är källan till radioprogrammet. Jag utgick från att uppropsförfattarna hade fler exempel och tror nog att Antje Jackelén utsats för hat på nätet. Men oavsett omfattningen får det inte tysta kritiken.

  10. […] Orsaken till uppropet, är enligt AB den hatstorm som biskop Antje Jackelén drabbats av efter valet till blivande ärkebiskop. … Vi är övertygade om att hon kommer att stärka Svenska kyrkans ställning i Sverige och i världen.  […]

Kommentera

