Jag tillåter mig att vara lite glad!

Jag har under alla de år jag varit engagerad medborgare alltid haft en förkärlek för personer som vågar röra om i grytan. I går blev jag extra glad, när jag i KT läste att tre ledande socialdemokrater ville bryta banden med partiet till nästa kyrkoval. Kyrkans Tidning länkar till de tre socialdemokraternas debattartikel i AiP. Läs gärna, artikeln är intressant.

Nu är jag inte så naiv, att jag tror att partikongressen kommer att besluta enligt förslaget, men frågan är väckt och det är bra nog. De som följt mina blygsamma insatser i debatten om politiska partiers styrning av kyrkan vet också att jag inte är direkt förtjust över nomineringsgrupper baserad på politiska ideologier, men det kanske är ett nödvändigt första steg för många.

Jag upplever ändå att det finns en stor förståelse i artikeln över vad som är problemet.

”Det är ”absurt” att det kyrkliga handlingsprogram som låg till grund för årets kyrkoval hade fastställts av en partistyrelse där ledamöterna ”nog finns i ett brett spektrum som kan gå från icke-tro till ett personligt engagemang i olika trossamfund”, skriver de i debattartikeln.”

”– Det är en vinst för trovärdigheten att kunna säga att det är aktiva inom Svenska kyrkan som driver den socialdemokratiska kyrkopolitiken, säger Sören Ekström, som påpekar att också partisekreteraren Carin Jämtin har påpekat att (S) är ett sekulärt parti som ska kunna ta emot alla oavsett tro.”

Det sista är riktigt anmärkningsvärt konstaterande. Ofta har ju de aktiva inom kyrkan, av partierna, framställts som det stora hotet mot folkkyrkan. Vi får se hur det går, men jag känner mig glad. Det rör på sig!

Till sist vill jag länka till ett blogginlägg jag skrev tidigt i valrörelsen. Här. Inlägget ledde inte till några större resultat, men en härlig debattbatalj blev det med riksdagsman Per Svedberg i församlingsgården i Bjuråker.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 Responses to Jag tillåter mig att vara lite glad!

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Ja, visst är detta en underbar nyhet! Här har vi verkligen ”tre vise män”! Tack, Sören & c:o!

    Visst KAN partikongressen komma att besluta enligt förslaget. Leo! Om vi får ett medialt ”drev” kring det här nämligen. Om frågan rent av blir en valfråga 2014 – och det ska vi inte utesluta nu när frågan om religion och politik är hetare än på länge. Shoot, man!

  2. LeoH skriver:

    Jag ska inte polemisera kring frågan vem av oss som är mest realistisk. Det viktiga är att frågan väckts och det av ”tunga” socialdemokrater.
    Vi får ligga på!

  3. Andreas Holmberg skriver:

    Ja, det är bra att frågan väcks och hålls vid liv, men journalisterna – inkl. den gode Anders Eklund här i Hälsingland – sviker när de bara väcker frågan om kyrka-stat och sekulära konfessionella partier i samband med de föga engagerande kyrkovalen.

    Vi är kanske realister båda två: så länge journalisterna inte vaknar är det inte realistiskt att tro att partikongressen (-rna) ska göra det. Men blir det här en huvudfråga i Uppdrag granskning eller en artikelserie i Expressen under de kommande månaderna kan mycket ske snabbare än vi anar. (Så sjukt är det system vi har idag). Det tror jag OCKSÅ är en realistisk hållning.

    Ingen avgår förstås med omedelbar verkan, men reformationsjubileet 2017 måste bli det år då ingen längre har mage ställa upp på kyrkliga förtroendeuppdrag under något politiskt partis flagg. (Skräp till jubileum annars, säger jag bara).

    Bara tanken på att om några decennier ha en en ålderspresident (tf ordf.) i kyrkomötet som officiellt representerar Sverigedemokraterna, borde ju få t.o.m. socialdemokraterna att vackla…

  4. LeoH skriver:

    Det som är säkert är att systemet faller sönder. Hur fort det går, det kanske är svårt att sia om. De tre visar på en möjlig väg för socialdemokrater att aktivera sig i kyrkan, utan partiets medverkan. Det skulle vara intressant att lyssna till en debatt mellan Per Svedberg och Mats O Karlsson.

  5. […] … banden med partiet till nästa kyrkoval. Kyrkans Tidning länkar till de tre socialdemokraternas debattartikel i AiP. … Läs även andra bloggares åsikter om Svenska kyrkan, Socialdemokraterna, Nomineringsgrupper, Kyrkoval …  […]

Kommentera

