Känner stor sorg

Jag har inte lyssnat på radio eller sett TV-nyheter på hela kvällen. Råkade alldeles nyss se på sena rapport och får höra nyheten om Nelson Mandelas död. Jag förflyttades mentalt snabbt till tidiga 60-talet och mina första mer genomtänkta internationella solidaritetshandlingar. Solidariteten med de svartas frihetskamp i Sydafrika. Det är ingen överdrift, när jag säger att Nelson Mandela varit närvarande under hela mitt dryga 50 som en samhällsengagerad person.

Under alla dessa år har många, både svenska och utländska politiska ledare fångar mitt intresse. En del som hjältar och andra som skurkar. Många av hjältarna, om ens någon, visade sig inte hålla måttet under årens lopp. En fanns där Nelson Mandela! När han frigavs axlade han hjälterollen med stor värdighet och än har jag inte blivit besviken.

Lika snabbt som jag mentalt förflyttades till ungdomens entusiasm är jag tillbaka till gamlingens något mer melankoliska sinnesstämning. Det är personer med den resningen som Nelson Mandela ägde, som gör att melankolin inte förbytts till cynism!

2 Responses to Känner stor sorg

  1. Oh vännen, vem känner inte stor sorg, vilken lott människan fått i olika stunder1
    mvh M
    http://mydawn.wordpress.com/

  2. LeoH skriver:

    Du har nog rätt!

Kommentera

