En kort fundering så här i inledningen av supervalåret

Vi som är politiskt intresserade har redan under minst ett halvår blivit matade med synpunkter om hur viktigt valåret 2014 är. Visst, vi ska ju genomleva två valrörelser och det kan ju bli en pärs. även för den mest intresserade. Därför känns det bra att så här i inledningen av det stora valåret veta vilka partier jag definitivt inte kommer att rösta på oavsett vilket av valen det gäller.

Det första partiet som inte faller mig på läppen är av naturliga skäl Sverigedemokraterna. Det är ett parti som sprider hat i samhället. Det är ett parti som blandar främlingsfientlighet och rent rasistiska ståndpunkter och som aktivt motarbetar religionsfriheten genom att utpeka islam som det stora hotet. Hela min livshållning sen barndomen ger mig rysningar vid tanken, att de ska växa till sig ytterligare. Vilket de med all säkerhet kommer att göra.

Jag tar alla allianspartier i en klump, det blir mindre långrandigt så. Ett val är ju också ett tillfälle när man ska bedöma hur partier klarat sin uppgift under den gångna mandatperioden. Enligt min uppfattning har alliansregeringen i stora drag uppfyllt sina vallöften. Stora skattesänkningar för de välbärgade och oerhört stora försämringar för dem med låga inkomster eller inga inkomster alls. I Sverige är det inte längre sjukvården som avgör om en människa är sjuk. Nu är det riksdagen som fattar beslut om hur långvariga sjukdomar är. Helt utan vetenskaplig grund, utan helt på godtyckligt tyckande. Jag skulle kunna göra listan längre, men den får vänta på nya inlägg i frågan under ”supervalåret.” Att någon av regeringspartierna skulle få min röst är helt uteslutet!

När det gäller det kommande regeringsbildandet partiet socialdemokraterna, som säkert för många är det naturliga alternativet och kanske också för mig, men ändå. Det blir ett nej i år också. Vid förra valet gav jag ett skäl till varför jag inte skulle rösta på S. Det skälet gäller fortfarande. Jag kunde inte då och inte år heller rösta på ett parti, som av teologiska skäl inte välkomnar mig som medlem i partiet. Många kanske upplever det som småsint av mig, men nu är det som det är. Jag ändrar mig inte.

Då återstår av riksdagspartierna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Jag har ingen riktig färdig åsikt om jag kommer att rösta på något av de partierna. Jag slåss med frågan fortfarande. Vid förra valet röstade jag på F! och i år väntar jag på besked om Gröna partiet ställer upp i valet. Det känns frestande, att rösta på ett parti vars åsikter jag delar.

I EU-valet går nog min röst till F!.

Kommentera

