Hur ska det här förstås?

Ibland dyker det upp påståenden i samhällsdebatten, som åtminstone jag har stora svårigheter, att riktigt förstå och än mindre att förhålla mig till. Ett argument som jag mött ganska ofta de senaste åren och som jag skulle behöva hjälp med att få förklarad är: ”Jag/vi kritiserar inte enskilda muslimer, Jag/vi kritiserar Islam!” Varje gång jag stött på uttalandet har jag funderat några dagar över vad de som hävdar ståndpunkten egentligen är ute efter. Nu frågar jag. Kan någon förklara för mig vad uttalandet vill säga? När jag läser de blogginlägg jag skrivit i ämnet så inser jag att jag tänker helt tvärtom. Om jag skulle göra en generaliserande sammanfattning av min inställning, så skulle det väl mer bli: ”Jag kritiserar muslimer. Islam vet jag nog för lite om.”  När jag i ett inlägg för ett par år sedan kritiserade en muslimsk lynchmobb som stenade en våldtagen ung flicka, så utgick jag från att de som deltog i steningen var personligt ansvariga både inför sig själva och omvärlden. Det var inte islam som stenade flickan.

Jag har samma grundläggande uppfattning när jag läser om hur muslimska terroristgrupper spränger bomber vid varandras moskéer. Terroristgrupperna har ofta namn och de grupperna bör kritiseras. Det är inte Islam som spränger moskéer. När enskilda muslimer eller muslimska grupper förföljer eller dödar kristna, då skall de kritiseras och dåden fördömas. Allt annat vore helt orimligt. Det är inte Islam som förföljer eller dödar kristna.

Den som känner sig manad kan väl försöka ge mig en förklaring eller ett svar. Tänker jag fel?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

6 kommentarer till Hur ska det här förstås?

  1. Klaus Seigel skriver:

    Nä, jag tycker du tänker rätt faktiskt.
    Det finns ju samma tendens inom politiken, väljare och politiker (och media!) påverkar ju varandra, men det har blivit en utveckling så att väljare alltid går fria från ansvar. Om nu tokhögern i USA växer och hotar att försätta landet i konkurs, så är det inte enbart politikernas fel, det är delvis medias fel och delvis VÄLJARNAS fel, en del sådana VILL ha total kompromisslöshet.

  2. LeoH skriver:

    Tack Klaus! Det är skönt att få veta, att jag inte är helt ute och cyklar!

  3. Alma-Lena skriver:

    Du är naturligtvis ute och rider! Det vill säga du har helt rätt=)

  4. Gunvor Vennberg skriver:

    Jag tycker nog att bådadera är möjligt och önskvärt. En ideologi eller religion kan ju bära dålig frukt till följd av vad anhängarna får veta är sant och rätt. Sedan kan ju anhängarna subjektivt synda och bryta mot sin religion eller ideologis föreskrifter, och då ska det inte belasta metanivån. Men gör man som religionen eller ideologin påbjuder och detta handlingssätt i objektiv mening, eller åtminstone utanför gruppen, betraktas som fel handlingssätt kan med rätta religionen/ideologin kritiseras, även om individen förstås har ett eget ansvar också. Vi kritiserar ju t ex nazismen för det systematiska mördandet av judar m fl under andra världskriget utan att detta fråntar de inblandade personligt ansvar.

  5. Gunvor Vennberg skriver:

    När det gäller Islam vet jag också för lite trots några universitetspoäng. Men det finns i a f en möjlighet att rättfärdiga användningen av våld för att utbreda Islam med argument hämtade från Islam, precis som det motsatt inom kristendomen är mer rätt att låta sig dödas som Kristus än att försvara sig. Att tänka sig en motsatt situation där enskilda kristna (dvs utan att lyda en statlig överhet) dödade muslimer med sin kristna hemgrupps goda minne vore en omöjlighet. Så visst kan man kritisera Islam, men jag tycker inte att man bara kan kritisera Islam, individen har alltid ett eget ansvar.

Kommentera

