Avdelningen för märkliga domslut: Din mun sa förvisso nej, nej, men tyvärr sa dina ögon ja, ja!

Jag har vid ett antal tillfällen berättat om den indoktrinering pojkar, ynglingar och unga män utsattes för under 50-talet i kontakter med det motsatta könet. Ni som var med eller sett gamla filmer vet hur det brukade gå till. I slutet av filmen grabbar hjälten tag i den kvinnliga huvudpersonen och drar henne till sig. Till en början värjer sig kvinnan, men när hjälten kysser henne kommer hennes armar, först lite tveksamt, och tar om hjälten och högerfot lyfts lite kokett från golvet.

Om detta inte var tillräckligt tillkom också ytterligare indoktrineringsexempel. I sånger och obskyra skrifter frammanades bilden av att det var fullständigt normalt att anta att kvinnor inte menar nej, när de avvisar närmanden från män. Männen kan utgå från att de egentligen menar ja. Poetiskt skildrades det som ”dina läppar säger nej, men dina ögon säger ja!

Det känns oerhört märkligt för att inte säga, att jag drabbas av en overklighetskänsla att jag vid 70-års ålder får uppleva att jag lever i ett samhälle med ett rättssystem, som lever efter den kvinnnofientliga indoktrineringen från min ungdom. Det händer att jag reagerar över hyllningar av vår påstådda sexuella frigörelse. Det är inte sant. För om det vore sant, då skulle vi inte behöva diskutera en samtyckeslag 2014.

Jag skulle vilja utropa, som vår rektor Erik Bohman på Sundsvalls högre allmänna läroverk gjorde, när han vid en morgonsamling i aulan skällde ut oss pojkar. Han avslutade med ett kraftfullt:

”Ni är en skam för mitt kön!”

Läs även andra bloggares åsikter om ,

2 kommentarer till Avdelningen för märkliga domslut: Din mun sa förvisso nej, nej, men tyvärr sa dina ögon ja, ja!

Kommentera

