Så är jag där igen! Det får bli en personlig tittarbojkott av tävlingarna i Sotji!

Det börjar bli en vana, att jag, i min ensamhet, tittarbojkottar OS-spel. Av skilda anledningar satt jag, sommaren 2008, och lite tjurigt tittade på allt annat än de olympiska spelen i Peking. Detsamma hände vintern 2010, men då hade jag fått viss vana, så jag satt inte tjurigt och avstod från vinterspelen i Vancouver. Sommarspelen 2012 i London följde jag. Många anser säkert att jag var inkonsekvent, men jag tar den diskussionen när någon påtalar inkonsekvensen.

Jag har alldeles nyss kommit ner från övervåningen och tittandet på Uppdrag granskning. I programmet fick vi oss till livs hur 1000-tals och åter 1000-tals gästarbetare arbetade månadsvis utan lön när de gjorde det möjligt för Rysslands överhet att glänsa i skenet av beröm från det internationella finfolket, När allt är nästan färdigbyggt skickas gästarbetarna tillbaka utan lön och skuldsatta. I programmet fick jag också höra en rysk byggnadsarbetare, bosatt i Sotji. berätta om tortyren i en poliscell, när han krävt att arbetsgivaren skulle betala ut hans lön. Han erkände till slut att han stulit av sin arbetsgivare, när han fick ett järnspett inkörd i anus! Under den senaste månaderna har  det också redovisats i TV och andra medier vilket pris invånarna i Sotji fått betala för skrytarrangemanget.

Allt sammantaget gör att det inte blir någon uppoffring att bojkotta tittandet av årets vinterspel. Men om jag ändå skulle ta ett exempel på varför det känns omöjligt att sitta framför TV-apparaten. Tänk er själva, när Kalla jublande går i mål och den enda bild du har på näthinnan är ett järnspett instucken i röven på en misshandlad byggnadsarbetare! Det utsätter jag mig inte för!

Jag avslutar inlägget med, att för andra gången i dag utropa: Släng er i väggen IOK! Första gången var när jag gav LRF samma uppmaning. Sprider jag månne hat på nätet nu?

Till sist ett gammalt inlägg från tiden för vinterspelen i Vancouver: ”Be för de bortmotade. Inte för snö i Vancouver.”

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

One Response to Så är jag där igen! Det får bli en personlig tittarbojkott av tävlingarna i Sotji!

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Helt rätt! Och då har vi ändå inte nämnt den lagstiftning som omöjliggör Pride-parader i Putin-land (då förstår man ju att inte heller Jesusmanifestationer eller 1 maj-demonstrationer är självklart tillåtna). Vi bojkottar Sotji tycker jag (är inte Sotji en badort?) för om ingen tittade vore ju arrangemanget en nullitet.

    Men vi kan ju gärna försöka bedriva lite friluftsliv de timmar vi annars skulle ha suttit vid TV:n. Vem blir först till 5 mil på skidor, Leo? (Först måste jag hitta dem i förrådet ;o).

Kommentera

