Upp till kamp mot alla förtryckande minoriteter! Ropen skallar renar åt alla!

Jag har genom åren med stor förvåning, men ändå med viss ömhet tagit del av alla påståenden om att det egentligen är så, att majoriteten i Sverige är lever under förnedrande förtryck från skilda minoriteter. Ni har säkert hört någon med darr på rösten beklagat sig över att vi ”svenskar” inte får kalla en invandrare för ”blatte” men en invandrare för kalla en svensk för ”Svenne” utan att bli anklagad för rasism. Oerhörd orättvisa, som bara visar vilka som har makten i Sverige.

Inte får majoriteten tala om, utan att bli anklagade för rasism, att den invandrande minoriteten får gigantiskt stora bidrag, så de slipper arbeta. Det är bara svenskar som straffas, när de begår brott. Invandrarna frikänns, men i samma utandning hävdar samma personer, att våra fängelser är överfyllda av kriminella invandrare. Hur de nu får den logiken att hänga samman?

Nu har Sverigedemokraterna hittat en ny förtryckande orättvisa. Det är bara samer som har rätt att bedriva rennäring! Denna oerhörda orättvisa, måste varje rättskaffens svensk protestera emot. Tillsammans måste vi gå man ur huse och ropa ”Ropen skalla renar år alla!” (Ta nu inte ”alla” alltför bokstavligt. ”Alla” inbegriper självfallet inte invandrare.  Hur skulle det se ut om invandrare tillerkändes den urgamla rätten att bedriva rennäring, när inte ens ursprungsbefolkningen får det.) Jag för min del anser att SD skall ta ytterligare några steg i kampen mot den förtryckande minoriteten. Är det inte lite märkligt att invandrare har rätten att välja var de får bo? Hederliga svenskar är hänvisade till en boskapsdjungel, där knappt pengar ger någon tillgång till bostad. Invandrarna pekar på en stadsdel och vips har de ett bostadsområde de kan kalla sin egen. Vore det inte på tiden, ett supervalår, att demonstrera under parollen: ”Ropen skallar ett ghettoområdet åt alla!” (Ja självfallet inte åt invandrare och alla de samer som flyttar från renbetesområdena, där de längre inte har någon plats.) Det är väl på tiden att vi svenskar får förtursrätt till kackerlackor, läckande kranar och trasiga toaletter.

Nu ska jag ta mig till en psalmgudstjänst i Norrbo kyrka. Dagens inlägg blir inte klokare än så!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 Responses to Upp till kamp mot alla förtryckande minoriteter! Ropen skallar renar åt alla!

  1. Alma-Lena skriver:

    Jag håller verkligen inte med SD i något men tyvärr har de en poäng här. Missförstånd bland icke-samer är att ALLA samer har renskötselrätt medan det är en minoritet aristokratiska familjer som alltid gynnats av svensk överhet gentemot alla andra urinnevånare i norr. Samernas färglada uttryck har beundrats och den ”nobel vildens” alla attribut har givits samer som om vi inte var männsikor med fel och förtjänster i lika mått som alla andra. det är riktig rasism.

    Eftersom jag också är befrielseteolog vill jag att du begrundar följande helt sanna historia som jag fick berättad av en äldre samisk man: De svåra nödåren 1902 och 1903 svalt en familj i Fjällnäs, byn på Gällivare -sidan av Kalixälven som igger mitt emot Kaalasjärvi i Kiruna kommun. Familjefadern tog till en desperat åtgrd och sköt då och då en ren för att föda sin familj.

    Kronan utlyste en belöning till den som fann rentjuven. det gjorde Nils Nilsson Skum som sköt familjefadern som dog av såret i renskjutsen på väg till sjukstugan i Luleå.

    Nils Nilsson Skum fick en medalj av kungen för att han avslöjat rentjuven.

    De rika håller alltid ihop mot småfolket oavsett etnicitet. Rasistisk apartheidlagstiftning vinner bara en liten elit på, om det gäller renskötsel eller annat.

  2. LeoH skriver:

    Jodå, jag vet att alla samer inte är renskötare och att det finns stora klasskillnader inom gruppen. Men på vilket sätt det innebär att SD skulle ha någon poäng i kravet alla svenskar skulle få renskötselrätt. Det förstår jag inte.

  3. Alma-Lena skriver:

    Näringsrätt utifrån etnicitet eller i det här fallet, rätt familjebakgrund, är inte demokratiskt.

  4. LeoH skriver:

    Jag avstår att svara. Skulle kräva för mycket av arbete. Tror att staten nog delar din uppfattning eftersom de inte skrivit under konventionen ursprungsbefolkningara rätt.

    r

  5. Alma-Lena skriver:

    Nej staten delar absolut inte min uppfattning, de har haft som mål att söndra och härska i Sàpmi i alla tider, därför är rennäringslagen en rest från medeltida privilegiesamhällen som fortfarande skapar bitterhet bland släktingar och grannar. Min uppfattning är inte att samer inte ska ha speciella rättigheter i Sápmi jag anser att ALLA samer och kväner (urbefolkningarna här)ska ha speciella rättigheter i Sápmi. Att ILO 169 inte är undertecknad är för att det står om urbefolkning och inte utvalda familjer. Inse hur dyrt det skulle bli för staten om gruvor och skogsbolag skulle behöva betala tillbaka eller lägga ner pga mängden rättighetsägare i Sápmi.

  6. Alma-Lena skriver:

    Jag blev triggad av detta att skriva om att gräva guld i Sápmi på min blogg: http://barockbloggen.blogg.se/2014/february/guldgruvor.html#comment

Kommentera

