Etiska frågor är ingenting för den politiska nivån, anser de förtroendevalda i Gävleborgs landsting.

När jag i början av året skrev om mina prioriteringar för 2014, hade jag ingen aning om hur roligt det nya året skulle kunna tänkas bli. En av prioriteringarna är, som jag skrev, frågan om KUB-tester och den politiska viljan att vi i Sverige, som i Danmark, skulle eliminera barn födda med Downs syndrom. Anser, utan att känna mig självgod, att jag startat hyfsat energiskt vad gäller selektiva aborter. Jag planerade att höja nivån på skriverierna och på allvar utmana det politiska etablissemanget som aktivt stödjer fenomenet med selektiva aborter. Jag planerade att den närmsta tiden skriva mer programmatiska inlägg på min blogg, Tankar i natten och samtidigt bedriva lite provocerande kampanjer på Facebook. Kampanjen på Facebook hann knappt börja förrän den fått en ny inriktning. Jag utgick från att de politiska partierna i Gävleborgs landsting varit eniga om beslutet att erbjuda KUB-tester, men för säkerhets skull undrade jag om något parti röstat emot. Jag fick inget svar och jag tänkte att jag får väl börja forska på egen hand.

Jag gick till Google och frågade: När fattades beslutet i Gävleborgs landsting att erbjuda KUB-tester? Överst på söksidan som jag kom till fanns en artikel ur Dagen från november 2009. Artikeln har rubriken ”Så svarade landstingen om KUB-testet.” Glad blev jag över att få en samlad bild och sökte mig genast till rapporten från Gävleborgs landsting. När jag läst färdigt, kunde jag bara konstatera att jag snubblat över en demokratisk skandal! Så här svarade vårt landsting:

 

”3) Det finns inget politiskt beslut i Gävleborgs landsting utan vi drog igång ändå. Ledningsgruppen på kliniken bestämde att vi skulle börja. Från början var det bara sjukhuset i Gävle som erbjöd testet men nu gäller det i hela landstinget.”

Ni har säkert full förståelse, att jag satt länge med tom blick framför texten på datorskärmen, innan jag riktigt kunde ta den till mig. Det måste väl ändå anses vara en oerhörd politisk skandal, att de förtroendevalda i Gävleborgs landsting har en sådan delegationsordning att en ledningsgrupp på en klinik kan fatta så långt gående beslut, först för ett sjukhus och sen för hela landstinget. Beslutet gäller ju inte nya vårdmetoder för hjärtpatienter, utan handlar om landstingets syn på människovärde och vilka människor som är önskvärda i vårt land. Det långsiktiga målet med att erbjuda KUB-testet är att landstinget, förneka inte den viljan, inte önskar att det ska födas barn med Downs syndrom i framtiden . Vilken annan anledning kan det i övrigt finnas? Beslutet känns än märkligare med tanke på att i vårt län finns den så hyllade Glada Hudikteatern , som många politiker nästan vill ta åt sig äran för. Våra förtroendevalda kan inte i den här frågan gömma sig bakom påståendet, att de som förtroendevalda inte ska ta beslut i frågor som tillhör ”professionens” kompetensområde. Frågan om selektiva aborter är en etisk fråga, som politiker inte kan och får delegera till någon annan. Oavsett vad, så håller åtminstone jag varje landstingspolitiker personligt ansvarig för beslutet, som viktar människovärdet!

När jag sitter här i den här sena timmen, så slås jag av en skrämmande tanke. Och nu ska ordet ”slås” tolkas bokstavligt. Jag har fått huvudvärk vid tanken eller frågan, vilka andra tester, mot icke önskvärda grupper, praktiseras inom landstingens sjukhus? Kanske kortväxta? Misstanken är inte oberättigad. Kan ledningsgrupper ta självständiga beslut i en fråga, varför inte i flera? Det kommande året kan bli riktigt spännande!

Jag avslutar mitt nattliga inlägg med att tillägna våra landstingspolitiker ett citat skriven av Birger Schlaug (har använt det tidigare och lär behöva använda citatet många gånger till):

”Teknik kan aldrig ligga i träda. Det är därför det inte alls är överraskande eller chockerande att den amerikanska staten utnyttjar den teknik som finns. Gamla kommunistdiktaturer utnyttjade sin tids teknik. Bolag utnyttjar den teknik som finns för att få avkastning på insatt kapital. Tekniken förändrar normer, värderingar, uppfattningen om normalitet. Det som tidigare betecknats som rashygien, och som förknippades med nazisterna, är idag vardagsmat eftersom gentekniken förflyttat vad som uppfattas som moral, etik och värdighet. Utsorterande av foster som inte skulle bli friska A-människor tillhörde nazismens tankegods, nu tillhör det flertalets. Vi sitter på ett sluttande plan, märker inte att vi glider och varje läge på planet för en stund blir normalitet. Det är i alla fall ganska smart om vi inser att det är så det förhåller sig. Allt annat är ju bara en form av livslögn.”

Läs även andra bloggares åsikter om ,

15 Responses to Etiska frågor är ingenting för den politiska nivån, anser de förtroendevalda i Gävleborgs landsting.

  1. Alma-Lena skriver:

    Bra att du tar tag i detta så seriöst! Vilka andra tester? undrar du. Så fort det kommer fram nya så kommer de att användas. Att det är just Downs syndrom man letar efter är för att man kan hitta det så lätt. Det är inget lidande att ha Downs syndrom, det är bara lätt att scanna barn med 47 kromosomer i stället för 46. En grym och vidrig sanning som visar att läkareden tolkas synnerligen tänjbart. Nästa sak man kan scanna lika enkelt som Downs kommer att scannas, det är jag övertygad om. Snart finns inte en enda vindögd, fetlagd,allergisk, tunnhårig eller stammande individ kvar på jorden. Du sköna nya värld!

  2. bema skriver:

    Reblogga detta på Bengts Blogg and commented:
    Anmärkningsvärt att Landstinget i Gävleborg inte ens hade någon etisk diskussion innan man införde utsorterande fosterdiagnostik.

    ”Utsorterande av foster som inte skulle bli friska A-människor tillhörde nazismens tankegods, nu tillhör det flertalets. Vi sitter på ett sluttande plan”

  3. LeoH skriver:

    Du har helt rätt. I Danmark upptäcktes att kvinnor genomgick aborter även vid andra kromosomförändringar än Downs syndrom. Danmarks medicinetiska råd (heter det så) rekommenderade myndigheten att inte informera om dessa andra kromosomförändringar. Jag kan ju bara ana, för jag vet inte, vad som händer i Gävleborg, men bara misstanken ger mig rysningar.

  4. Alma-Lena skriver:

    Ja och Gävleborg är säkert inte unikt om att bara införa en sådan här genomgripande praxis utan att fråga den som kan ställas till svars av väljare.

  5. LeoH skriver:

    En skrämmande tanke! Jag ska göra det jag kan, att inte förtroendevalda i vårt landsting kan gömma sig bakom sina tjänstemän.

  6. Klaus Seigel skriver:

    Är det inte lite konsumism i det här? Lite den andan liksom. Kunden har rätt och kunden vill i framtiden inte ha ett barn som har gener för blek hy eller inte platsar i idol. Kundefterfrågan är ruggigt låg på bleka små falsksjungande barn. Sådan som bara en mor kan älska.
    Eller kunde.

  7. LeoH skriver:

    Möjligen, men jag vill ändå tro att det är staten som är drivande. Tystnaden i samhällsdebatten tyder på, att staten lyckats få till stånd en allians med rabiata abortförespråkare, När den alliansen etablerades vet jag inte, men visst är det märkligt att den stora upprördhet över att man i Indien och Kina aborterade flickfoster, förbyttes i en total tystnad. Samma tystnad råder när det gäller att välja bort oönskade barn med funktionshinder. Den tanken var helt främmande i samhällsdebatten på 70- och 80-talen.
    I en tid, då vi pratr oerhöt mycket om att alla ska med, då börjar vi sortera bort barn. Det påminner om PA Hanssons stora tanke om att folkhemmet inte kände till några styvbarn. Då tvångssteriliserades mindrevärdiga människor i parti och minut.
    Vi går mot hårda tider, som Birger Schlaug påpekar.

  8. Rudbeckius skriver:

    Man kan också tolka det som sker när vi glider utför etikens sluttande plan, särskilt i fråga om människans värde och värdighet som en konsekvens av att vårt samhälle nu blivit post-kristet utan gemensam grund för moral och etik. Då öppnas dörren för hårresande argument som genom vissa prioriteringar på värdeskalan för somliga ter sig oemotsägbara, likt det exempel du ger ovan.

  9. Alma-Lena skriver:

    När vi låter Mammon bli Gud på alla områden blir frågan: ”Blir du lönsam lille vän?” den viktigaste att ställa och vi väntar inte tills barnen sitter i skolbänken, då har de ju redan kostat en massa sköna slantar. Ju förr de olönsamma sorteras bort, dess bättre.

  10. Elisabeth skriver:

    Bra att du tar upp detta. Denna rashygien är motbjudande och något som varje kristen människa måste stå upp mot.

    Vidare: Hur säkra är dessa tester egentligen? Jag känner till ett fall där man rekommenderade abort eftersom fostret saknade hjärna. Mamman gjorde inte abort. Barnet föddes fullt friskt.

  11. LeoH skriver:

    Tack Elisabeth.

  12. Patrik Öbrink skriver:

    Hittade den här bloggposten genom Bengt Malmgren. Tack för att du forskat och skrivit om detta. Det här är en stor skandal – och det behöver stor spridning genom tidningar, TV, radio osv.

  13. LeoH skriver:

    Jag kommer att fortsätta, idag skickar jag brev till distriktsorganisationerna för landstingspartierna i Gävleborg med frågor om partiernas uppfattningar när det gäller selektiva aborter och ”erbjudandet” om fosterdiagnostik. Det ska bli intressant att ta del av svaren.

  14. LeoH skriver:

    Tack Örjan för att du gillar inlägget!

Kommentera

