Till partierna i landstinget Gävleborg. Det går inte att fega sig ur hur länge som helst!

Ibland måste alla politiska partier ut på banan och förklara sig. Visserligen sägs det att vi har representativ demokrati i vårt land, men det innebär inte att partierna ska anse sig ha rätt att mörka sin inställning i viktiga frågor och ändå hävda att de företräder medborgarna.

I morse satt jag och läste en gratistidning, Hälsinge Allehanda till morgonkaffet. I tidningen fanns ett reportage ”Det ozar hett om Glada Hudik-teatern igen.” Glada Hudik-teatern lyckas tydligen göra en ny succéföreställning jämförbar med Elvis-föreställningen. Nu ska inte det här inlägget bli en recension av föreställningen, utan mitt mål är att recensera, i mitt tycke, fega partier  och deras företrädare i landstinget Gävleborg.

I reportaget säger  verksamhetsledaren för Glada Hudik-teatern Pär Johansson: ”Det finns ett tydligt budskap i teatern att olikheter duger och vad är det som är viktigt egentligen? Att få alla egenskaper man inte har eller leva som den man är?” Vi vet vad partierna i landstinget Gävleborg i full enighet (?) anser. Tillsammans med många landsting har man anammat budskapet från Danmark, där man med hjälp av KUB-tester lyckats få till en utveckling, att det idag nästan inte föds något barn med Downs syndrom i landet. Det är bara en tidsfråga när vi får uppleva ett Downs syndromfritt Danmark. Till vilken nytta frågar en vän av ordning sig? Jag har full förståelse, utan att acceptera det, att partier inte vill tala om utsortering av icke önskvärda individer. Det är självklart lättare att vid högtidliga tillfällen tala om alla människors lika värde och att alla skall med. De talen rimmar lika illa som när Per-Albin Hansson i sitt berömda folkhemstal, sa att det goda hemmet inte kände till några styvbarn. Vi vet hur det egentligen var. Samhällets styvbarn fick sina skallar mätta i förnedrande undersökningar. Människor tvångssteriliserades på grund av låg social status och av rent rasistiska motiv. Jag får samma känsla, när jag ser dagens utveckling. Mycket tal om allas lika värde, men nu mäts inte skallar. Nu görs undersökningar  redan i moderlivet, så att utsorteringen kan ske snyggt och prydligt och utan alltför stor insyn. Den statliga ingenjörskonsten har fått nya instrument i sin hand. Instrument som de tidigare generationerna bara kunde drömma om. Makten tänker:  ”Först Downs syndrom sen ger vi oss på de andra ickeönskvärda egenskaperna och när vi är färdiga kan vi entusiastiskt utropa:

Välkommen du nya sköna värld!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 Responses to Till partierna i landstinget Gävleborg. Det går inte att fega sig ur hur länge som helst!

  1. SigridL skriver:

    Din sista mening är obehagligt sann. Den är inte trolig, den är en självklar följd. Och här sitter även jag illa till, jag som hade en mamma som hade röda hund i början av min tidigaste tillvaro innan födslen

  2. LeoH skriver:

    Man kan ju undra när allt kommer kring, vem klarar sig?

  3. Andreas Holmberg skriver:

    Tack för länken till Du sköna nya värld! C S Lewis har skrivit en liten bok som heter ”Människans avskaffande” (”The abolition of man”) som också är väl värd att läsa (tänk att han dog samma dag som Huxley!).

  4. LeoH skriver:

    Du sköna nya värld är en sådan där bok som sätter livslånga spår. Jag minns inte många detaljer, men känslan den släpper aldrig.

  5. Klaus Seigel skriver:

    Stort tack för att du arbetar med detta.

  6. LeoH skriver:

    Skrev en insändare till Hälsingetidningarna för en vecka sedan inga kommentarer från något parti. Nu håller jag på och formulerar en ny insändare, där jag påpekar att det inte lönar sig fega ur diskussionen. Jag släpper inte frågan!

Kommentera

