I dag gjorde en ledare i Hudiksvalls tidning mig mycket glad!

Ledaren har rubriken ”Vi säger redan nej” och är skriven av Lilian Sjölund. Jag har många gånger tänkt till morgonkaffet, när jag läst Lillian Sjölunds ledare, att det där var inte illa hopkommet. Sjölund har bister och rättfram stil, som tilltalar mig, trots att vi nog i många politiska frågor står långt ifrån varandra, men Lilians Sjölunds demokratiska sinnelag skulle jag gå i god för om jag blev tillfrågad. Läs ledaren och gläd er åt ledarskribentens åkallan av liberala ledarskribenter från en mörk tid i Europas och Sveriges historia. Jag ska nöja mig med ett längre citat och sen överlämna tolkningen av ledaren till er:

”Liberala opinionsbildare är ibland så förblindade av sin kommunisträdsla, eller förpliktigade att alltid hävda att den ena våldsamheten inte går att rättfärdiga, i förhållande till den andra, att de helt glömmer det liberala arvet. För att inte säga plikten att fördöma en rörelse som bygger på  våldsidén med att vissa människor inte har samma värde som andra. Och kanske fundera ett varv till innan de jämför demokratiskt valda vänsterpartister med rasister och nazister.”

Med en ledarskribent som Lilian Sjölund, utgör Hälsingetidningarna ett stort och viktigt stöd till den antirasistiska rörelsen i Hälsingland! Det ska vi vara tacksamma över.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

One Response to I dag gjorde en ledare i Hudiksvalls tidning mig mycket glad!

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Ja, just att de är demokratiskt valda säger ju i och för sej ingenting. Det har vi ju tyvärr sett även rasister och nazister bli också både i Tyskland och här hemma i Sverige. Men att tänka ett varv till är ofta väldigt bra, och det gäller verkligen även s.k. liberaler.

    Gillade också bl.a. Lilians nyårsledare om den accelererande rashygienen som stinker aldeles särskilt i Glada Hudik.

    (Jag ser henne liksom du som en vettig människa och god skribent och blev därför hemskt besviken när hon plötsligt till synes kritiklöst anammade de nya könsbegreppen från den 1 juli i fjol – stick i stäv med hur jag uppfattade hennes resonemang när jag pratade med henne uppe på Ljusnans redaktion för några år sedan).

    PS. F.ö. Leo – jag hittade inte ditt telefonnummer, men någon sa att vi skulle prata ihop oss inför imorgon. Du kanske kan skicka en rad till andreas.holmberg@skutan.eu så ska jag förklara mer! DS.

Kommentera

