Landstingspolitikerna i Gävleborg vågar inte diskutera etiska frågor!

Den 24 februari hade jag förmånen att få en insändare publicerad i  Hudiksvalls tidning, Ljusdals Posten, Söderhamns kuriren och Ljusnan. Insändaren handlade om selektiva aborter och är en kortat blogginlägg, som många av er har läst. Den enda ändringen i det jag skrev var ändringen av rubriken. Tidningarna ville ha ”Selektiva aborter etisk fråga.” istället för mitt förslag ”Det hade jag ingen aaaning om!” Ändringen var till det bättre. Nu har det gått ett antal veckor och ännu har ingen förtroendevald politiker svarat på min insändare. Att människor inte läser mina blogginlägg. det kan jag förstå, men ingen förtroendevald politiker ska försöka få mig att tro, att de inte läser insändare. Visst förstår jag att frågan är känslig, men jag tror inte att tigande av feghet är den bästa lösningen. Självfallet kommer jag att skriva en nya insändare tills jag får svar från dem som är ansvariga för politiken i vårt landsting. Jag uppmanar andra att också ställa frågor till sina landsting och gärna också fler som ställer frågor till vårt landsting.

Här är insändaren jag skrev:

Det hade jag ingen aaaning om!

Av skilda anledningar har jag den senaste tiden intresserat mig kring frågan om fosterdiagnostik och KUB-tester. En av orsakerna är utvecklingen i Danmark, där det numer nästan inte föds något barn med Downs syndrom. Genom bl. a HT har jag också kunnat läsa att Gävleborgs landsting erbjuder KUB-testet till kvinnor över 35 år.

Jag blev intresserad och ville ta reda på när beslutet om KUB-testet togs i landstinget. Som den moderne pensionär jag är, så googlade jag. Jag ställde frågan: När fattades beslutet i Gävleborgs landsting att erbjuda KUB-testet? Glad blev jag, när det första jag hittade var en artikel ur Dagen från 2009, som ställde samma fråga till alla landsting. Snabbt sökte jag upp svaret från vårt landsting och till min stora överraskning hittade jag följande.

”3) Det finns inget politiskt beslut i Gävleborgs landsting utan vi drog igång ändå. Ledningsgruppen på kliniken bestämde att vi skulle börja. Från början var det bara sjukhuset i Gävle som erbjöd testet men nu gäller det i hela landstinget.”

Ni har säkert full förståelse, att jag länge satt med tom blick framför texten på datorskärmen, innan jag riktigt kunde ta den till mig. Det måste väl ändå anses vara en oerhörd politisk skandal, att de förtroendevalda i Gävleborgs landsting har en sådan delegationsordning att en ledningsgrupp på en klinik kan fatta, helt på egen hand, så långt gående beslut. Beslutet gäller ju inte nya vårdmetoder för hjärtpatienter, utan handlar om landstingets syn på människovärde och vilka människor som är önskvärda i vårt land. Det långsiktiga målet med att erbjuda KUB-testet är att landstinget, förneka inte den viljan, önskar att det inte ska födas barn med Downs syndrom i framtiden. Våra förtroendevalda kan inte i den här frågan gömma sig bakom påståendet, att de som förtroendevalda inte ska ta beslut i frågor som tillhör ”professionens” kompetensområde. Frågan om selektiva aborter är en etisk fråga, som politiker inte kan och får delegera till någon annan. Oavsett vad, så håller åtminstone jag varje landstingspolitiker personligt ansvarig för beslutet, som viktar människovärdet!

Min förhoppning är att HT och alla andra tidningar i Gävleborg, startar en djupgranskning av landstinget. Med den beslutsordningen som landstinget håller sig med, kanske andra ledningsgrupper tagit beslut om andra tester, som de är i full färd med att erbjuda kvinnor i Gävleborg. Downs syndrom är säkert inte det enda funktionshindret landstinget stämplar som icke önskvärd.

Leo Holtter, Bjuråker

Ersättare i stiftsfullmäktige för Frimodig kyrka

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 Responses to Landstingspolitikerna i Gävleborg vågar inte diskutera etiska frågor!

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Det är ju förtvivlat svårt att ”tvinga” någon att svara, Leo. Hur bra frågor man än har. Gäller även t.ex. biskopar. Tystnad är bästa försvar, tycks det. (Verkar ju även gälla exempelvis de politiska partiernas inblandning i en viss ideell organisation).

    Men vi har ju en yrkesgrupp som är till för att jaga tysta makthavare – var håller alla journalister hus?

    (Inte har de då rest till Centralafrika i alla fall).

  2. LeoH skriver:

    Du har nog rätt Andreas, men det gäller ändå att ligga på. Alltid påverkar det någon.;

  3. Andreas Holmberg skriver:

    Ja, somliga säger ju att alla vi bloggare är något slags journalister själva. Men som enkla insändarskribenter i våra lokaltidningar når vi nog fler…

    F.ö. hoppas jag att det nu inte blir något nytt Krim-krig. Jag och min fru gick faktiskt, bara så du vet, med i ett demonstrationståg mot Bush och Blair i Gävle strax efter millennieskiftet. Saddam var en skitstövel – men att STARTA KRIG???

    (Av samma skäl delar jag inte folks beundran för Abe Lincoln – slaveriet var skit och Sydstaterna var kanske för separatistiska, men att STARTA KRIG??? – ett krig som dessutom enligt uppgift krävde fler USA-amerikaners liv än 1900-talets krig sammantagna)..

  4. […] blogg, men det är väl lite förmätet att tro, att förtroendevalda skulle ha tid att läsa mina blogginlägg. Men tro nu inte att jag inte är glad över alla er andra som läser och ibland också […]

Kommentera

