Lekmannafundering

I dag på förmiddagen gick jag in, som jag brukar, på Dagens Seglora och fick där jag läsa en predikan i Nacka kyrka av Eva Lindqvist Hotz. Gudstjänsten var tydligen en del av Seglora smedjas fördjupningssöndag i Nacka kyrka. Temat för gudstjänsten var Försonaren. När jag hade läst Eva Lindqvists Hotz predikan färdigt har jag gått hela dagen och funderat över innehållet, med en särskild tyngd över följande mening i predikan: ”Den brutala avrättningen av Jesus från Nasaret var ingen kosmisk nödvändighet utan konsekvensen av outsäglig mänsklig brutalitet.” Som sagt, jag har gått och grunnat på meningen och känner mycket starkt, att så har jag inte uppfattat vare sig Bibeln eller den världsvida kyrkans tradition.

Jag ska försöka förklara hur jag tolkar kyrkans lära om Korsets nödvändighet. Självfallet är jag tacksam för synpunkter. Både det som är fel eller det som kräver fördjupning. Enligt den Nicenska trosbekännelsen var Jesus både sann Gud och sann människa. Det torde väl vara oomstritt även i den Svenska kyrkan. Jesus är sonen född av fadern före all tid och den helige Anden har utgått ur fadern före all tid. Treenigheten, Fadern, Son och Ande tog beslutet om att det skulle bli nödvändigt att Sonen tog mänsklig gestalt genom att födas av en jungfru. Att denna människa, Jesus, skulle dö på korset för att öppna vägen för människorna till Gud, som varit blockerad av synden. Eller som det står i söndagens episteltext från första Johannesbrevet: ”Han är det offer som sonar våra synder och inte bara våra synder utan hela världens.” Genom profeterna har Gud förmedlat kunskapen om vad som skulle hända och i den bemärkelsen är ju Golgata en nödvändighet, som jag ser det. Jesus egna ord i Bibeln bekräftar också, nästan övertydligt, att döden på korset var en kosmisk nödvändighet för frälsningsplanen. För frälsningen gäller ju inte bara oss människor, utan hela skapelsen som vrider sig i våndor!

Jag kan ha fel i mycket, men i det stora hela tror jag nog att jag har mer rätt än Eva Lindqvist Hotz. Jag vet också, att Lukasevangelites texter under årets passionsandakter i Stilla veckan bekräftar min övertygelse. Men jag tar gärna mot synpunkter om både fel och brister i tolkningen av den tro jag lärt mig.

KT

 

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

9 kommentarer till Lekmannafundering

  1. Sven Andersson skriver:

    Naturligtvis har Du rätt! Akta Dej för seglorianerna. De kör med
    sin egen lära. Ha en välsignad passionstid och sen PÅSK!

  2. Björn Malmehed skriver:

    Det går inte att höra en sådan predikan utan att tänka på det som Paulus skriver i 1 Kor 1: 18 Ty detta budskap om korset är en dårskap för dem som blir förtappade, men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft. 19 Det står ju skrivet: Jag skall göra de visas visdom om intet, och de förståndigas förstånd skall jag slå ner. * 20 Var är de visa? Var är de skriftlärda? Var är den här världens ordvrängare?* Har inte Gud gjort den här världens visdom till dårskap? 21 Jo, eftersom världen i sin visdom inte lärde känna Gud i hans vishet, beslöt Gud att genom den dårskap som vi predikar frälsa dem som tror. 22 Ty judarna begär tecken* och grekerna söker visdom. 23 Men vi predikar Kristus som korsfäst, för judarna en stötesten* och för hedningarna en dårskap. 24 Men för de kallade, både judar och greker, predikar vi Kristus som Guds kraft och Guds vishet. 25 Ty Guds dårskap är visare än människor, och Guds svaghet är starkare än människor.

  3. LeoH skriver:

    Tack Sven och Björn för era kommentarer.

  4. LeoH skriver:

    Tack Gunnel!

  5. Rudbeckius skriver:

    Vad ska man säga? Inte framstår evangeliet om Guds frälsning genom Jesus i den predikan, däremot en hel del av vad vi ska göra och vad ”andra” gör som är fel. Trots ansatsen blir predikan väldigt lagisk.
    Din slutsats delar jag helt!

  6. LeoH skriver:

    Tack för den vänliga kommentaren Rudbeckius!

  7. Marie Fredin skriver:

    Vart tog det vägen, uppdraget, att ha ” ansvar för att Guds ord blir rent och klart förkunnat”?
    Tack Leo!

  8. LeoH skriver:

    Tack själv Marie! Du håller fanan högt!

  9. […] det att jag skrev mitt förra inlägg, har jag återigen haft anledning att fundera över prästrollen. Jag har för mig att […]

Kommentera

