Lekmannafundering 3

I dag deltog jag i en gudstjänst för alla åldrar i Bjuråkers kyrka. Det finns nästan ingenting som värmer ett gubbhjärta så mycket som barn som sjunger om Jesus! Jag satt där i kyrkan och mådde bra. Men mitt i Evelyn Billborns, som vanligt, helt suveräna predikan kom en en tanke för mig. I dagens evangelietext hämtad ur Lukasevangeliet fick vi höra:

”Då han närmade sig staden och var på väg ner från Olivberget började hela skaran av lärjungar i sin glädje ljudligt prisa Gud för alla de underverk de hade sett: ‘Välsignad är han som kommer, konungen, i Herrens namn. Fred i himlen och ära i höjden.’ Några fariseer i folkmassan sade då till honom: ‘Mästare, säg åt dina lärjungar att sluta.’ Han svarade: ‘Jag säger er att om de tiger kommer stenarna att ropa.”

Tanken jag fick och nu tänker jag inte kritisera någon namngiven präst, som jag gjort i mina två tidigare funderingar. Jag vill bara förmedla känslan av, att jag upplever hur många av kyrkans präster och biskopar, likt fariseerna i evangelietexten störs av alltför höga rop om konungen som kommer i ”Herrans namn.”

Mitt i mina dystra tankar sjöng barnkören och fick mig att också känna tacksamhet över, att än är det inte så illa med Svenska Kyrkan, att stenarna behöver ropa. Det finns, Gud ske lov, många präster och stora grupper av lekfolk, inte minst här i Bjuråker-Norrbo, som så här på palmsöndagen står och viftar med palmbladen och gläds åt, att Gud finns mitt ibland oss!

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 Responses to Lekmannafundering 3

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Ja, parallellstället i Matteus 21 handlar ju just om barnens lovsång – och den ”trökiga” reaktionen:

    15 Men när översteprästerna och de skriftlärde såg de under som
    han gjorde, och såg barnen som ropade i helgedomen och sade:
    »Hosianna Davids son!», då förtröt detta dem;
    16. och de sade till honom: »Hör du vad dessa säger?» Då svarade
    Jesus dem: »Ja; har ni aldrig läst:
    ‘Av barns och spenabarns mun
    har du berett dig lov’?»
    17. Därefter lämnade han dem och gick ut ur staden till Betania och
    stannade där över natten.

  2. LeoH skriver:

    Det som tilltalar mig med barn är deras självklara accepterande. En av mina bättre predikningar i Bjuråker-Norrbo handlade om att vara som barn.

Kommentera

