Hur många biskopar ilar till Åke Bonniers försvar?

Inte alltför länge sen anklagade biskop Åke alla oss som vågade kritisera Antje Jackelén för att vara trospoliser. För några dagar sedan rådde biskop Åke de präster som inte ville vara lojala mot kyrkomötesbeslut, att lämna Svenska kyrkan. För mig som befinner mig i utkanten av den kyrkliga debatten har det framstått som att Bonnier tillhör de lojalaste av de lojala, när det gäller makten inom kyrkan. Det är möjligt att jag haft fel, för i dagarna har Bonnier blivit anklagad av åsiktspolisen Dagens Seglora för att inte ta hänsyn till barn. Nej, tvärtom Bonnier bortser från barns välbefinnande både globalt och lokalt.

I en ledare i Dagens Seglora menar Helena Mystener, med hänvisning till händelserna i Högsby och till skandalerna inom katolska kyrkan, att Bonnier som rubriken säger: ”Biskopen grattar – barnen betalar.”  Biskop Åke har tydligen twittrat och gratulerat katolska kyrkan till två viktiga helgonutnämningar. Visst är det fullt möjligt att dels teologiskt ha synpunkter på helgonförklaringar i allmänhet eller på de två nu aktuella utnämningarna. Jag är ingen biskop, men är förtroendevald inom Svenska kyrkan både lokalt och i stiftet. Jag skulle mycket väl kunnat gratulera någon katolik i trakten för helgonutnämningarna och gratulationen skulle kommit från hjärtat. Det skulle förvånat mig oerhört om någon i det läget skulle göra mig indirekt eller direkt ansvarig för pedofilskandalen i Högsby och inom den katolska kyrkan.

Av någon, för mig outgrundlig anledning, önskar Dagens Seglora att ytterligare göra den politiska åsiktskorridoren inom kyrkan trängre. Hur fronterna går i de interna kyrkliga maktkorridorerna vet jag inte men Bonnier verkar tillhöra fel kotteri. Det är därför jag frågar mig, hur många biskopar kommer att  ila till Åke Bonniers försvar.

Till sist, jag kan inte låta bli att citera ledarens dramatiska avslutning:Nu är det tid att vara stolt över Högsby men undra över biskop Bonnier.” (Jag riktigt hör den konspiratoriska viskningen –  han kanske är pedofil!)

KT

 

9 Responses to Hur många biskopar ilar till Åke Bonniers försvar?

  1. Rudbeckius skriver:

    Det är inte utan att jag börjar undra hur Svenska kyrkan ska kunna hålla ihop öht. Nu slås det vilt åt alla håll och även de som verkligen anstränger sig för att vara lojala blir nergjorda.
    Jag tror inte att det räcker för en präst eller diakon att vara sina vigningslöften trogen, sköta sitt arbete, leva kristet och predika evangeliet. Formuleringar, ställningstaganden, eller uteblivna sådana kan helt plötsligt bli föremål för offentlig kritik utan chans för den utpekade att förklara eller ge sin bild. Kritikerna i Svenska kyrkan målar upp sin tolkning och ”nyheten” sprids i media. Det teologiska samtalet dör ut och pajkastningen frodas.
    Arma kyrka!

  2. Rudbeckius skriver:

    En liten rättelse: Bonniers uppmaning att lämna Svenska kyrkan är inte riktad till enbart präster vad jag kan läsa på hans blogg. Jag tror inte att han är mer glad för en kritisk lekman som dig eller mig, än en kritisk präst…

  3. Hans Odeberg skriver:

    Du lär få vänta på biskoparnas solidaritetsförklaringar med Åke. Möjligen kan något höras från de pensionerades skara. Man blir inte biskop av att stå upp emot de som bestämmer.

    Varför vill Seglora smalna av åsiktskorridoren? Min tolkning, utifrån vad jag läst därifrån, är att de är djupt inne i den antirasistiska sfären, där mycket är svart eller vitt, och människor är antingen alltigenom goda eller helt onda. Ungefär som när mina barn leker Star Wars på dagis, eller som när vi ungmoderater satt och diskuterade kommunismen i övre tonåren. En syn som raskt faller ihop när man ser på kända och omstridda personer i världen. Skall socialdemokrater inte längre kunna hylla Olof Palme, eftersom han kramade om den slemme diktatorn Fidel Castro? Skall jag inte längre kunna glädjas åt Margaret Thatchers politiska gärning, då hon kramade om den lika slemme diktatorn Pinochet? Vi människor, även jag, gör både gott och ont. Vad gäller pedofila präster finns säkert mycket att rota i, men jag misstänker att Seglora går en bit utanför vad som bevisats här.

    En sak som förbryllar mig är det jag uppfattar som Segloras dubbla måttstock. Seglora är ekumenikens fanbärare i kyrkan. Den som yttrar ett ord emot samarbete med muslimska samfund, oavsett dessa samfunds grad av konservatism och motstånd emot kvinnopräster och samkönade äktenskap, drabbas av hårda ord ifrån Seglora. Man skulle kunna förvänta sig att Seglora nu tar Myrstener i örat, med lite stillsamma hänvisningar till Breivik och det bruna, efter hon kritiserat ett annat trossamfund. Men jag tror knappast det sker.
    Varför det? Om det vore så att Seglora var ett utskott av Rörelsen, en socialdemokratisk kamporganisation, så skulle ett svar lätt kunna hittas: muslimska väljare är fler än katolska väljare. Men Seglora själva säger att de är en kristen organisation, så då får jag utgå ifrån det. Och då blir det svårt för mig att förstå. En tanke jag haft är att de använder sig av intersektionell analys, där det är rätt och riktigt att kritisera de med makt, medan svagare grupper skall omhuldas. Men då förstår jag inte hur muslimska invandrare är svagare än katolska invandrare, eller hur påven har mer makt än Irans och Saudiarabiens höjdare. Någon anledning borde dock finnas. De är varken korkade eller ondsinta på Seglora. Inte mer än jag, i alla fall.

  4. LeoH skriver:

    Rudbeckius och Hans bli inte stötta av att jag inte orkar svara ordentligt på era kommentarer. Ni förstår nog att jag i det mesta håller med er. 😉

  5. Ulf Hjertén skriver:

    Har läst Helenas artikel i Dagens Seglora. Udden, att man kan gratta en kyrka till en helgonförklaring av en pedofilskyddare, är huvud tråden. Vem kan ha något emot detta? Åke Bonnier är en pratglad biskop. På gott och ont. Hans twittrande, liksom det mesta twittrandet blir oftast alltför fragmentariskt och leder inte sällan till helt följdriktiga missförstånd. Det borde Bonnier och andra twittrare tänka på. Pedofili i katolska kyrkan är en alltför allvarlig sak för twitterdebatt.

  6. Rudbeckius skriver:

    @Ulf. Har Bonnier verkligen twittrat om övergreppen? Jag kan inte hitta stöd för det.

  7. LeoH skriver:

    Har jag återigen missförstått något som Dagens Seglora publicerat? Det verkar så. Nå, det är ju inte heller första gången du ilar till Dagen Segloras försvar.

  8. Ulf Hjertén skriver:

    Udden i Helenas artikel är riktad emot Åke Bonniers oreflekterade grattis till en helgonförklaring av en påve som väl känt till mängder av övergrepp mot barn utförda av katolska präster. Om det är ett försvar av Seglora eller inte överlämnar jag med varm hand till dem som är bättre på att bedöma debatteknik än jag. För mig är det självklart att inte glädjas åt en s.k. helgonförklaring av en påve med den bakgrunden. Så långt mitt ja till Helenas artikel.

  9. LeoH skriver:

    Du måste läsa hela Helenas artikel. Det intressanta är inte helgonförklaringen eller pedofilskandalen inom katolska kyrkan, utan kopplingen till Högsby och misstänkliggörandet av Bonnier, att han skulle kunna misstänkas för att strunta i vad som hänt barnen i Högsby. Artikelns avslutning pekar också i riktningen att Bonniers inställning till händelserna i Högsby kan misstänkliggöras:
    ”Nu är det tid att vara stolt över Högsby men undra över biskop Bonnier.” Det är det som är udden i Helenas artikel! Varför skulle hon annars tagit upp Högsby?

    Nog för att vi i enlighet med Luther skall tolka allt till det bästa, men nog upplever jag att Helena, om jag ska använda det språkbruk jag kunde tänkas använt innan jag gick tillbaka till kyrkan, ger Bonnier en spark i skrevet!

Kommentera

