Här bor landets sämsta EU-väljare!

När jag steg upp i morse (nåja, kl 10) såg jag med, något sömndruckna ögon, den braskande rubriken på första sidan av HT. Insåg snabbt att ”Här” syftade nog på Gävleborg, men vad menade HT med ”sämsta?” Hade väljarna i Gävleborg röstat fel på något sätt. Kanske lagt sin röst på SD, F! eller Piratpartiet eller röstat blankt?

När det äntligen blev min tur att bläddra i tidningen, insåg jag att HT (Rubriken är inte densamma som i papperstidningen)  med sämsta EU-väljare menade att Gävleborg hade landets lägsta valdeltagande i förra EU-valet. Ordet sämsta var ett värdeomdöme över dem som inte röstade. Artiklarna inne tidningen ger i egentlig mening inga förklaringar till det låga valdeltagandet. Möjligen att partierna bedriver urusla valkampanjer, vilket är sant. Förra valet hade Socialdemokraterna en tafflig affisch vid brandstationen i Delsbo i övrigt ingenting. Hittills har KD hunnit sätta upp en affisch vid brandstationen och medborgarna i Dellenbygden kännr hur valfebern och spänningen stiger. Ska vi bli ”sämst” i år igen?

En liten sidofundering kan jag väl tillåta mig. HT förstår inte varför valdeltagandet är lågt, när besluten i EU till 60% påvrkar besluten i Hälsinglands kommuner. Ett svar kan ju tänkas vara, att t ex HT inte und de senaste fem åren inte rapporterat om alla de beslut EU tagit och som påverkat livet i Hudiksvall. Jag är en hyfsat intresserad medborgare och jag skulle inte på rak arm kunna räkna upp fem EU-beslut som direkt påverkat besluten i kommunfullmäktige i Hudiksvall, som HT informerat mig om. När sen valet dyker upp säger samma tidning, som svikit sin journalistiska uppgift, att väljarna i Gävleborg är landets sämsta. Vore jag chefredaktör för Hälsingetidningarna, skulle jag avgå i skam!

Jag har, som den flitige läsaren av min blogg vet, beslutat att inte rösta i EU-valet den 25 maj. Jag får väl ta det moraliska omdömet att vara en dålig väljare med upphöjd ro.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentera

