Den folkliga antirasismen behöver inga självutnämnda livvakter

Efter att ha sett Uppdrag granskning återpublicerar jag det här blogginlägget. Det jag ytterligare vill varna för att självutnämnda livvakter också lätt utvecklas till självutnämnda ståndrätter och menar att de skulle ha den moraliska rätten att angripa vem som helst. T ex att slå sönder en lägenhet för föräldrar till en påstådd högerextremist eller att kasta in tårgas in i lägenhet, utan att veta att mormor med sitt barnbarn sov i rummet. Hur löd anklagelsen, när nazisterna angrepp demonstrationen i Kärrtorp? Var det inte att de kastade glasflaskor och annat in i en demonstration med pensionärer och barn? Jomenvisst var det så!

Tankar i natten

Jag har de senaste dagarna känt ett stort behov av att yttra mig i debatten om organisationer som använder våld i kampen mot högerextremismen. Att vi behöver sätta ned foten och kraftfullt säga nej till allehanda extrema högerkrafter, vare sig de är klädda i Dressmankostymer eller inte, står över all diskussion.

Jag tänker hänga upp mina kommande synpunkter på två synpunkter jag mött när jag surfat runt på FB och bloggosfären. De är inte de enda, men de utgör en bra grund för fortsatta samtal. Jag hittade följande påstående på en tråd på FB. Markus Allard, utesluten ur Ung Vänster lär ha sagt, att han i situationer där polisen inte klarar av sitt uppdrag att skydda antirasister på demonstrationer – har han hyst tacksamhet mot Revolutionära fronten.

På bloggen Sallstromism hittade jag följande: ”Jag mår illa av tanken på vad som skulle kunna ha hänt om inte AFA/RF var på…

View original post 594 fler ord

Kommentera

