Ett förslag i all enkelhet om hur vi ska använda nyckelknippor i den kommande valrörelsen

Jag har ju inte aktivt deltagit i någon valrörelse och därför har jag inte ödslat kraft på att ”köra ända in i kaklet.” Här sitter jag nu och är full av kraft och idéer om hur jag skulle vilja agera i de kommande valen. De följer som min blogg vet att jag gav mig själv två löften inför 2014. Det ena löftet var att uppmärksamma och ta strid mot selektiva aborter. Det andra var att mer aktivt stödja och uppmärksamma människor om förföljelsen av kristna runt om i världen. I ett inlägg alldeles nyligen beskrev jag en drömvision, där jag bl. a påminde om hur landstinget i Gävleborg, men också andra landsting genom att erbjuda KUB-tester försöker få kvinnor att välja bort foster med Downs syndrom. Jag citerade i inlägget ett uttalande av Birger Schlaug, som jag vid det här laget citerat många gånger och fler tillfällen lär det bli:

”Teknik kan aldrig ligga i träda. Det är därför det inte alls är överraskande eller chockerande att den amerikanska staten utnyttjar den teknik som finns. Gamla kommunistdiktaturer utnyttjade sin tids teknik. Bolag utnyttjar den teknik som finns för att få avkastning på insatt kapital. Tekniken förändrar normer, värderingar, uppfattningen om normalitet. Det som tidigare betecknats som rashygien, och som förknippades med nazisterna, är idag vardagsmat eftersom gentekniken förflyttat vad som uppfattas som moral, etik och värdighet. Utsorterande av foster som inte skulle bli friska A-människor tillhörde nazismens tankegods, nu tillhör det flertalets. Vi sitter på ett sluttande plan, märker inte att vi glider och varje läge på planet för en stund blir normalitet. Det är i alla fall ganska smart om vi inser att det är så det förhåller sig. Allt annat är ju bara en form av livslögn.”

I morse, mellan sömn och vakenhet fick jag en vision. Jag såg framför mig, hur jag och många andra stod utanför landstingets möteslokaler vid varje tillfälle som landstingsfullmäktige eller landstingsstyrelsen har möten. Vi står där med plakat som visar vår avsky för selektiva aborter eller plakat som påtalar alla människors lika värde. Hela tiden som vi står där och ser hur ledamöterna tar sig till mötet, skramlar vi med våra medhavda nyckelknippor.

Vad säger ni? Är idén genomförbar eller bör vi göra något annat? Ge mig gärna förslag. I den här frågan går jag gärna in i kaklet i valrörelsen!

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 Responses to Ett förslag i all enkelhet om hur vi ska använda nyckelknippor i den kommande valrörelsen

  1. SigridL skriver:

    Då dotra mi får veta detta står hon först i ledet. Och hon drar nog med några till. Men vad folk säger och tycker och gör är ju tre olika saker. Jag stöder helt detta och lovar att jag ska lobba för fler

  2. LeoH skriver:

    Då ska jag börja planera lite mer!

  3. Andreas Holmberg skriver:

    Absolut måste också den här frågan upp i valrörelsen. Jag är gärna med dej/er! (Bra om vi kan vara både kvinns och männs).

    Sen bör vi även försöka få in kyrka-stat-frågan – alltså den om politiska partiers inblandning i kyrkans styrande organ – i den ”riktiga” valrörelsen.

  4. LeoH skriver:

    Ja, Andreas vi kavla och köra så det ryker i kaklet!

Kommentera

