En dikt i skuggan av ett val

Jag har, som säkert många andra, lyssnat till och läst analyser kring valresultatet. Alla säkert mycket bra och kloka, men de saknar känsla. Jag har också förstått att jag personligen är skyldig till valresultatet. Jag deltog inte i valet, för första gången sen jag fick rösträtt. Denna enda gång har fått en krönikör i Aftonbladet att skämmas för mig. När jag tröttnat på alla analyserna, som för det mesta bara är pladder,vilket jag också deltagit i, drog jag mig tillbaka med Elmer Diktonius samlade dikter. Läsningen minskade irritationen och ledan. Bl a hittade följande dikt, som på något outgrundligt sätt, sätter ord på mina känslor. Dikten är hämtad ur diktsamlingen ”Taggiga lågor” från 1924.

Jag såg dig, civilisation

Jag såg dig, civilisation.
Jag såg din vetenskap och dina religioner,
dina städer jag såg, dina kommunikationer,
dina stormän, dina lagar,
din konst; poliserna i gathörnen,

biblioteken, de välpolerade
hemlighusen, den nattliga
belysningen – härligt allt,
storartat rent ut – att tänka sig
att vi människomöggel,
ett epidemiskt, övergående utslag
på denna jordskorpa mäktat med sådant;
ofattbart – men där står det ju:
beundransvärt!

Men ack att jag även såg annat,
att mina ögon ej blindbländades av din glans,
att jag måste se dina djävulska skuggor,
att jag måste förbanna allt vad du presterat,
skrika hatande, åkallande alla straffande makter;
vad gör detta allt, vad uträttar det
så länge största massan mänskor står utanför,
så länge en stackars sate måste frysa,
så länge ett stackars barn,
måste krypa hungrigt till kojs.

 

Kommentera

