Skriver på helt eget uppdrag!

Med drygt ett dygns begrundan av Uppdrag Gransknings program ”Bögbotarna” finns det väl inte så mycket att tillägga. Programmet levde inte upp till rubriken. Programmet klarade inte att visa, att det skulle förekomma ”bögbotare” inom kyrkan. De klarade inte ens av att visa att de fyra de gillrade fällan för skulle ha något program för att ”bota” bögar. Inte annat än bön och en förtröstan på Gud. Nå, det här har många bloggare redan tagit upp. Det skulle bara bli dåliga efterapningar om jag försökte göra det bättre än vad andra redan gjort.

Den minnesgode minns säkert Uppdrag gransknings valstugeprogram. Där använde man sig av metoden att först intervjua personer i valstugorna om invandrare och självfallet svarade alla korrekt efter partilinjen när de talade inför kameran. När den sen blev kontaktade av personer med dold kamera blev tongångarna helt annorlunda. Programmet fick stort genomslag. Människor har inte mycket till övers för hycklare. Det märkliga med programmet var, som jag genom åren funderat mycket över, att det i stort sett enbart drabbade moderaterna. Jag minns en socialdemokrat, möjligen var han med som ett alibi för att visa allsidigheten i programmet. Han betedde sig precis likadant som moderaterna. Inför kameran en åsikt och inför den dolda kameran en helt annan. Jag har som sagt funderat över att det bara blev moderaterna som fick framstå som lögnare. Hade programledningen tänkt sig att göra jämförelser mellan t ex socialdemokratiska och moderata valarbetare och visa på skillnaden i moralen? De kanske blev förbluffade över, att socialdemokratiska valarbetare var lika kåta på röster, att de var beredda att hålla med vilka åsikter som helst. Det blev ett program som visade att moderaterna var hycklare istället för ett mycket mer intressant program som visade den korrupta effekten på partiernas valarbetare, när de försöker maximera rösterna i ett val.

När Uppdrag granskning planerade för programmet ”Bögbotarna” ansåg de att de inte kunde använda samma metod som i valstugeprogrammet. Motivet är, vad jag förstår, att de inte trodde att de präster de utvalt skulle svara ärligt. De trodde väl inte heller att valarbetarna skulle svara ärligt. Programidén byggde ju på att de inte skulle svara ärligt, inte ens socialdemokraten som intervjuades. Bortsett nu från, att jag personligen blir lite upprörd över, att min vän Bertil Murray misstänks för att han skulle ljuga bara för att han skulle fått en mikrofon uppstoppad i ansiktet. Istället valde ansvariga för programmet att gillra fällan direkt. Här skulle bögbotarna avslöjas! Och bögbotarna fanns enbart inom Frimodig kyrka! Inga andra präster kunde ens misstänkas. En underlig förutsättning för undersökande journalister.  Efter programmet är det bara brösttoner från programmakarna, enstaka präster och Anders Wejryd och själva namnet på programmet ”bögbotarna” som fortsätter att hävda de fyra präster från Frimodig kyrka skulle vara bögbotare. De fyra prästerna, medlemmar i Frimodig kyrka, kan stå rakryggade med hedern i behåll.

När det gäller vår avgående ärkebiskop Anders Wejryd, blir jag mer och mer övertygad om att Arthur Engberg sitter förnöjd, där han nu eventuellt sitter, och betraktar hur hans mål med Svenska kyrkan förverkligas. Engbergs mål, som kyrkominister, var att göra Svenska kyrkan till ett statligt salighetsverk med biskoparna som generaldirektörer. Organisationen blev inte exakt som Engberg tänkte sig, men nog liknar vår ÄB mer en byråkrat än en andlig ledare?

Jag har sen jag sett programmet ”Bögbotarna” bett för mina fyra kamrater. ”Fader sänd din helige Ande och omslut mina fyra vänner med din kärlek och ge dem kraft och mod att klara de svårigheter de står inför. Amen”

 

Fler intressanta blogginlägg här, här, och här

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer till Skriver på helt eget uppdrag!

  1. Ulf Hjertén skriver:

    Uppdrag gransknings metoder är inte vad jag vill se hos ett seriöst samhällsprogram. Det hade varit bättre att man spelat med öppna kort och intervjuat präster som menar att homosexuella handlingar är synd som måste bekännas och fås förlåtelse för. Jag blev själv intervjuad i början av 80-talet och gav min syn på varför jag inte delar denna syn. Så var det inte mer med det. Det är bara att konstatera att vi kristna tolkar olika i denna fråga.

  2. LeoH skriver:

    Nu var det väl inte mycket tal om synd och skuld från prästernas sida i den gillrade fällan.
    Ändå fortsätter programmakarna med stöd av Anders Wejryd och Seglora smedja att ropa ”Bögbotare!”

  3. Marie Fredin skriver:

    Och må vår kyrkas ledning, ge de fyra prästerna, det stöd och den hjälp de har rätt att förvänta sig från sin kyrka. Ärkebiskopens ord i programmets avslutning var beklämmande, fegt!

  4. LeoH skriver:

    Säg inte annat!

Kommentera

