En mycket självsäker präst, som vågar utdela domar i Guds ställe!

Jag läser med viss förvåning (förvåningen kan givetvis orsakas av mina bristande kunskaper) i Dagens Seglora hur prästen Niklas Olaison tvärsäkert avvisar människor från Guds nåd. Olaison sammanfattar sin artikel så här:

Det finns inga medfödda privilegier i Guds rike och när de sista ska bli de första och de fattiga ärva Guds rike, då gäller inte längre några mänskliga hierarkier eller normer. Då ska queera av alla de slag glatt få gå in medan näthatare, rasister och homofober får stanna utanför. Ingen sådan får ärva Guds rike.

Lite fundersam blir jag över hur Olaison sorterar människor. Går det verkligen att säga queera personer på något mystiskt sätt skulle vara skuldfria? Jag kan mycket väl tänka mig att dessa personer kan vara giriga, ha fallenhet för dryckenskap etc osv. Vad är det som hindrar, att en queer person inte kan vara näthatare? Bland näthatare, rasister och de som är psykiskt* sjuka finns väl också stora grupper av fattiga, som är berättigade att ärva Guds rike? T o m Dagens Seglora  tillhör näthatarna. Minns, när nättidningen stolt deklarerade: Därför hatar vi Birro! Det kanske vore på sin plats att Niklas Olaison gav Mattias Irwing lite andlig vägledning och varnade Mattias att han kanske får stå utanför Guds rike! Kom i håg, alla ni som läser det här, att uppmaningen inte bygger på mina tolkningar av kristen tro, utan det är Niklas Olaisons.

Natten är sen, så jag ska inte förlänga texten alltför mycket. Min syn på alla de människor som Olaison dömer till att stå utanför Guds rike är ungefär så här. Om jag mot förmodan skulle möta Jimmie Åkesson på någon av mina promenader runt Kyrkbyn i Bjuråker, då skulle jag tänka, att här möter jag en person som Gud älskar! För vore det inte så, då vore det väl lite förmätet, att hävda att Gud älskar mig. Jag skulle också kunna säga, att där vid kyrkan i Kyrkbyn möts två syndare. Gud älskar oss båda, men hatar de synder vi dagligen ägnar oss åt. Varken jag eller Jimmie Åkesson kan åberopa så många goda gärningar, att våra gärningar skulle ge fritt inträde till Guds rike. Det enda vi alla kan hoppas på är Guds nåd, som övergår allt förstånd!

Så har jag tolkat Svenska kyrkans lära och kan ni förstå, jag tror jag har mer rätt än Niklas Olaison, så präst han är!

*Eftersom jag anser att fobi är en psykisk sjukdom, så använder jag den sjukdomsbenämningen. Det finns bättre begrepp att använda om viljan finns.

KT

Lite extramaterial skall ni också få, en sångtext av Stefan Sundström

Om jag kommer opp till Jesus

Jesus jag vet att du släpper in
Varenda en till ditt krypin
Men om det ska graderas på nåt sätt
Vet jag en tant som ska ha förtursrätt
För när andra gick med listor
Mot att få flyktingar breve
Advokaten o magistern dom skrev på dom med
Ja alla utom hon var överens
O till sist så klart förläggningen den bränns

Om jag kommer opp till Jesus på nåt sätt
Frågar han nog inte nåt om fel och rätt
Har du älskat allt du pallar varje dag
Blir hans fråga och vad svarar du och jag?

Här tror du väl att visan den är klar
Med en moral så uppenbar
Och när tv gjorde reportage varenda
Smygadolf han raka sin mustasch
Utom han som gick med listan
Han hängdes ut vid skampålen
Ingen kändes vid han ingen ville va hans vän
För så går det till häruti kalla nord
Att man håller med den som för tillfället för ord

Om jag kommer opp till Jesus…

Jesus Jag är inte bättre jag
Jag vill inte ha nåt bråk idag
Men – här kommer min poäng
Nu tyckte alla han va bäng
Och när alla gick i kyrkan, ja det var ett kristligt plejs
Så fick rassesnubben sitta för sej själv med skamset fejs
Den enda som satte sej breve
Var den där tanten Hon som vägra vara med

Om jag kommer opp till Jesus på nåt sätt
Frågar han nog inte nåt om fel och rätt
Har du älskat allt du pallar varje dag
Blir hans fråga och vad svarar du och jag?

 
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

8 Responses to En mycket självsäker präst, som vågar utdela domar i Guds ställe!

  1. Alma-Lena skriver:

    Väl talat, Så klart har du mer rätt än den där prästen vars utbildning tycks ha gått honom helt förbi. Nådens oordning gäller alltjämt vad jag vet och i den kan det lika gärna vara SD-sympatisören som är den barmhärtiga samarierna och den queera prästen vara leviten som går förbi. Det är så med nådens oordning att vi människor inte vet och aldrig kan döma. Bara inse att vi alla är syndare, några av oss frälsta av nåd-BARA nåd.

  2. Klaus Seigel skriver:

    Nää, så där kan de ju definitivt inte säga! Du har rätt.

  3. LeoH skriver:

    Just det – BARA nåd!

  4. Rolf Larsson skriver:

    Bra skrivet, Leo

  5. LeoH skriver:

    Tack Rolf!

  6. Gunvor Vennberg skriver:

    En sådan tant som i sången vill jag bli när jag blir stor!

  7. LeoH skriver:

    Ja det är ett ideal att sträva efter Gunvor!

Kommentera

