Ibland går det snabbt! Tack för det HT!

I tisdags skickade jag in manuskriptet till en insändare till Hudiksvalls Tidning (HT) och i dag fanns den att läsa i papperstidningen. Snabbare är så kan man inte begära. Jag är nöjd. Den enda ändringen i insändaren är att insändarredaktionen ändrat rubriken från ”Har alla Svenska kyrkans biskopar semester samtidigt?” till ”Har biskoparna semester nu?” Här kommer insändaren:

Har biskoparna semester nu?

I helgen sipprade, lite tveksamt, nyheten om att Mosul tömts på de sista kristna. ISIS den nya maktfaktorn i området, beväpnade av USA, Nato och EU, gav de kristna i Mosul det enkelt förstådda valet: Konvertera, flytta eller dö! Som en bekräftelse på allvaret i hotet brann en 1800-årig kyrka ner i Mosul. Tänk er den hissnande tanken. En 1800 år gammal kyrkobyggnad, som byggts av en kristen församling, som funnits i Mosul redan under apostlarnas tid!

ISIS tillhör en bred politisk-religiös riktning, som drömmer om ett Mellanöstern fritt från kristna. De tillhör samma andans barn, som en viss potentat i Europa, som drömde om ett judefritt Europa!

Vi har sett det komma, men av någon outgrundlig anledning och till min sorg har vi valt att tiga och se åt ett annat håll. Sorgen har inte blivit mindre av att Svenska kyrkan också valt att tiga. Jag känner stor frustration, ja rent av vrede över att jag inte hör någon av kyrkans biskopar höja sin röst till protest, när våra kristna trossyskon fördrivs från Mosul. Det är ju inte bara enskilda kristna som fördrivs, vad värre är, det är kristi kropp som drivs bort!

Biskop Ragnar jag saknar din röst. Led Uppsala stift i bön för våra trossskon som lider under förföljelser och led stiftet i bön, att kristi kyrka får uppstå igen i Mosul!

 Leo Holtter, Bjuråker

Ersättare i stiftsfullmäktige för Frimodig kyrka

KT

 

8 Responses to Ibland går det snabbt! Tack för det HT!

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Jo, det är väl just så att många biskopar har semester. I alla fall Ragnar som mixar med sitt sommarhus i Söderhamns omnejd och njuter av att få vara ”off duty”. Det unnar jag honom gärna (ska själv dit och segla med goda vänner imorgon). Men din undran är också min: har alla semester samtidigt? (Nu är ju i o f s Eva Brunne faktiskt ute och redogör för katastrofen samt vissa stödinsatser, så hon är kanske ”biskop i tjänst” just nu?).

    Tendensen, att starka grupper försöker göra Mellanöstern ”Christenfrei” oder ”Christenrein” – liksom allrahelst ”Judenrein” – har ju dock förmärkts långt tidigare och borde långt tidigare ha föranlett ett tydligare och mer offentligt kyrkligt agerande.

    F.ö. avskyr jag när HT ändrar rubrikerna. Ingår inte rubriken i den text man som insändarskribent har författat? Min senaste insändare toppades ju av rubriken att jag ville att ”alla” skulle få skadestånd!!!

  2. LeoH skriver:

    Visst unnar jag alla människor en avkopplande semester, men inte utan förbehåll. Jag anser det inte vara ett orimligt önskemål att alla biskopar avbröt sin semester och samlat uttryckte sin avsky för fördrivningen och uttalade stöd för de fördrivna. När jag läser Brunnes uttalanden, så verkar hon jämställa fördrivningen av de kristna som en del i ett större spel.
    De av kyrkans medlemmar, som står utanför debatten, får nog ingen känslan av att det är något oerhört som håller på att ske. Den kristna kyrkan i mellanöstern kanske håller på att utplånas och våra andliga ledare verkar se det som en humanitär katastrof bland många andra.
    Jag bör sluta här och återkomma vid ett senare tillfälle. Vi ses.

  3. Andreas Holmberg skriver:

    Ja, vi ses. Jag är helt på din linje såtillvida som jag tycker att våra stiftschefer borde ha agerat och uttalat sej tydligare om vad som håller på att ske – vilket ju stod ganska klart redan före semestern. Sen kanske även andra, t.ex. våra blott alltför kyrkligt engagerade politiska partier, borde ha kunnat hjälpa till att ”hålla grytan kokande” under stiftschefernas säkert välbehövliga, retreatliknande ledigheter.

    Men det skedde något historiskt, avskyvärt i veckan. Och visst bör vi lokalt, om inte nationellt, utlysa kristen sorgedag på söndag.

    (Utan att relativisera, bara som en uppriktig fråga: Hur är det förresten med den judiska närvaron i Mellanöstern utanför Israel? Har israeliska bomber i Gaza – liksom amerikanska i Irak – fått tjäna som förevändning för etnisk rensning av judar såväl som kristna?).

  4. […] Insändare av Leo Holtter […]

  5. Hans Odeberg skriver:

    Andreas: om judarnas uttåg från arabländer finns att läsa i uppslagsverken. Till exempel http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_exodus_from_Arab_lands. Det finns inte särskilt många judar kvar att rensa ut.

    Detta används givetvis också som ammunition för de olika sidorna i konflikten, varför man bör läsa allt med stora skopor salt.

  6. LeoH skriver:

    Jag anser det vara sant och visst är att det skedde en enorm fördrivning av judar från arabiska områden i samband med utropandet av staten Israel och det efterföljande kriget.
    Jag tror, utan att riktigt veta, att det nog inte finns många judar kvar att fördriva i arabländerna. Vilket självfallet är en skam och inte får förnekas!

  7. LeoH skriver:

    Du är alltid så vänlig Gunnel och framförallt delar med dig av kloka synpunkter grundade på livserfarenhet och stor kunskap!

  8. LeoH skriver:

    Hade jag läst din kommentar innan jag svarade Andreas, då skulle jag bara hänvisat till dig.

Kommentera

