Jag vill också våga vara fundamentalist!

Det händer ofta när jag är starkt engagerad i en fråga, att jag blir förvånad över de bilder som min magkänsla väljer ska representera det jag ser och känner. För ett antal dagar sedan blev det nedanstående bild, som för mig får representera skeendet i Irak och Mosul. Varje gång jag försöker förklara det jag upplever mig se i bilden, upptäcker jag, att jag gråter!

Det jag ser är en kvinna, som gråter av förtvivlan över det onda som sker. Hon ber säkert: Herre förbarma dig! Men bildens budskap är, att trots gråt och förtvivlan, lidanden och död, så släpper kvinnan inte sitt grepp om korset! Jag anar att här finns också svaret på frågan, hur det kan komma sig att kyrkan i Irak överlevt ända till i dag. Det är en prestation av stora mått, men för mig känns förklaringen ganska given.

Kvinnan på bilden blir för mig förklaringen till kyrkans överlevnad. Hon och kyrkan vet vad det kristna trons fundament är, för 2000 år sedan och så även i dag. Det är korset och  segern över döden som korset symboliserar. Kyrkan har hållit fast vid apostlarnas undervisning, som de själva inte hittat på, utan som de hört direkt ur Jesus mun. Bilden förmedlar att kristen tro är en jordnära och konkret tro, som är sann och giltig i alla tider.
Nu ska jag inte sitta här tårögd och prata sönder min upplevelse. Säger bara i all enkelhet – jag vill dela kvinnans fundamentalism! Det är sådan tro som bär ända in i evigheten!

KT

5 Responses to Jag vill också våga vara fundamentalist!

  1. klaus skriver:

    Sympati.
    Fundamentalism har fått negativa associationer men det finns aspekter av det som är, ja, fundamentala och som tom en rödgrön typ som jag uppskattar mycket.

  2. Jonas Nilsson skriver:

    Den kristliga fundamentalistiska hållningen handlar inte om politiska program utan bottnar framför allt i Kristologifrågorna. Jag tror det teologiska begreppet först sattes i de sk Fundamentals – ett antal teser om kännetecknen i amerika vid förra sekelskiftet.
    Ett, det för oss mer kontroversiella, handlade om Bibeln ofelbarhet.
    Att den levande uppenbarat sig och fullbordat allt som sann Gud och sann människa säger nästan allt.

  3. LeoH skriver:

    Ungefär så har jag också förstått saken och ändå tar jag ofta illa vid mig att bli kallad fundamentalist och går i försvarsställning. En mycket märklig hållning från min sida.

  4. klaus skriver:

    Jag förstår men det har ju uppkommit associationer mellan ”fundamentalism” och mycket uttalad högerpolitik i USA. Begreppet blev liksom lite kidnappat av det.

  5. LeoH skriver:

    Den politiska dimensionen är inget problem för mig. Jag har under hela mitt vuxna liv av mig själv och andra definierats som vänster. 😉

Kommentera

