Trosbekännelsen, del 4

Nedanstående blogginlägg är hämtad från efterkristus.nu Jag tillägnar blogginlägget ärkebiskop Antje Jackelén, som, vad jag förstår har svårigheter att se skillnaden mellan Jesus och Muhammed!

efterkristus.nu

Idag vandrar vi vidare med vårt fokus på den apostoliska trosbekännelsen, men lämnar den första artikeln: ”Vi tror på Gud Fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare” och rör oss vidare mot Jesus.

View original post 1 330 fler ord

7 Responses to Trosbekännelsen, del 4

  1. Hans Odeberg skriver:

    Min tolkning av ärkebiskopen är att hon nog är väl medveten om skillnaden mellan Jesus och Muhammed. Men för att bli biskop måste man ha viss aning om vilka svar som är gångbara i Sverige.

    När en grupp ärkebiskopskandidater offentligt får frågan om Jesus vs Mohammed, så vet de flesta i gruppen att det är dags att kasta sig i skyttegraven innan kulspruteelden sätter igång. Den som frejdigt svarar ”Ja men visst tycker vi kristna att Jesus är Vägen”, lär raskt stämplas som bakåtsträvande sinnessjuk svartrock och på sin höjd få en prästtjänst på Öland i belöning. Här gäller att ge ett bra politikersvar som säger mycket men informerar om intet.

    Tänk till exempel om en moderat får frågan ”tycker du det är bra med ökade klyftor och en avreglerad låglönesektor”? Klart de tycker det, men svaret blir nog snarare ”vi tror på den svenska modellen”. Man vet vad som går hem.

  2. LeoH skriver:

    Jag tror du har helt rätt Hans i din beskrivning av orsakerna till kandidaternas svar, men jag är så pass illvillig, att jag tar det de säger för vad de anser.

  3. klaus skriver:

    Jag tycker nog att det hade varit fullt möjligt att säga: ”Jag är ju troende kristen så det är liksom logiskt att jag och kyrkan håller Jesus högst. Vi kan ju inte både bekänna tron på Jesus som Guds son på söndag och sedan säga något annat på måndag. Det betyder dock inte att vi inte har en grundläggande respekt för dem som ärligt kommit till andra övertygelser; buddhister, muslimer eller ateister. Det betyder inte att vi i vissa avseenden kan föra en dialog eller samarbeta, precis som vi kan det med det omgivande svenska sekulariserade samhället. ”
    Nå’nting sådant borde vara fullt möjligt att säga.

  4. LeoH skriver:

    Det hade varit fullt möjligt att säga så. Det är bl a därför jag ställer mig frågande till tassandet.

  5. klaus skriver:

    Missade ett ”inte”. Det skulle vara:

    ”Det betyder inte att vi i vissa avseenden inte kan föra en dialog eller samarbeta”

  6. LeoH skriver:

    Det såg jag inte 🙂

  7. LeoH skriver:

    Så är det. Jesus skiljer oss från andra religioner, vilket inte innebär att vi föraktar andras trosuppfattningar, som vissa vill få det till.

Kommentera

