Politiska partiers och rörelsers märkliga vilja att kontrollera och styra kristna kyrkor

Det var ett tag sen jag skrev något om det märkliga systemet som vi dras med inom Svenska kyrkan, att politiska partier som Socialdemokraterna, Centerpartiet och Sverigedemokraterna anser sig ha, både moralisk och teologiskt, stöd för tanken att de som sekulära partier vet bäst hur kristen tro skall gestaltas i vardagen. Till sitt stöd har de ett antal politiskt färgade fromhetsriktningar, vilket också måste vara något unikt inom den globala kristenheten.

Det som fick mig att tänka på detta märkliga förhållande, var en notis i dagens HT. Notisen är kort så jag citerar den rakt av:

”Kina bildar egen kristen teologi

Kina kommer att bilda en egen kristen teologi som svar på att religionen får ett allt starkare fäste i landet.
Det är det statskontrollerade tidningen China Daily som skriver om planerna.
– Utformandet av kinesisk kristen teologi borde anpassas till Kinas nationella tillstånd och integreras med kinesisk kultur, säger en myndighetsrepresentant till tidningen.
Kinas kommunistparti håller järnkoll på de troende av rädsla för att kyrkan kan utmana dess grepp om makten.” (TT)

Det finns mycket att säga i frågan, men det är i vart fall en stor skillnad mellan Kina och Sverige. En skillnad som hedrar i de kristna i Kina. I Kina måste staten och partiet skapa något eget och nytt. I Sverige kidnappade det politiska systemet en befintlig kyrka och med hjälp av ryggradslösa teologer inom kyrkan, skapas en sekulär teologi i tidens anda.

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 Responses to Politiska partiers och rörelsers märkliga vilja att kontrollera och styra kristna kyrkor

  1. Peter T skriver:

    Det är väl så i alla stater där medborgarnas tyckanden och tankar skall styras i ett viss riktning och hålla sig innanför ramarna?
    Om man inte redan har kontroll över vad som predikas i kyrkorna så får man väl skaffa sig.

    Nu tror jag dock att det finns många kyrkor i Sverige (i SvK) där det predikas utifrån bibelns ord och inte utifrån KM eller något annat politiskt styrt organ.

  2. LeoH skriver:

    Jodå, det finns många församlingar där det predikas hyfsat rent och klart, men alla påverkas vi av den inre sekulariseringen. Det är inte lätt att bli prästvigd om du tror för mycket och är kritisk mot utvecklingen i kyrkan.

  3. klaus seigel skriver:

    Ja det är absurt, likaväl som det vore absurt med partipolitisk styrning av teaterpjäser,  bildens och kanske vetenskap.
    Men kyrkan har genom alla tider gått till sängs med makten. I Amerika verkar stora delar av kristenheten dyrka Mammon,  Deutsche Kirche satte sig i knät på Adolf. I våra gamla kyrkor hänger visir och bröstplåtar efter sponsrande stormän. Öht har kyrka och aggressiv nationalism hittat lekkamrater i varandra. Kyrkan har samarbetat med makten gör att hålla folk på matten, bl a den där Luther stldde set. De som behållit sin integritet har varit sådana som Mennoniter, Herrnhutare, Kväkare, Amish m fl som inte lyssnat till maktens locksånger utan förstått att verklig makt kommer inifrån.
    Var hittar du din guldålder innan de sekulära humanisterna kom och tog över? Fanns den nånsin?  Fanns och finns den, men i en annan blickriktning?

    Förresten, vad är det du tänker skulle bli bättre i en kyrka fri från partipolitik?  Diskussionsklimatet ifråga om olika laddade ämnen?
    Kyrkan skulle bli En och tala med En stämma?  Något annat?

    Kristenheten är så enormt åsiktssplittrad och kommer att fortsätta att vara så även om kyrkan blev sin egen. Efter all läsning på kristna bloggar sedan oktober 2013 så har jag en bild av en kristenhet så splittrad och inbördes ilsken vad gäller värderingar och tolkningar att det nästan ter dig som flera olika religioner.  Man kan döpa om ekumenik till synkretism.

    Och du själv då? I vissa frågor verkar det som du är politiskt inkorrekt och då kan man ju förstå en längtan efter åsiktsgemenskap, också för att kraftfullare kunna påverka.  Men i andra frågor verkar du tvärtom politiskt korrekt, och där kommer du väl i konflikt med stora grupper av bibeltroende kristna?

  4. LeoH skriver:

    Klaus, du bollar upp många frågor, men några skall jag väl kunna fånga.

    Jag säger det först som sist jag är ingen större vän av begreppen politisk inkorrekt eller politisk korrekt. För mig är frågan mer att vara sann mot mig själv och min tro. Det leder till att jag ibland har uppfattningar, som delas av de flesta och ibland har jag åsikter som placerar mig i minoritet. Så är livet för alla. Ingenting märkvärdigt med det!

    Kyrkans förhållande till den världsliga makten skall vara fri. Det innebär inte, som du så riktigt påpekar, att kyrkan inte hamnar i onödig beroendeställning. När kyrkan söker strid med den världsliga makten, då bör viktiga trosuppfattningar vara hotade.

    När Bonhoeffer tog strid med nazismen så gjorde han det utifrån sin personliga tolkning av evangeliet och i stor utsträckning gjorde han det som enskild kristen. Han krävde, vad jag vet, inte stöd av Bekännelsekyrkan när han deltog i mordplanerna på Hitler. Däremot var oerhört bestämd att kyrkan skulle protestera mot kyrkans beslut, att arianisera kyrkans präster. Det fanns inga krav från staten, men ändå beslöt kyrkan att göra så. Bonhoeffer ansåg att det var kyrkans sak att avgöra vilka som fick vara präster och då dög det inte att komma med rasistiska argument. Kyrkan hade inga judiska präster, utan enbart kristna.

    Lika bestört var Bonhoeffer när den ena prästen efter den andra svor Hitlereden. Det hade kommit ett påbud från staten att alla statstjänstemän skulle svära en ed till Hitler personligen. Det fanns inga krav på att t ex präster skulle svära eden. Trots det svor nånstans ca 90% av prästerna eden. I och med eden hade de försvurit sig åt en annan Gud än kyrkans! Jag har ingen siffra på hur många katolska präster svor Hitlereden, men inte kan det varit många om ens någon.

    Jag kan inte hitta några belägg för att Bonhoeffer skulle uppmanat människor att desertera från krigsmakten. Många av Bekännelsekyrkans präster dog på östfronten.

    Jag ska ta ett exempel hur jag personligen ser på en konkret politisk fråga och kyrkans ställningstaganden. Kärnkraftens vara eller inte vara har engagerat mig sen sent 70-tal Jag var och är fortfarande mot. Kärnkraften är en farlig energikälla. Om jag vore ledamot av Kyrkomötet och en motion skulle kräva att SvK ska engagera sig i motståndet så skulle jag rösta nej. Det är ingen lärofråga i biblisk mening, men jag skulle fortsätta mitt motstånd tillsammans med goda och kloka sekulära krafter.

    Den stora fördelen om sekulära politiska partiernas makt kyrkan försvann, vore att kyrkans beslut blev mer legitima. Visserligen kan en självständig kyrka också anpassa sig till stat och samhälle, men då vore besluten kyrkans. Ett exempel är hur Angliknska kyrkan hanterat frågan om kvinnliga präster och biskopar. De har tagit god tid på sig. De har ventilerat frågan praktiskt och teologiskt. Bl a har lagt stor vikt vid hur minoriteter ska hanteras. Den beslutsgången kan jag ha respekt för. I motsats till hur besluten tas i SvK.

    Nu har jag skrivit alltför långt igen. Jag slutar här.

  5. klaus seigel skriver:

    Nej, det var intressant att läsa!
    Det var jag som blev spretig.
    Köpte för övrigt en biografi om Bonhoeffer häromdagen inspirerad av din bloggartikel.

  6. LeoH skriver:

    Hoppas du får nöje av biografin. Bonhoeffers bok Efterföljelse har varit en trogen följeslagare genom åren. För att inte tala om andaktsboken ”Fånga dagen med Dietrich Bonhoffer” sammanställd av Charles Ringma. Jag fick den när jag fyllde 50 år och har sen dess varit en daglig vän i 20 år.
    I dag har jag att begrunda bl a följande:

    ”Men lika litet kan det vara tvivel underkastat att den egentliga skriftläsningen är oumbärlig vid sidan av de korta lösenorden…Den heliga skrift består inte av enstaka bibelspråk, den är en enhet och vill gälla som sådan.”

Kommentera

