Det blev som jag befarade!

Efter valet 2010 skrev jag blogginlägget, ”Vi såg det komma” inlägget var ett försök att för mig själv hitta förklaringar till att SD blev ett riksdagsparti. Läs gärna inlägget, det är mycket personligt, med goda minnen från 50-talet. Ibland, inte ofta, är det helt rätt att säga att det var bättre förr. Socialdemokratin var definitivt ett bättre folkrörelseparti på 50-talet än vad det är i dag. Jag citerar ur inlägget:

”Några sifferexempel för Bjuråkers S-förening att fundera över. SD:s valresultat i Friggesund-Hålsjö 5,1% och i Svågadalen 6,5%. I hela Hudiksvall ökade SD från 386 personer till 921 personer. Hur S-föreningarna lägger upp sitt arbete måste givetvis varje S-förening själv avgöra, men jag skulle vilja ge rådet. Lär av Gustafsson på Östra Radiogatan i Sundsvall! Jag är övertygad om att metoden står sig, trots att den har några år på nacken.” (Ni bör läsa inlägget jag hänvisar till, annars kan det bli lite obegripligt.)

Visst känns det lite löjligt så här fyra år efteråt att läsa om min oro. 5,1% i min valkrets och 6,5% i Svågadalen. Då kändes siffrorna så alarmerande att jag, mot bättre vetande hoppades att S-föreningen i Bjuråker skulle ta till sig valresultatet och börja ett målmedvetet arbete för att minska SD:s framgångar i vår del av Hälsingland. I dag med valet dryga två veckor bort, men vi har ett deltidsresultat, EU-valet i maj. Det resultatet visade, att vad än S-föreningen gjort under de här åren, så var det inte tillräckligt. Förklaringen är väl helt enkelt, att S-föreningen inte gjort någonting de här åren för att motverka SD:s framgångar. Efter EU-valet skrev jag följande blogginlägg: ”Jag vänder inte ryggen åt mina grannar. (Några osorterade tankar.)”  Jag citerar lite siffror ur inlägget:

Friggesund-Hålsjö 14,8 %, Svågadalen 19,2 %, Ramsjö-Hennan 22,1 % och Los-Hamra 20,5 %.

Det är en ganska dramatisk ökning för SD här i Bjuråker! Det är dags att försöka ta igen de gångna årens försummelser under de dryga två veckor som är kvar till valet. Detsamma gäller givetvis S-föreningarna i Los-Hamra och Ramsjö-Hennan! Nu blir det blir till, att springa runt bland grannarna och störa!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentera

