En vankelmodig medborgares vedermödor i dessa valtider

Jag oerhört brydd över mitt vankelmod i årets valrörelse. Sen jag fick rösträtt, och det är ju några år sedan, har jag alltid i god tid vetat, vilket parti jag skulle rösta på. I år sitter jag här vid datorn lite drygt en vecka före valet och vet inte hur jag ska rösta.

Det kanske blir så att jag på vägen till Hemvärnsgården på valdagen bestämmer mig. Orsaken till mitt vankelmod är inte att jag skulle vara okunnig om vad partierna vill. Jag upplever att jag nog har en god bild av partiernas politik. Det kanske är där problemet ligger. Alliansregeringens 8 år har inte känts upplyftande, men jag kan inte heller påstå att jag har  haft anledning att jubla över oppositionens arbete.

Jag har kommit så långt att jag vet vilka partier jag definitivt inte ska rösta på och det är ju i sig bra, för det innebär att alternativen blir färre att grubbla över.

Vi får väl se om jag kan berätta före valet vad jag kommit fram till eller om jag blir tvungen att berätta vad jag bestämde mig för på trappan till vallokalen.

4 Responses to En vankelmodig medborgares vedermödor i dessa valtider

  1. Staffan Wadström skriver:

    Leo, så är det för många av oss. Mitt vankelmod blir större för varje val. Hittar lite gott&blandat hos alla partier. Men sofflocket känns inte rätt väg att gå. Så det blir spännande när valsedeln ska stoppas i lådan.
    Dock, även jag vet vad jag inte kommer att välja, här tror jag kanske att jag skiljer mig från ditt val.

  2. Fredrik Vennberg skriver:

    Jag håller med och med den undran om man verkligen ska rösta på partier som man inte ens får vara medlem i.

  3. LeoH skriver:

    Sen ett par val tillbaka har jag uteslutit sådana partier, som ett alternativ.

  4. LeoH skriver:

    Staffan: Vi får väl jämföra när vi paltat oss hem från vallokalen. 🙂

Kommentera

