Biskop Ragnar har svarat

Den 30 augusti skrev jag ett öppet brev till biskop Ragnar med tre frågor. Nu har jag fått svar, vilket jag är mycket glad och tacksam över. Jag avstår från att svara så här på direkten, utan låter svaret sjunka in. Jag återkommer med en kommentar till biskop Ragnars svar om någon dag. Nu noterar jag bara med glädje, att mina inställningar i de tre frågor jag ställt, enligt min biskop inte strider mot kyrkans tro och lära. Tack än en gång för svaret!

 

Hej Leo, ursäkta att mitt svar dröjt. Det är mycket just nu.
Fråga 1: Nej, din inställning står inte i strid med kyrkans tro, bekännelse och lära.
Fråga 2: Samma svar. Det är väl självklart att livet börjar vid befruktningen, som idag även kan ske i ett provrör. Sedan är fostret en del av mamman tills dess att det kan födas. Det etiska och moraliska dilemmat idag är att tiden för att ett foster ska kunna (med avancerad teknik dock) överleva utanför mammans kropp alltmer närmar sig den normalt sista tidpunkten för abort. Jag anser dock inte att man kan likna fostret under första månaden vid det barn som snart ska födas. Svaret på frågan om när livet tänds ger inte automatiskt ett svar på abortfrågan.
Fråga 3: Samma svar. Jag delar uppfattningen att det finns risk för att fosterdiagnostiken och vad som följer av den påverkar synen på människovärdet hos dem som är psykiskt och fysiskt funktionshindrade. Men det går inte att generellt lägga på de enskilda föräldrarna en slutsats som de ska dra. Livet är mer komplicerat än så.

Den viktigaste anledningen till att du i grunden får samma svar från mig på alla tre frågorna är att det finns vissa grundläggande värden som kan härledas till kyrkans tro, lära och bekännelse. I etiska ställningstaganden är det däremot möjligt att dra olika slutsatser på grund av människors livssituation, etiska dilemman etcetera. I någon enstaka fråga, tydligast avståndstagandet från Apartheid, går det att gå nästan direkt från en människosyn till ett etiskt och politiskt ställningstagande. Annars är det oftast som i frågorna om att bära vapen eller inte och i viss mån om dödsstraff. Det går att komma till olika ståndpunkter utifrån budordet om att vi inte ska dräpa. Men ingen skulle komma på tanken att alltid acceptera dödligt våld.

Med den vetenskapliga utvecklingen följer nya svåra etiska frågor och moraliska ställningstaganden.

Guds fred!

+ Ragnar

KT

7 kommentarer till Biskop Ragnar har svarat

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Hmmm… Visst finns det svåra fall, där fostret VERKLIGEN inte är livsdugligt (saknar storhjärna typ eller av andra skäl inte kan överleva födelsen). Men de flesta foster som aborteras är ju livsdugliga, för annars hade vi inte behövt abortera dem. (Varken du, jag eller biskop Ragnar är livsdugliga om vi rycks ur vår naturliga miljö och skjuts upp i rymden eller trycks ner i ett fyllt badkar).

    Någonstans tänker jag att många i vår kyrka förlorat frågan att svara Ja eller Nej på de mest basala frågor. Finns det enligt kristen tro någon risk att en människa kan gå evigt förlorad? (Svar: Ja). Alt. formulering: Kan vi garantera att alla människor blir evigt saliga eller att det åtminstone inte finns något att frukta efter döden? (Svar: Nej, det kan bara oseriösa ärkebiskopskandidater göra, Johan Dalman t.ex.) Ger Jesus en sannare bild av Gud än Muhammed ger? (Svar: Ja). Är det fel att avliva ett foster för att det har Downs syndrom eller gomspalt? (Svar: Ja). Finns det enligt kristen tro någon särskild teologisk/biologisk vits med just man-kvinna-förbundet alt. med att ha en mamma jämfört med att ingen ha? (Svar: Ja). Kan man konfirmera sej fast man inte tror på Gud? (Svar: Nej, inte i en kristen kyrka). Kan man konfirmera sej fast man inte tror på Gud? (Svar: Ja, i delar av Svenska kyrkan och i Humanisterna, se http://www.humanisterna.se/konfirmation/).

    Som du i all ödmjukhet ställde frågorna kunde Ragnar frimodigt svara nej, nej och åter nej. Visst var det bra att han kunde ge raka besked där åtminstone. Men hade du ställt frågorna mindre snällt skulle han ha fått det marigare. D.v.s. om du istället frågat ungefär så här: Är det förenligt med Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära att som kristen förälder låta spåra upp och avliva foster med Downs syndrom eller gomspalt? Är det förenligt med Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära att som kristen gynekolog och barnmorska erbjuda och medverka till denna avlivning? Är det förenligt med Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära att som präst och biskop framställa ovanstående som etiskt godtagbart? Nog vill jag hoppas att en kristen ledare även på dessa frågor svarar nej, nej och åter nej.

    Vad vi som karlar däremot har ett särskilt ansvar att reflektera över är varför det nästan alltid är kvinnan som får avbryta sin karriär för att ta hand om ett barn med svåra handikapp. Blir inte även fadern förälder? Och ingår det inte i männens föreställningsvärld att ens avkomma kan ha svåra handikapp? Eller att det är en mänsklig plikt ta emot och älska barnet just som det är? (Däremot är det inte säkert att man alltid orkar ta vård om det – där behövs hjälp från det allmänna och det är ett skäl till att jag inte vill ha en ”nattväktarstat”).

  2. LeoH skriver:

    Andreas, jag fick en idé, när jag läste din helt förträffliga kommentar. Får jag kopiera din kommentar och göra det till ett ”gästinlägg” på min blogg? Rubriken kunde vara ”Leo, du ställde för snälla frågor till biskop Ragnar!” Hoppas du svarar ja. För det är sälta i din kommentar. Jag vill gärna publicera ”gästinlägget i morgon. Jag hade planerat att göra en kommentar till Ragnar på onsdag.

    Jag såg att du fick välförtjänta positiva omdömen hos Stefan Swärd. Det gladde mig!

  3. Andreas Holmberg skriver:

    Det vore väl OK (inkl. rubrikförslag), men i så fall skulle jag föreslå att sista hälften hamnar först, d.v.s att gästinlägget börjar med stycke 3 och 4 i kommentaren ovan och att stycke 1 och 2 hamnar sist. Det inledande hmm…et kan också gärna redigeras bort ;o)

    Jag tror dock att den på många sätt sympatiske biskopen hellre (i mån av tid förstås, jag respekterar att han inte kan vara något slags vandrande frågelåda) svarar på frågor som dessa om det är du Leo som ställer dem. Han tycker sej nog ha svarat mej tillräckligt.

    Och jag gapade kanske över för mycket inför biskopsvisitationen i Bollnäs 2011, där jag hoppats att under visitationsstämman kunna få svar på både frågor som dessa (med anledning av Svenska kyrkans medansvar för Familjecentralen i Bollnäs) och frågor om det könsneutrala äktenskapet (och dito föräldraskapet) samt om min p.g.a. idogt frågande om det nyssnämnda 3-åriga (numera 5-åriga) avstängning från alla pastoratets orglar (numera likt pastoratet självt utsträckt även till Hanebo och Undersvik?).

    Jag kanske skulle ha koncentrerat mej på den sistnämnda – i sammanhanget dock sekundära – frågan. Nu dissade han alla frågor redan i förväg, och den enda jag fick svar på (ett positivt svar t.o.m.!), var min önskan efter visitationshögmässan om diskussionsforum där de riktigt svåra frågorna fick ställas. Fast varför vi ska införa nya forum om vi inte får använda de gamla – som t.ex. visitationsstämmorna – kan man ju verkligen undra.

    Fortsatt god natt ;o)!

  4. LeoH skriver:

    Okey, jag försöker mig på en redigering enligt ditt förslag. Jag försöker locka fram en något bredare diskussion än jag hittills lyckats med och i den målsättningen passar ditt inlägg som hand i handske.
    Du är en god skribent som får fram det väsentliga i skilda frågeställningar.
    Under dagens ser du resultatet av redigeringen.

  5. […] fick en kommentar av min gode vän Andreas Holmberg, till inlägget ”biskop Ragnar har svarat” Jag ansåg att kommentaren var så viktig att jag frågade Andreas om jag fick ge kommentaren […]

  6. […] har det gått ett par dagar sedan biskop Ragnar svarade på mitt öppna brev. Nu har jag funderat och samlat mig till en kommentar på biskop Ragnars svar. […]

  7. […] hittar ni mitt öppna brev till biskop Ragnar Persenius. Här kan ni läsa Ragnar Persenius svar. Här min kommentar till […]

Kommentera

