Jag har sett Debatt i SVT1

Av ohejdad vana brukar jag avstå från att se Debatt i SVT1. Jag gillade inte formen och oftast bidrog programmet inte till någon ökad kunskap eller insikt. I kväll råkade jag höra, att fosterdiagnostik med inriktning mot Downs syndrom, skulle vara ett av debattämnena för kvällen. Den som följer min blogg vet att frågan är stor för mig och att jag ofta har skrivit om hur vi stillatigande går mot ett avhumaniserat samhälle. Jag tänker inte skriva något längre inlägg, utan enbart låta två citat bli min reaktion på det jag såg i TV i kväll.

Det första citatet kommer många att uppleva som tjatigt. Jag har använt den många gånger. Citatet riktar jag brett till alla engagerade människor, oavsett kön, religion, ras eller sexuell läggning, i vårt samhälle. Vi måste våga ta en diskussion om vilket samhälle vi vill leva i.  Jag riktar mig lite speciellt till alla landstingspolitiker i Landstinget Gävleborg, som trots uppmaningar inte vågar delta i ett samtal. Birger Schlaug är pappa till citatet:

Teknik kan aldrig ligga i träda. Det är därför det inte alls är överraskande eller chockerande att den amerikanska staten utnyttjar den teknik som finns. Gamla kommunistdiktaturer utnyttjade sin tids teknik. Bolag utnyttjar den teknik som finns för att få avkastning på insatt kapital. Tekniken förändrar normer, värderingar, uppfattningen om normalitet. Det som tidigare betecknats som rashygien, och som förknippades med nazisterna, är idag vardagsmat eftersom gentekniken förflyttat vad som uppfattas som moral, etik och värdighet. Utsorterande av foster som inte skulle bli friska A-människor tillhörde nazismens tankegods, nu tillhör det flertalets. Vi sitter på ett sluttande plan, märker inte att vi glider och varje läge på planet för en stund blir normalitet. Det är i alla fall ganska smart om vi inser att det är så det förhåller sig. Allt annat är ju bara en form av livslögn.”

Det andra citatet vill jag rikta till Svenska kyrkan, som i sin jakt på att bli accepterad av allt och alla, inte vågar ta en etisk diskussion om människovärdet, utan accepterar stillatigande att vi går mot en avgrund! Citatet är mycket välkänt:

”Vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen, men förlorar sin själ?”

För tydlighetens skull gör jag omskrivning av citatet, för att det inte ska råda någon som helst missförstånd vem jag riktar mig till.

Vad hjälper det en kyrka, om hon vinner hela världen, men förlorar sin själ?

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

 

 

 

6 Responses to Jag har sett Debatt i SVT1

  1. Alma-Lena skriver:

    Vi fortsätter tjata!

  2. LeoH skriver:

    Det är nog tvunget!

  3. klaus seigel skriver:

    Det är en del av ett större schema i samhället som handlar om bortsortering, utstötning.

    Gräsligt.

  4. LeoH skriver:

    Det känns tungt ibland, att så få verkar se i vilken riktning vi som samhälle färdas i.

  5. kyrkis skriver:

    Alla tar ju avstånd från nazismen. Många från SD. Man vill inte bli relaterad till sånt.
    Men börjar man skala av fernissan kan man ju finna tankegodset hos många svenskar. Inte bara om utlandsfödda utan än mer inom frågan vilka som har rätt att leva.
    Danmark har ju lyckats att i stort sett utrota Downs syndrom. Inte så att man funnit en lösning utan för att man rutinmässigt aborterar sådana barn.
    Minns en läbbig propagandafilm från nazitiden som visades i nåt program. Där sitter en ursnygg kvinna vid en flygel o spelar nåt vackert. Hennes familj samlas kring henne. Hon vänder sig mot kameran och berättar att hon drabbats av MS. Hon har erbjudits dödshjälp för att skona familj och samhälle från allt besvär. Hon säger sig vara så lycklig över att få denna hjälp. Hon strålar.

    Jag har nog berättat detta på många bloggar. Jag blir skrämd av hur nära vi står denna film idag.

  6. LeoH skriver:

    Vi ser tecknen, de blir fler och allt tydligare!

Kommentera

