Får fattiga ha mobiler eller rent av en hund?

Under det senaste året har det diskuterats en hel om de romska tiggarna utanför olika affärer runt om i landet. Jag förstår inte den utbredda irritationen över att tiggarna sitter på marken med en mugg framför sig. Jag kan inte uttala mig om hur det är över hela landet, men här i Hudiksvall är tiggarna mycket passiva i sitt tiggande. De uppmanar inte att någon skall skänka något. De tackar när någon lägger pengar i muggen. Ändå är det många som menar att de ska förbjudas att sitta där utanför affären och tigga. Många ringer till polisen och ber dem att fösa bort tiggarna. Jag är inte psykolog nog, att kunna förklara ilskan. Jag skulle förstå om människor riktade ilskan mot de förhållanden som skapar fattigdom och med det också tiggeri. Nej, vän av ordning och arg skattebetalare riktar ilskan mot tiggarna personligen.
Som en sidoeffekt av ilskan mot tiggarna är kritiken att många av dem tydligen äger en mobiltelefon. Någon som äger en mobiltelefon kan inte vara fattig och då är det omoraliskt att tigga, verkar vara tanken.

Varje gång jag hör kritiken att fattiga tiggare äger en mobiltelefon, tänker jag på Stig Dagerman och hans Dagsedlar. Den sista dagsedel av Dagerman publicerades samma dag som det blev känt att Dagerman avslutat sitt liv 5 november 1954. Den dagsedel som fattigvårdsnämnden ordförande i Sunne herr Åleby fick känna av, var mer än välförtjänt, men ställer oss alla präktiga inför samvetsfrågan, vad vi själva anser vara passande att fattiga får äga. Hund eller mobiltelefon? Eller rent av bägge!

 

Varning för hunden!

Lagen har sina blottor.
Hund får de fattiga ha.
De kunde väl skaffa sig råttor,
som är skattefria och bra.

Nu sitter folk i små stugor
med dyrbara hundkreatur.
De kunde väl leka med flugor,
Som också är sällskapsdjur.

Kommunen bara betalar.
Det måste bli slut, ity
att annars så köper de valar,
fruktar herr Åleby.

Något måste beslutas:
Hundarna skjuts! Inte sant?
Nästa åtgärd: De fattiga skjutas,
så spar kommunen en slant
.

Publicerad i Arbetaren 1854-11-05

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

9 kommentarer till Får fattiga ha mobiler eller rent av en hund?

  1. Klaus skriver:

    Du är en hjälte Leo. Och på denna blogg har (ännu?) inte rena nazister kommit in i kommentarsfälten. Titta på Stefan Swärds blogg, senaste diskussionen! Rena nassar som rationaliserar hejdlöst och ljuger så näsan blir tio meter lång. Men det bryr de sig inte om.
    Jag menar inte ”bara” Sd nu utan kristna nazister, en underlig varelse.
    De kommer att bli vanligare när de börjar tycka att Åkesson är för mesig och inte levererar tillräckligt.
    Om någon skulle säga att kristen nazism, DET är antikrist det, så skulle jag säga: Kanske det.

  2. LeoH skriver:

    Tack Klaus, men hjälte det vet jag inte, men jag vore oärlig om jag inte samtidigt erkände att berömmet värmde!

  3. Klaus skriver:

    Jo, för du kämpar för det goda! Du är som Guds lillfinger!

  4. Andreas Holmberg skriver:

    En annan Dagerman-dikt känns också aktuell: ”Jorden kan du inte göra om, / stilla din häftiga själ. / Endast ett kan du göra: / en annan människa väl. / Men detta är redan så mycket / att själva stjärnorna ler. / En hungrande människa mindre / betyder en broder mer.”

    Men den satiriska biten är minst lika bra. Dumt av Dagerman att ta bort sej själv. Han hade gärna fått dela ut dagsedlar många decennier till.

    Apropå tiggeriförbud: Var det inte Anatole France som sa: ”Hur rättvis är inte lagen! Den förbjuder både rika och fattiga att tigga och sova under broar!”

    Tack Leo – gott att du finns kvar!

  5. LeoH skriver:

    Tack själv Andreas. Jag hänger kvar så länge Gud så kräver. Känslomässigt är jag beredd.

  6. Alma-Lena skriver:

    Åh du är så bra Leo! Precis denna dagsedel och den som Andreas citerar ringer i mina öron hela tiden just nu. Precis som Klaus blev jag helt förskräckt av dessa ”kristna” nazister som översvämmar kommentarsfälten hos Stefan Swärd och drog mig undan. Här törs man läsa när man är lite trött på världens ondska, du gör mig glad och ditt gäng är så trevligt!

  7. LeoH skriver:

    Jag är lyckligt lottad, det vet jag!

  8. kyrkis skriver:

    Utan att först ha läst ditt inlägg har jag också skrivit om tiggarna idag. Vi har ansvar för dem. De vistas inom våra församlingars område,
    Många tycks tro att vägen är att inte ge, för då ska de försvinna. Försvinna till vad då?

  9. LeoH skriver:

    Blunda och verkligheten försvinner tycks en del tro!

Kommentera

