Morgan Johansson, kalla mig gärna långsint, men jag vill inte glömma!

Det blev som jag befarade. Löfven utsåg Morgan Johansson till justitieminister. I motsats till Humanisbloggen är jag inte glad.

Jag vill inte glömma hur Morgan Johansson baktalade föräldrarna till apatiska flyktingbarn. Morgan Johansson och Barbro Holmberg försvarade, att Sverige utvisade barn med uppgivenhetssyndrom och inte bara det. De påstod att barnen inte var apatiska utan det kunde misstänkas att det var föräldrarna som manipulerade barnen att uppträda som sjuka eller att föräldrarna genom medvetet vanvård såg till att barnen blev apatiska. Jag har vid ett par tidigare tillfällen hänvisat till en artikel av Anita Goldman i Aftonbladet från den 29 november som behandlar Morgan Johanssons uttalande och syn på föräldrarna till de apatiska barnen. Artikeln uttrycker det jag då kände och fortfarande känner. Många har blivit beskyllda för rasism för mindre graverande uttalanden än de som Morgan Johansson ansåg sig ha rätt att säga.

Jag vill inte glömma efterspelet till Sveriges kristna råds (SKR) påskupprop för en generösare flyktingpolitik. Den 16 maj 2005 överlämnade SKRs presidium 157 251 namnunderskrifter till migrationsministern Barbro Holmberg. Den aktiviteten och resultatet föll inte i god jord hos ministern Morgan Johansson. I SvD och i samtal med ÄB KG Hammar samma år, hävdade Morgan Johansson på fullt allvar, att religionen bör förpassas dit där den hör hemma, nämligen till det privata hörnet. Och att politikerna och vetenskapsmännen bör återta ”makten” och initiativet när det gäller åsiktsbildning och värdefrågor. I sig en märklig åsikt. Politiker får ha åsikter i värdfrågor, bara de inte är kristna! Det ska bli intressant hur samarbetet med Alice Bah Kuhnke kommer att utvecklas.

Jag vill inte glömma hur Morgan Johansson mycket snabbt anslöt sig till Ilmari Reepalus krav på temporärt medborgarskap. Händelsen försvann i mediebevakningen över Håkan Juholts tillkortakommanden. Det blev inte det drev jag hoppats på och också efterfrågade av tidningarna i min blogg Tankar i natten.  Det säger mycket om vad tidningarna bedömer som viktigt och också hur oviktig min blogg är i det stora hela. Tyvärr verkar Morgan Johansson tillhöra de där teflonpolitikerna som ingen skit fastnar på. De kan häva ur sig den ena dumheten efter den andra, utan att medierna verkar bry sig och än mindre partiet. Morgan Johansson kommer att gå långt han!

En liten eftersläng. Var inte Morgan Johansson också en stor vän av FRA? En bra merit för uppdraget som justitieminister! Lite mörkrädd blir jag, om jag ska vara ärlig!

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

 

 

 

7 Responses to Morgan Johansson, kalla mig gärna långsint, men jag vill inte glömma!

  1. Alma-Lena skriver:

    Ja, det var verkligen inte det bästa ministervalet. Kvällstidningarna hade löp om Alice Bahs förflutna, där kristen tro och knarkrykten ansågs lika förfärligt. Inte ett ord på löpet om Morgan Johanssons förföljelse av apatiska barn!

  2. LeoH skriver:

    Det är som jag skriver. Morgan Johansson är en teflonpolitiker, ingenting fastnar!

  3. Alma-Lena skriver:

    Teflonpolitiker bör man sky som pesten. Ingenting fastnar på den som aldrig berörs av något. Människor som inte låter sig beröras ska inte ha ansvar för andras väl och ve.

  4. LeoH skriver:

    Helt enig!

  5. Marianne Cn skriver:

    Läs Gellert Tamas bok De apatiska om makt, myter och manipulation! Skrämmande att Morgan Johansson fick en ministerpost. Minnet är tydligen kort läs boken Stefan L.

  6. Beelzebjörn skriver:

    Utmärkt sammanfattning.

    Kan lägga till Morgans vurm för Bodströms datalagringsdirektiv, trots att EU-domstolen konstaterar att det innebär en kränkning av MR.

    Tack 🙂

  7. LeoH skriver:

    Vi är helt eniga Beelzebjörn!

Kommentera

